Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

framtidens93

Trådstartare
Har verkligen beslutsångest.
Har just nu en häst på foder, jag trivs helt ok med hästen, men vissa saker hos hästen tycker jag är lite tråkiga, bland annat att han är ganska tittig och seg på att gå ifrån stallet, väl iväg är det världens härligaste pigga och glada häst.

Dock är det jobbigt att alltid behöva tvinga iväg honom i början på ridturen.
Hästen har heller ingen som helst vilja att gå i paddock, vilket egentligen inte gör mig något då jag främst rider i skogen, men min medryttare är intresserad av att rida på banan, får dock ingen framåtbjudning alls där.

Ja helt enkelt en häst som inte är speciellt taggad på att ridas eller hur jag ska förklara.

Ägaren red alltid med spö, och red mycket dressyr.
Jag rider aldrig med spö, känns som hästen är så van vid att behöva se soöet för att få mer driv i sig.

Hästen är mycket snäll att hantera och lugn som jag vet inte vad.
Stallet är bra och jag har vänner där, hästen trivs toppenbra med de andra hästarna.

Dock så ÄR det ju dyrt med egen häst, förutom stallhyran så behöver han specialskos, samt att jag faktiskt betalar hans försäkring.

Vi har medryttare i stallet och jag är ibland lite avundsjuk på dom, känns så mycket enklare att vara medryttare , bara komma och borsta och rida utan ansvar, bara få fördelar av hästeriet.

Har funderat framåt tillbaka på att lämna tillbaka hästen och bli medryttare istället, då jag vet flera stall häromkring som söker medryttare, vi bor lantligt långt från storstäder, så det finns liksom alltid gott om hästar att rida och hjälpa till med.

Det jag då ser som fördel är att dels kan jag välja en häst som har mer driv i sig, som verkligen tycker om att komma ut och ridas, dels slippa alla kostnader, allt ansvar, ja ni förstår säkert.

Får dock så otroligt dåligt samvete över hästen jag har nu, han trivs så otroligt bra i detta stall, har fått flytta runt mycket innan han kom hit, och jag vet att det är svårt att hitta ett bra hem där han får stanna länge garanti.

Hur skulle ni gjort:confused:
 
Sv: Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

Träna hästen att bli uppmärksam på dig och se till att hästen tycker det är roligt att ridas så ska du se att du inte alls vill byta ut den fina häst du lånar :)
 
Sv: Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

Vi har medryttare i stallet och jag är ibland lite avundsjuk på dom, känns så mycket enklare att vara medryttare , bara komma och borsta och rida utan ansvar, bara få fördelar av hästeriet.

tar en medryttare inte ansvar? :o jag hoppas verkligen inte alla tänker så.
 
Sv: Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

tar en medryttare inte ansvar? :o jag hoppas verkligen inte alla tänker så.

Fast det är ju skillnad på ansvar och ansvar. Är och har varit medryttare på ett flertal hästar och en av bitarna jag tycker är väldigt skönt med det är just att slippa så mycket ansvar. Självklart tar jag ansvar för hästen när jag är ute hos den, inte tal om något annat. Men det är inte jag som måste se till att hästen har utrustning som passar, jag behöver inte prova ut en sadel utan litar på att den hästen har passar till exempel. Jag behöver inte hålla koll på när hästen ska skos och hitta hovslagare som det fungerar med. Jag behöver inte bestämma hur och vad hästen ska äta, utan fodrar jag hästen så är det enligt foderstat som någon annan bestämt. Jag behöver inte fundera på vilket boxunderlag som passar bäst, jag mockar på det som finns. Och blir hästen sjuk eller skadar sig så är det någon annan som vet hur den ska behandlas (självklart är jag ju dock uppmärksam på hästens hälsa när jag är där och hör av mig till ägaren om det är någonting, men det är ju inte alls samma ansvar).

Själv trivs jag jättebra med att bara vara medryttare även om det kliar lite i fingrarna ibland när jag tittar på hästannonser. Är ju inte riktigt att "bara borsta och rida", men jag tycker att det är skönt att när jag varit ute i stallet så är jag liksom klar och slipper bekymra mig om hästen eller vad man ska säga. Och som du säger så finns det ju så många fördelar med att vara medryttare. För min del är det som skulle kunna få mig att skaffa egen häst istället är om den hästen dyker upp och det låter det ju inte riktigt som det gjort i ditt fall?
 
Sv: Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

Jag står inför ditt dilemma fast tvärt om i nuläget.

Jag funderar på att ta min medryttarhäst på foder. Det är en jättetrevlig häst och vi trivs ihop men ibland blir jag osäker på om jag vill ha hela ansvaret.
Som jag ser det finns det ju fördelar med båda sätten. Som medryttare får jag åka ut och rida ett par dagar i veckan utan större "ansvar" så som att fodra, mocka och se till att utusting passar.
Nackdelen är ju att man inte kan bestämma helt själv, man är lite beroende av vad ägaren vill göra, det är ju ändå dennes häst. Detta är ju ett problem du kommer undan om du är fodervärd. Då är det ju du som har ansvaret för hästen och kan planera träningen på bästa sätt utifrån era förutsättningar, det är också lättare att planera mer långsiktigt.

Gör en lista med fördelar och nackdelar och se vad som väger över.
Sen ska du ju inte behålla en häst "för att vara snäll" mot hästen. Det är klart att man alltid ska sätta hästens bästa i fokus, men är det en häst du inte trivs med så ska du ju inte ha kvar den.
 
Sv: Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

*KL*

TS,
Tycker nästan det låter som du redan har bestämt dig för att medryttare är din grej just nu.
Jag skulle lämna tillbaka foderhästen och ta en medryttarhäst istället. Det ska vara roligt att rida.
Alla har inte drivet att jobba bort det som din fh gör, även fast jag tror att det går att arbeta bort, en del vill ha en färdig häst. Som jag, jag älskar min nya medryttarhäst, välutbildad och snäll. Behöver inte oroa mig kostnader osv. Eller träna hästen, hästen tränar mig.

Kanske din medryttare vill ta över hästen? Så har du hjälpt ägaren lite om du känner att det är jobbigt att lämna tillbaka för att man tänker på vad ägaren ska säga/tycka =)

Lycka till!
 
Sv: Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

Det du beskriver som negativt med hästen är ju saker som man kan se som en intressant utmaning att fixa till. Hästen är kanske lite osäker och verkar då "seg", så är min unghäst nu tex, men jobbar man med självförtroendet så kan man få en helt annan häst :idea:

Fördelen med att ha "egen" häst är ju just att man får planera träning och ridning själv, vill man trickträna hästen så kan man göra det.
Som medryttare känner många sig rätt bundna till att göra som hästägaren säger, dessutom läser man ju ganska ofta om hur missnöjda medryttarna är med olika hästägare.

Så, det är nog bara så att gräset ser grönare ut på andra sidan.
Jag tycker du ska passa på att hjälpa din foderhäst att bli roligare(och FÅ roligare), det kommer du lära dig mycket mer av än att bara hänga som medryttare och låta andra bestämma allt.
 
Sv: Behålla foderhäst eller bli medyttrare?!!

Tack för alla svar, är så intressant att läsa , se saken på olika vis.

Jag rider som sagt bara i skogen, och är inte intresserad av att träna eller tävla.
Utan tycker mest bara om att ut och pyssla och rida ut.

Känns som medryttarehäst kunde funka lika bra,har liksom inget behov av att kunna lägga upp träningsmål och sånt som är lättare me den egen.

Men jag tycker verklgen om hästen och det gör ont i magen av att tänka på att han ska behvöa flytta igen.

Är ju absolut en ide om medryttaren vill ta över hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 476
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp