Bedövning i led

H

hamli

Jag har varit med min häst på djursjukhus och känner mig efteråt lite tveksam till resultatet. Veterinären lade en bedövning i hovleden hf, men lyckades inte "dra ut" ledvätska innan han injicerade bedövningen för att kolla att han hade kommit rätt. Sedan fick jag vänta en hel timme innan veterinären hade tid att kolla resultatet. Bedövningen släckte inte hältan överhuvudtaget. Då min häst har haft problem då och då under många års tid av denna hovled (har pålagringar, bort opererad chipfraktur i hovleden osv) drog veterinären slutsatsen att det inte var någon ide att spruta leden. När jag åkt hem med hästen började jag fundera. Hamnade bedövningen överhuvudtaget i leden? Var en timme för länge att vänta på att kolla om bedövningen släckte hältan? Även om hästen har ett mer eller mindre kroniskt problem kan den ju faktiskt få problem med andra leder, borde jag ha insisterat på veterinären skulle leta andra fel/lägga en bedövning så att man bedövar hela hoven (och inte bara i hovleden, jag har för mig att man kan göra det)? Borde jag skaffa mig en second opinion? Hästen har aldrig tidigare varit mer än en halv grad halt i trav, men var nu ungefär en grad halt. Jag har inga illusioner om att få hästen frisk, det är många år sedan han använts som mer än promenadhäst men om det finns ett behandlingsbart problem kan han ju kanske fortsätta att gå på skogspromenader i stället för att bli hagpensionär på heltid.

Jag tycker att det låter misstänkt på att bedövningen slutat verka. Har oxå en häst med hovledsproblem (hon ska förövrigt triangelmärkas nu, har aldrig på ett år blivit riktigt 100)Vi har självklart brovat bedöva både enbart hovled & blockning (eller vad det nu heter) då bedövas hela hoven och ner) Det konstiga är att ena gången fungerade den ena bedövningen bättre & nästa gång den andra. När dessa bedövbningar blivit gjorda har jag fått vänta 10-15 min för att det skulle börja verka. en timme låter som lång tid, för en timme efter bedövning har vi vid vissa tillfällen fortsatt med hältutredningen... Men, men jag är ju ingen expert... Är din häst behandlad i hovleden tidigare. Är det samma veterinär som behandlat. Av vilken anledning väntade ni en timme. Var det veterinären som tyckte det, eller var det helt enkelt så att han hade patienter emellan & "glömde tiden", frågade du honom/henne??

Hoppas det löser sig med din häst.
MVH /Erica

Ja, hästen är behandlad i hovleden tidigare, senast för 1,5 är sedan, men inte av samma veterinär. Han har alltid svarat på behandling innan. Veterinären väntade en timme eftersom han "jonglerade" tre patienter samtidigt.

Återflöde av ledvätska får man inte alltid. Det känns ganska stor skillnad när man sprutar beroende på om man ligger rätt eller ej. En ledbedövning sitter i flera timmar.
PL

Hej... hm jag är fortfarande osäker på hurlänge bedövningarna sitter, konstigt då att vi har fortsatt hältutreda ca 1h efter bedövning, den kan ju iaf inte vara lika "kraftig"då.. Men det är klart att hästen inte blev ett dugg bättre låter ju inte bra, men du kan ju fråga om de inte kan prova lägga nervblock (eh, tror det heter så) Jag brukar alltid fråga mycket och ha åsikter när jag är hos vet., om inte annat lär man sig alltid något...
Om hästen har varit ohalt nu i ett & etthalvt år efter förra behandlingen så kannske det är ide´ att prova en sista gång..
Tycker det är knepigt med sådana återkommande problem. Det är ju svårt oxå i ditt fall att veta var hältan kommer ifrån, från en inflammation i hovleden pga pålagringarna (visst var det pålagringar den hade). Min häst har en liten förändring på strålbenet som man inte vet om det har betydelse eller ej. Hon har behandlats flera ggr i hovleden och samtidigt i framkotorna och blivit lite bättre. Men aldrig hel bra (hon har alltid markerat vid longering i vänstervarvet på HÅRT underlag) På gräs eller sand ser hon fräsch ut. Jag ser ingen mening i mitt fall att behandla mer eftersom hon bara ska gå som promenadhäst nu. På rakt spår & på mjukt underlag är hon ju inte halt, dessutom har hon ingen värme i hov, hovled eller kota(hon har inte en enda galla) Så jag tror inte att det är en inflammation.
(förlåt, nu blev det massor om min kuse här, ska nog skriva en egen tråd sedan)
Om jag vore du skulle jag ringa in och prata med veterinären först, beroende på vad han/hon säger skulle jag boka en tid för hältutredning igen (troligen skulle jag välja en annan veterinär) Jag skulle åka in och hoppas att få behandla hästen ytterligare en gång i hovleden (om hästen blir lite bättre vid bedövning så är det ju bara att säga att du skulle vilja prova behandla) Jag skulle behandla den en sista gång, blir den sedan ohalt. Så kan man ju fortsätta träna den. Men jag tor inte att jag skulle behandla mer än en gång (om jag inte var stenrik då) Men jag skulle ge den en chans till, just pga osäkerheten vid det förra veterinärbesöket...
det blev rörigt.. hoppas du fick nåt råd iaf..
MVH /Erica

Lånar knapp..

Bedövningen sitter i länge, däremot kan man efter en timme få en betydligt mer 'omfattande' bedövning än man tänkt sig.

Således om man bedövar ett specifikt område och inte kollar efter de normala 10 - 15 minutrarna, utan först efter en timme, och hästan svarat på bedövningen har man fortfarande inte en säker diagnos VAR hältan sitter, dvs vad det var man släckte.

Nu är ju det inte applicerbart i det här fallet eftersom bedövningen inte hjälpte, men dne har iaf inte gått ur.

Jag vet inte exakt hur länge en bedövning sitter i, men jag har sett fyragradigt halt häst bedövas, bedövningen släckte, och nästan tre timmar senare vid hemfärd var hästen fortfarande ohalt (dvs bedövad).

Min häst har en liten förändring på strålbenet som man inte vet om det har betydelse eller ej. Hon har behandlats flera ggr i hovleden och samtidigt i framkotorna och blivit lite bättre. Men aldrig hel bra (hon har alltid markerat vid longering i vänstervarvet på HÅRT underlag) På gräs eller sand ser hon fräsch ut. Jag ser ingen mening i mitt fall att behandla mer eftersom hon bara ska gå som promenadhäst nu. På rakt spår & på mjukt underlag är hon ju inte halt, dessutom har hon ingen värme i hov, hovled eller kota(hon har inte en enda galla) Så jag tror inte att det är en inflammation.

Min gamla häst hade förändringar på bägge sina strålben och han uppförde sig som din häst. Han var halt vid longering, dock hade han en 1/2 grads hälta på ena frambenet på rakt spår, men vet tyckte inte det var konstigt eftersom han då var 15 år. Han fungerade utmärkt som promenadhäst efter det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
706
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka