Begrava häst och försäkringsfråga

krambanan

Trådstartare
Hur löser man själva begravningen smidigast? Man vill ju gärna att det ska gå hyfsat värdigt till men det är ju stora tunga djur och att avliva i graven blir ju lite svårt. Hur har ni som begravt era hästar gjort?

Om man tar bort en gammal häst pga fång hur gör man med försäkringen då? Får man ut 100 % eller dras självrisken bort först? Ska jag skicka in ett intyg som jag får av veterinären eller skickar veterinären in det? Måste man vänta på godkännande innan man tar bort hästen?

Sv: Begrava häst och försäkringsfråga

En av mina hästar blev påkörd och avlivades av veterinär på plats. Jag sökte tillstånd för att få begrava henne hemma på gården. Det tog flera dagar nästan en vecka innan kommunen gav oss tillstånd. Inte trevligt att ha hästen liggandes hemma så länge. :cry: En grävfirma kom och grävde ner henne. Nästa gång struntar jag i att söka tillstånd!!!!

Jag gjorde det i måndags :cry:
Hästen avlivades av djurskydds skäl,grannen har grävmaskin och tillstånd från länstyrelsen kan sökas i efterhand eller innan om det är en planerad avlivning

En av mina hästar blev påkörd och avlivades av veterinär på plats. Jag sökte tillstånd för att få begrava henne hemma på gården. Det tog flera dagar nästan en vecka innan kommunen gav oss tillstånd. Inte trevligt att ha hästen liggandes hemma så länge. :cry: En grävfirma kom och grävde ner henne. Nästa gång struntar jag i att söka tillstånd!!!!
Hmmm... Jag (från kommunens sida)har vid ett tillfälle varit på plats samma dag som hästägaren var tvungen att ta hem hästkroppen (den dog på djursjukhuset och de kunde inte ha kroppen kvar där), jag ringde sedan till länsstyrelsen (för djurägarens räkning) och fick ett muntligt beslut om att de godkände begravningen. Beslutet faxades sedan samma dag till oss på kommunen och till djurägaren. Då var hästen redan hemma och begravd. Det beror väl lite på hur service minded man är inom kommunen och länsstyrelsen:crazy: Själva tillståndet är ju egentligen formalia då det krävs för att ha koll på alla livsmedelsproducerande djur. Vi har då aldrig fått nej så länge jag jobbat inom kommunen...

du kanske kan svara på vad som händer om man gräver ner olagligt på sin egen mark? vet en del som gjort så, med flera hästar dessutom.. ni kan väl inte åka omkring och gräva upp kroppar på folks egna tomtar bara för att dom inte visste att dom skulle ha tillstånd för det? :crazy:

krambanan:
ha graven klar i förväg och avliva hästen i närheten.

Här kommer några väldigt praktiska tips, så som vi har gjort:

Avliva hästen nära den plats du tänkt begrava den. Gärna på en plats hästen känner igen och INNAN ni grävt gropen, den kan undra vad det är för konstig grop ni har gjort och bli spänd.

När hästen är avlivad, gräv en grop som är ca 2-2,5 meter djup och lagom bred. Se dock till att ni inte kommer ner under grundvattennivå. Det ska vara minst 1,5 meter jord ovanpå kroppen så att grävlingar och rävar inte kan gräva upp den.

Använd en lastmaskin/grävmaskin och LYFT i djuret i gropen. Släpar man djuret på marken kan de grävande djruren (räv/grävling) följa luktspåren fram till gropen.

Använd lyftstroppar som sätts runt karlederna och lyft den i benen och lägg försiktigt ner den i gropen. Alternativt som jägare brukar göra, sätt krokar i haserna (men det känns inte så kul)

Fyll på ned jord och lägg lite extra jord ovanpå, det sjunker ganska snabbt och blir en grop.

Sjung en sång, plocka lite blommor och sätt upp ett kors!?

du kanske kan svara på vad som händer om man gräver ner olagligt på sin egen mark? vet en del som gjort så, med flera hästar dessutom.. ni kan väl inte åka omkring och gräva upp kroppar på folks egna tomtar bara för att dom inte visste att dom skulle ha tillstånd för det? :crazy:

krambanan:
ha graven klar i förväg och avliva hästen i närheten.
Gräva upp, nä det tror jag väl inte att någon skulle göra. Det där med djurkroppar av livsmedelsprducerande djur faller under bland annat livsmedelslagen och ska om allting är rätt och riktigt åtalsanmälas. Det är så att man som djurägare (och i andra fall också förstås) är skyldig att ta reda på vad som gäller så att man gör rätt. Om någon då det är uppenbart att personen inte lyckats ta reda på saken och gräver ner sin häst ovetandes om reglerna skulle jag nog försöka få till en ansökan i efterhand (kommunen har ju informationsskyldighet också, icke att förglömma). Så gräva upp en häst för en person som precis mist sin bästa vän... nej. Däremot finns det fall i min kommun där man grävt ner ett antal nötkreatur även om de har varit helt varse om att dessa ska gå med kadaverbilen till destruktion. Men de har fler kontrollorgan genom märkning (CDB-registret), olika sjukdomskontrollprogram osv. så i de fallen är det knappast troligt att djurägaren inte "vetat" vad som gäller. (kor får man aldrig gräva ner, enstaka dödfödda spädkalvar får man gräva ner).

Här kommer några väldigt praktiska tips, så som vi har gjort:

Avliva hästen nära den plats du tänkt begrava den. Gärna på en plats hästen känner igen och INNAN ni grävt gropen, den kan undra vad det är för konstig grop ni har gjort och bli spänd.

När hästen är avlivad, gräv en grop som är ca 2-2,5 meter djup och lagom bred. Se dock till att ni inte kommer ner under grundvattennivå. Det ska vara minst 1,5 meter jord ovanpå kroppen så att grävlingar och rävar inte kan gräva upp den.

Använd en lastmaskin/grävmaskin och LYFT i djuret i gropen. Släpar man djuret på marken kan de grävande djruren (räv/grävling) följa luktspåren fram till gropen.

Använd lyftstroppar som sätts runt karlederna och lyft den i benen och lägg försiktigt ner den i gropen. Alternativt som jägare brukar göra, sätt krokar i haserna (men det känns inte så kul)

Fyll på ned jord och lägg lite extra jord ovanpå, det sjunker ganska snabbt och blir en grop.

Sjung en sång, plocka lite blommor och sätt upp ett kors!?

Tack! Precis ett sånt svar jag var ute efter. :bow:

Till alla andra: Tack för era svar med. :)

Hur löser man själva begravningen smidigast? Man vill ju gärna att det ska gå hyfsat värdigt till men det är ju stora tunga djur och att avliva i graven blir ju lite svårt. Hur har ni som begravt era hästar gjort?

Om man tar bort en gammal häst pga fång hur gör man med försäkringen då? Får man ut 100 % eller dras självrisken bort först? Ska jag skicka in ett intyg som jag får av veterinären eller skickar veterinären in det? Måste man vänta på godkännande innan man tar bort hästen?

Var inte med å se på när dom har ner hästen i graven. Som sagt det e stora å tunga djur å det ser inte trevligt ut. Behåll dom fina minnena å inte dom sista hemskaste. Jag har begravt min häst nyss å jag blev tipsad att inte närvara jusst då. Men sen e det ju fint å lite skönt att ha en "grav" att gå till.

Varför inte bränna den och få hem askan:confused: Det är dyrare men ändå att föredra, tycker jag.

Jag fick tillstånd per telefon samma dag och även ett fax på beslutet från Länsstyrelsen. Underlättades av att det redan fanns ett tillstånd på gården.

Hon avlivades i närheten av gropen, sen fick SLU ta sina melanom-prover och efter det så drog vi med handkraft ner henne i gropen. Kan tyckas makabert men det var skönt att se att det inte var någon som helst tvekan om att hon faktiskt var död.

Sen täckte vi henne med spade och sen kom grävaren och fixade resten.

Försäkringsbolaget var ju redan inkopplat iom alla behandlingar, så jag fick dels ersättning för det, de premier som var betalda i förskott samt hela livbeloppet. Självrisken vet jag inte men jag tror den tillhör veterinärvårdsdelen, inte livdelen.

Hon togs ju bort av djurskyddsskäl (lidande) så jag avlivade henne först och skickade sen in alla papper (MK dömde ut henne och skickade intyg), man får inga pengar förrän intyget på avlivningen är inskickad. Hon hade med andra ord tagits bort oavsett vad bolaget hade sagt.

Jag fick tillstånd per telefon samma dag och även ett fax på beslutet från Länsstyrelsen. Underlättades av att det redan fanns ett tillstånd på gården.

Hon avlivades i närheten av gropen, sen fick SLU ta sina melanom-prover och efter det så drog vi med handkraft ner henne i gropen. Kan tyckas makabert men det var skönt att se att det inte var någon som helst tvekan om att hon faktiskt var död.

Sen täckte vi henne med spade och sen kom grävaren och fixade resten.

Försäkringsbolaget var ju redan inkopplat iom alla behandlingar, så jag fick dels ersättning för det, de premier som var betalda i förskott samt hela livbeloppet. Självrisken vet jag inte men jag tror den tillhör veterinärvårdsdelen, inte livdelen.

Hon togs ju bort av djurskyddsskäl (lidande) så jag avlivade henne först och skickade sen in alla papper (MK dömde ut henne och skickade intyg), man får inga pengar förrän intyget på avlivningen är inskickad. Hon hade med andra ord tagits bort oavsett vad bolaget hade sagt.

Tack för ditt svar. Jag vill nog med vara med och göra själva begravningen.

Ja min kommer ju också tas bort oavsett vad bolaget säger när den dagen är här. Så då kan man fixa det i efterhand? Skönt att slippa att tänka på det innan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 370
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka