Begagnad barnvagn - ett nono?

R

Raderad medlem 19815

Jag berättade för en kompis att jag tänkte köpa barnvagn begagnad, det är så himla dyrt att köpa en ny och jag är långt från prylgalen, dessutom finns det en massa billiga på blocket som bara är något år gamla.

Min kompis blev helt bestört och sa att det skulle hon ALDRIG göra, de kan vara trasiga och braka ihop och barnet skada sig. Barnvagn ska man alltid köpa ny.

Cykel/ridhjälmar och bilbarnstolar är det ju självklart att man inte köper begagnat, men barnvagnar? Är det verkligen en så stor risk om man kollar igenom den innan man köper?

Vad säger ni?

Sv: Begagnad barnvagn - ett nono?

Har köpt både begagnad och ny... absolut inget fel på att köpa begagnad :)
Vi var glada att vi köpte begagnat först eftersom det visade sig att vi inte gillade modellen efter ca halvår och då köpte vi en ny för den vi ville ha fanns inte begagnad :)

Jag tycker att din kompis har fel ! Helt fel !

Man kan hitta jättefina barnvagnar som är begagnade och så välskötta att det knappt märks att de är använda.

Barnvagnar är sjukt dyra och ffa de första använder man ju jättekort, ett par månader bara - att inbilla sig att man inte kan köpa en begagnat är .... korkat

Ja, lite så tänkte jag också men what do I know...

Märkligt tänk. Finns gott om exempel på sprillans nya barnvagnar av dålig kvalitet som också gått sönder/brakat ihop om det är det man är rädd för :grin:

Vi har tre barn och har aldrig köpt en ny vagn, bara begagnade. Fina, bra vagnar av hög kvalitet till trevligt pris (aldrig över en tusenlapp). Min favorit är en liggvagn från 80-talet, underbar. Man får ju kolla igenom vagnarna så alla bultar sitter där de ska och att de inte är rostskadade eller så.

Nya dyra barnvagnar är ju också stöldbegärliga, verkar jobbigt att behöva vara supernoga med att låsa fast dem hela tiden.

Man köper väl inte en vagn osedd så sannolikheten att den skulle vara så trasig att den brakar ihop känns faktiskt obefintlig.
Precis som Cirkus skriver så finns det jätte fina beg. barnvagnar som knappt är använda. Liggdel till min vagn är använd dagligen i 8 månader men ser faktiskt ut som när vi köpte den. Finns väl fler än jag som är rädd om sina saker?

Jag köpte ny när vi fick barn och det ångrar jag faktiskt! Man kastar bort så mycket pengar när man kan få en minst lika fin vagn begagnad. Värdet i vagnen sjunker så mycket direkt bara den är köpt.

Så nej, jag tycker din vän har fel. Man kan lägga pengarna på nått roligare än nya saker. Begagnat is the shit!

kl

Ok, ni verkar ju positiva till begagnat allihop så det verkar inte vara en allmän föreställning att man inte ska köpa begagnat.

Jag kommer köpa begagnad vagn, självklart efter att ha kollat igenom den.

Tack för alla svar!

Vi köpte en begagnad barnvagn till första barnet som vi sedan använde till andra barnet också. Den har fungerat jättebra till båda.

Jag tycker det är helt onödigt att slänga pengar på en ny barnvagn.

..och jag blir nästan lynchad när jag pratar om att vi tänker/planerar köpa en helt ny vagn... :o
Det låter som att det är det fulaste och mest puckade en människa kan göra...

det måste vara den allmänna prylhetsen i samhället som gör att man tydligen måååååste köpa nytt, det senaste och supermodernt.

Vi köpte en ny vagn när vi väntade vårt första barn, det var då en förra årets modell till betydligt lägre pris än årets...
Den vagnen har nu funkat alldeles utmärkt till alla våra fyra barn, skulle möjligen kunna funka som "stallvagn" om vi skulle få för oss att sälja den när minstingen har använt den färdigt.
TIll de tre första barnen var denna vagnen "finvagn", dvs som användes överallt utom i stallet. Vi har alltid haft en till vagn till stallet, för att slippa sprida allergener. De stallvagnar jag har haft har varit jättegamla ärvda från kompisar, fullt fungerande men ganska ohippa.

Det är ju helt beroende på tycke och smak. Jag får inte ut något av att veta att något är helt nytt. Men skulle ingen få ut något av att köpa splitterny vagn/bil/vaddetnuär så skulle det ju inte finnas några att köpa begagnade för oss övriga. Men det är bra att vara medveten om att värdet på vagnen sjunker direkt den är köpt, precis som med nya bilar. :)

*kl*
Jag köper inte ens begagnad, jag ärver en Emmaljunga duo edge combi -05. Syrran har haft den till sina två barn och jag vet att jag trivs med vagnen. Skulle ha valt en likadan om jag köpt en ny så då är det väl bättre att få den gratis? :) Har köpt skötbord begagnat eftersom vi vill ha till badkaret och de är snordyra nya. Ser inget fel alls i att köpa begagnat eller att ärva. Man använder det såpass kort tid att det inte slits så farligt. Min bebis kommer knappt få nya kläder så ;)

*kl*
Jag köper inte ens begagnad, jag ärver en Emmaljunga duo edge combi -05. Syrran har haft den till sina två barn och jag vet att jag trivs med vagnen. Skulle ha valt en likadan om jag köpt en ny så då är det väl bättre att få den gratis? :) Har köpt skötbord begagnat eftersom vi vill ha till badkaret och de är snordyra nya. Ser inget fel alls i att köpa begagnat eller att ärva. Man använder det såpass kort tid att det inte slits så farligt. Min bebis kommer knappt få nya kläder så ;)

Även jag har fått ärva en likadan vagn, fast en 04:a använd till tre barn innan. Kan ju säga att en sådan här med 7 år på nacken, är betydligt bättre och säkrare än de nya billiga barnvagnar jag haft oturen att få prova på. :grin:

Här blir det också mest begagnat av allt, bara ytterst få klädesplagg som kanske köps nytt...

knapplån

Men är det ingen av er som svarat som fått höra något om säkerhetsrisk med beg. barnvagn då?

knapplån

Men är det ingen av er som svarat som fått höra något om säkerhetsrisk med beg. barnvagn då?

Vågar människan åka bil som har mer än ett år på nacken? ;)
Det är nog bara att kolla så att den är hel och allt sitter där det ska.
En del riktigt, riktigt gamla (så gamla att de är vintage!) vagnar kan kanske sakna klämskydd och liknande men annars så verkar det verkligen vara hysteriskt att köpa en ny vagn för varje unge.

knapplån

Är väl bara bilbarnstolar man ska undvika om de har allt för många år på nacken (lika som med ridhjälmar och sånt, materialet blir för gammalt), men att en barnvagn med några år på nacken skulle vara farlig låter helt befängt. Din kompis måste fått något om bakfoten.

Tja, hennes egen vagn är faktiskt begagnad men det är för att den kommer från hennes bror och hans flickvän och hon vet att de varit varsamma med den och att den är hel... så man "kan" alltså ha sin egen vagn till flera ongar om man vet att den är varsamt hanterad.

Jag anser mig härmed övertygad om att det går bra att köpa en beg vagn!:D

Jag köpte ny vagn och jag har inte blivit lynchad... Det gör man väl precis som man vill...
TS
Om du ska köpa begagnad vagn är det smart att kolla lite barnvagnstester och familjelivs sida och fråga om aktuella modellen.
De ger dig säkert bra tips om vad ddu ska kolla på som kan vara "fel"

Bugaboo tex är ju kända för att chassit inte håller. Bla att handtaget inte håller sig på plats...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka