Begagnad barnvagn - ett nono?

Sv: Begagnad barnvagn - ett nono?

Begagnad barnvagn= yes yes yes och miljövänligt.(Tänk om alla skulle slänga sina vagnar efter att de är färdiga med barnafödandet).

Vi har två begagnade vagnar och en begagnad sulky. En äldre modell i stallet och så vagnen vi köpte på blocket för 500 spänn som är jättefräsch och fin. Ingen av dessa är farlig.

Vårt barn kanske kommer att hata oss när han blir större för att vi var snåla och inte köpte nytt men det får vi ta då.:D

Tack! Ska tänka på det.

..och jag blir nästan lynchad när jag pratar om att vi tänker/planerar köpa en helt ny vagn... :o
Det låter som att det är det fulaste och mest puckade en människa kan göra...

Inga vagnar håller i evighet. Några måste ju köpa nya för att det ska finnas begagnade.

Jag förstår inte tjafset om att det skulle vara fult att köpa vare sig nytt eller begagnat. Inte heller ser jag någonstans, varken här eller i riktiga livet att det blir lynchstämning om det förs på tal om nyköp eller beg. Fast det är kanske helt annorlunda utanför den umgängeskretsen jag håller till i.

Senast ändrad:

jag har inga barn själv, men jag hörde diskussionerna när svägerskan var gravid för tre år sedan och den säkerhetshysteri det är runt barnvagnar. man fick absolut inte köpa en begagnad vagn, för vem vet vad förra ägaren gjort med den (typ haft en bebis i den?!), och den kunde gå sönder när som helst (är det verkligen så dålig kvalité på grejerna nuförtiden att en barnvagn inte håller mer än några månader?!), och om man, VE OCH FASA, använde en begagnad vagn så måste man veta exakt vem som haft vagnen innan och hur de tagit hand om den (vad är serviceintervallet på en barnvagn?!), för annars räcker det med en nysning från bebis och så faller vagnen ihop som ett plocke-pinn.
som det kanske märks, så tycker jag diskussionen är idiotisk, jag menar: ens dyrbaraste "ägodel" ligger i den där vagnen, klart som fasen att man ser till att den är hel och säker så länge man själv har den. om då nyblivna föräldrar inbillar sig att det sista föregående ägare gör innan försäljning är att springa 17 varv på en moto-kross-bana med den, ja, då är väl inte intelligensen den största hos dem.
summa: köp begagnat, och undersök varan innan, precis som vid alla andra köp.

Undrar hur dom som anser att man måste köpa nytt gör till ev syskon...slänger den första vagnen och köper ännu en ny?

Jag har aldrig ens funderat över att det skulle vara någon fara med begagnat, bara man kollar att den är fräsch och i ordning vid köpet.
Köpte en begagnad Emmaljunga till mitt första barn, den användes sedan mycket flitigt även till andra barnet och var fortfarande i gott skick efter det, då gavs den bort till en kompis som stallvagn.
Nu väntas en sladdis :) och vi har åter köpt en begagnad vagn...så fin i skicket att den ser helt ny ut.
Kan tänka mig att det är lite som med sadlar...bättre med begagnade kvalitetsgrejor än nya av dom allra billigaste märkena?

Det man däremot kanske bör köpa nytt är babyskyddet till bilen...DÄR kan säkerheten sjunka med åren, eller om den fått en smäll. Precis som med ridhjälmar.

Ah! Den första personen i tråden som känner till "problemet"!

Nej tydligen är det ok att använda en begagnad vagn om det är man själv eller någon man känner väl som använt vagnen förut för att man då vet att vagnen är i gott skick. Poängen är väl att man inte vet hur en okänd människa har behandlat vagnen.

Är babyskydd till bilen samma som bilbarnstol?

Jag tycker din kompis verkar nojig ;). Man får väl titta ordentligt på vagnen innan man köper. Vi köpte vår ena vagn begagnad. Jättefint skick och halva priset. Dessutom, frånsett sin egen ekonomi, så är det väl bra om saker kommer ordentligt till användning, och efter ett barn är ju de flesta barnvagnar inte utslitna.

Jag hade nog däremot inte köpt vagn osedd och skickad med schenker eller likn.

Nej tydligen är det ok att använda en begagnad vagn om det är man själv eller någon man känner väl som använt vagnen förut för att man då vet att vagnen är i gott skick. Poängen är väl att man inte vet hur en okänd människa har behandlat vagnen.

Ok...fast det är ju inga större problem att kolla skicket vid köp.

Japp, den första lilla stolen man har upp till sisådär 12-15 kg kallas babyskydd.

Här ligger nummer 4 i magen o jag kan säga såhär: NY vagn har vi aldrig köpt till nåt av barnen men det har ändå blivit en "ny" för varje barn. Vi är kanske inte de mest nogräknade... kör lite över stock och sten med vagnarna och det resulterar i en vagn som kanske inte är sååå stadssnygg längre...

Den vagnen vi köpte till tvåan är vi mest nöjda med o den kommer hänga med även med fyran men den vi köpte till ettan och trean har vait av sämre kvalité men å andra sidan svider det inte så mycket att unna varje barn en egen vagn om man köper runt 1000 lappen :)

Jag säger köp begagnat o kanske gör som vi, köp två en hemma o en stadsvagn så har den ena en rimligare chans att hålla sig snygg:idea:

Vi har också köpt begagnad vagn, både för att det är så dyrt, och som flera andra säger så är man kanske inte säker på märke/modell osv och då är det riktigt surt om man ska behöva sälja den till stor förlust.

Jag vet inte om detta stämmer men kanske nån annan har koll; min sambo hörde att bilbarnstolar/babyskydd som är med i en olycka tas om hand av räddningspersonalen. Dvs har den varit med i en större olycka ska det inte vara någon risk att de fortsätter användas. Vet som sagt inte om det är sant, men det lät ju onekligen bra.

Äh, inte sjutton skulle jag dra mig för att köpa begagnad barnvagn! Som du säger är det ju ingen säkerhetsutrustning som hjälmar eller bilbarnstolar.

Vi köpte (fick) en ny barnvagn när sonen kom och köpte en gammal begagnad i reserv (som sen fick flytta till mina föräldrar - bra att ha en där). Nu när nr 2 kommer så kommer vi självklart använda vår första vagn!

J

Barnvagnar är sjukt dyra och ffa de första använder man ju jättekort, ett par månader bara -

Nu måste jag fråga: hur menar du då? En vagn som man bara använder några månader? Menar du en ren liggvagn då?

Att skaffa en ren liggvagn tycker jag är obegripligt vare sig den är ny eller begagnad. Det finns ju så många som man först kan använda med mjuklift och sen ta ur liften ur så går den att fälla och ha som fällbar sittvagn. Vi hade samma vagn från 0 år tills vi slutade med vagn.

Nej skulle jag säga. Förtydligande:

Babyskyddet är den första stolen som även går att bära med sig (ofta upp till 13 kg ), bilbarnstol är stol nr:2 som används så långt som möjligt, minimum 4 år helst.

Sedan finns det kombinationsstolar som man kan ha från spädbarn tills att man ska vända barnet i körriktning.

Har två vagnar och båda är begagnade.
Finns inga fel på nån av dem.

Klart man kan köpa begagnat, man kollar ju upp vad det är man köper.

Nu måste jag fråga: hur menar du då? En vagn som man bara använder några månader? Menar du en ren liggvagn då?

Att skaffa en ren liggvagn tycker jag är obegripligt vare sig den är ny eller begagnad. Det finns ju så många som man först kan använda med mjuklift och sen ta ur liften ur så går den att fälla och ha som fällbar sittvagn. Vi hade samma vagn från 0 år tills vi slutade med vagn.

Jag kan ju bara svara for mig ;) men mina barns forsta vagn hade vi i ca 10 manader - sedan kandes den for stor och klumpig och TUNG (Teutonia tvillingvagn med liftar och sittdel sa som du beskriver) och vi bytte till en smidigare modell som passade battre da barnen hunnit natt den aldern att de kunde sitta upp battre och ville se mer. Aven denna vagn ar numera supertung (barnen vager ju sammanlagt ca 25kg vid 3 ars alder och sjalva vagnen vager nog runt 17) sa nu anvander vi mest sulkyvagnar, ibland med stabrada, nar vi behover vagn vilket inte ar sa ofta. Utover dessa har vi aven haft en vagn som bott i bilen permanent, en latt sak som inte ar sa bra kvalite men ar enkel att hiva in och ut ur bagageluckan, och den gick till slut sonder. Tvillingvagnar ar sa attans tunga och otympliga!

Manga vagnar blir det.....

Min syrra har köpt alla sina barnvagnar begagnade (förutom en som hon köpte ny, men den gjorde SAS sönder 1 vecka efter de köpte vagnen..) och alla tre barn lever fortfarande utan några som helst skador som är orsakad av någon barnvagn.

Det är ju självklart att det finns barnvagnar med bra kvalité, men självklart finns de ju de i sämre kvalité och det är något jag antar man ser!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka