Begagnad systemkamera

MissFideli

Trådstartare
Skulle vilja ha en systemkamera nån gång, och fått tips att köpa en begagnad. Men vad bör man ha koll på när man köper en begagnad? Vad kan gå sönder?
 
Sv: Begagnad systemkamera

Min köpte jag begagnad av en nära vän så litade mycket på henne om att den var i gott skick.
Testa kameran så den verkar fungera, kolla igenom dem osv. Kolla hur bilderna blir, om det är repor eller fläckar osv... Kamerahuset bör ju inte vara skadat på något sätt.

Du kan ju lämna in den på koll, men frågan är om det är värt det, säg att du köper kameran för 2000 kr så kostar en "besiktning" kanske en 1000-lapp, då är det ju nästan värt att lägga en 1000-lapp till och få en ny kamera i den billigare klassen men är det en som ligger på kanske 20-30.000 kr i nypris så är det ju lugnt värt det! :)
 
Sv: Begagnad systemkamera

Vad är du ute efter, och vilken prisklass letar du i?

En sak som man kan ha i åtanke är att ett kamerahus är bygt för att klara ett max antal exponeringar, och sen brukar slutaren ge sig och då är det dyyrt att reparera.

På en analog kamera så är det kanske inget man behöver bry sig om, men en digitalkamera används ju ofta på ett helt annat sätt när man inte behöver bekymra sig om film och antal kort.

Bara som en liten brasklapp.

Jag blev själv lite förvånad när min canon gav upp... men insåg att den nog faktiskt gjort sitt under åren som gått och levererat mer än vad tillverkaren lovat. :D
 
Sv: Begagnad systemkamera

Ta en bild med lång slutartid i ett mörkt rum (för att inte elda upp sensorn).
Kolla efter hela pixlar, det har min gamla kamera som börjar bli lite sliten. :/
 
Sv: Begagnad systemkamera

Just nu letar jag inte alls eftersom jag inte har råd, och jag har inte tänkt igenom vilken prisklass heller. Men det var ett intressant (och lite tråkigt då :p ) svar och nått som absolut ska tas med i beräkningen!!
 
Sv: Begagnad systemkamera

Du kan få köpa min. ;) Jag ska byta upp mig till en med mer funktioner. :)
 
Sv: Begagnad systemkamera

Jag tänker behålla den några månader tills jag hittat en ersättare. ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi har sålt en sak till en kompis. Saken är så stor att den måste tas med kranbil ( detta görs av en bekant och inte via ett företag)...
Svar
2
· Visningar
662
Senast: Motacilla
·
Gravid - 1år Jag ska köpa mig en bärsele. Har fått låna en mjuk variant men den funkar inte så bra så jag spanar på ergobaby. Jag vill inte ha sjal...
Svar
16
· Visningar
1 076
Juridik & Ekonomi Kort fråga. (Eftersom konsumentrådgivare el liknande är lediga över helgen) Begagnad bil (årsmod 2011) köpt av bilhandlare för ca 5...
Svar
5
· Visningar
890
Senast: sjoberga
·
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
693
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp