H
hamli
Jag har varit med min häst på djursjukhus och känner mig efteråt lite tveksam till resultatet. Veterinären lade en bedövning i hovleden hf, men lyckades inte "dra ut" ledvätska innan han injicerade bedövningen för att kolla att han hade kommit rätt. Sedan fick jag vänta en hel timme innan veterinären hade tid att kolla resultatet. Bedövningen släckte inte hältan överhuvudtaget. Då min häst har haft problem då och då under många års tid av denna hovled (har pålagringar, bort opererad chipfraktur i hovleden osv) drog veterinären slutsatsen att det inte var någon ide att spruta leden. När jag åkt hem med hästen började jag fundera. Hamnade bedövningen överhuvudtaget i leden? Var en timme för länge att vänta på att kolla om bedövningen släckte hältan? Även om hästen har ett mer eller mindre kroniskt problem kan den ju faktiskt få problem med andra leder, borde jag ha insisterat på veterinären skulle leta andra fel/lägga en bedövning så att man bedövar hela hoven (och inte bara i hovleden, jag har för mig att man kan göra det)? Borde jag skaffa mig en second opinion? Hästen har aldrig tidigare varit mer än en halv grad halt i trav, men var nu ungefär en grad halt. Jag har inga illusioner om att få hästen frisk, det är många år sedan han använts som mer än promenadhäst men om det finns ett behandlingsbart problem kan han ju kanske fortsätta att gå på skogspromenader i stället för att bli hagpensionär på heltid.