Bedövning eller inte

emlem

Trådstartare
Jahap, jag var hos tandläkaren förra veckan och har fått mitt första lilla hål:meh:
Jag har egentligen inget emot sprutor men i munnen vill jag inte ha obehöriga objekt. Så frågan är hur ont gör det egentligen att laga ett hål sista tanden i nederkäken? behöver man verkligen bedövning eller klarar man sig utan? hålet gör ju inte ont i dagsläget...
 
Sv: Bedövning eller inte

Om det inte är ett jätte-djupt hål skulle jag inte ta bedövning. Gör det ont så är det när de borrar, kanske 2-3 sek och det kan man överleva :)

Sist jag lagade kom jag överens med tandläkaren att vi skulle ta det lugnt (inte borra för mycket i taget) och om jag kände att det gjorde för ont skulle vi lägga bedövning då. Prata med tandläkaren. Bedövning är ju inte jättebekvämt det heller (jag kan typ inte äta på resten av den dagen om jag fått bedövning så brukar försöka klara mig utan.)
 
Sv: Bedövning eller inte

Det kan göra fördjävligt ont att borra. Jag är spruträdd och valde bort bedövning (fanns inte på kartan i min värld med en spruta in i munnen). Men fy fan, det var något av det värsta jag varit med om. Är du inte extremt spruträdd så ta bedövning säger jag om tandläkaren rekomenderar det.
 
Sv: Bedövning eller inte

Jahap, jag var hos tandläkaren förra veckan och har fått mitt första lilla hål:meh:
Jag har egentligen inget emot sprutor men i munnen vill jag inte ha obehöriga objekt. Så frågan är hur ont gör det egentligen att laga ett hål sista tanden i nederkäken? behöver man verkligen bedövning eller klarar man sig utan? hålet gör ju inte ont i dagsläget...

Jag är precis som du, avskyr att ha saker i munnen som egentligen inte ska vara där. Avskyr sprutor och nålar och smärta och allt sånt :P men en bedövningsspruta känns absolut ingenting. Man får ju en liten salva innan som bedövar själva sticket och det enda som känns är när dom sprutar in själva vätskan. Och det gör inte direkt ont, det typ sticker lite men det handlar om sekunder eftersom det blir bedövat direkt.

Jag har lagat både med och utan. Nu föredrar jag med bedövning, dels för att det är bra träning för mig att bli stucken, och dels för att jag är så smärtkänslig. Men när jag lagade utan bedövning så gjorde det inte ett dugg ont. Då var hålen otroligt små (syntes knappt). Efter rotfyllningen jag gjorde sist så gjorde det enormt ont, och nu ber jag om så mycket bedövning att hela huvudet försvinner (nåja, nästan).

Men har du ett väldigt litet hål och inte är direkt känslig för att det ska göra ont (ont tror jag inte att det gör, det ilar nog mer) så kan du hoppa över sprutan. Det beror på vad din tandläkare rekommenderar också.

Det ska aldrig behöva göra ont hos tandläkaren. Min tandläkare (för tandvårdsrädda) sa en superbra grej. När man känner att man är helt bedövad i hela läppen (nu menar jag underkäken, men antar att det gäller över också) så vet du att det är rejält bedövat.

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bedövning eller inte

Aha, men hur fungerar man efter bedövningen? jag ska både till skolan och ha redovisning efter och sen åka till jobbet ( med barn) blir man sluddrig och konstig och hur funkar det med mat? måste jag ofrivilligt svälta i ett par timmar efteråt?
 
Sv: Bedövning eller inte

Du får ju absolut äta efteråt, men risken finns att du kommer bita dig. Men om du bara ska bedöva på ena sidan så kan du ju äta försiktigt på andra sidan. Annars släpper bedövningen efter ett par timmar. Lite sluddrig blir du kanske eftersom det är svårt att hålla koll på de bedövade delarna av munnen. Min tunga brukar kunna fladdra iväg ibland och jag kan dregla lite :o

Men annars är det inga problem. Det är ju lite olika också hur länge bedövningen sitter i. Har du fått lokalbedövning någon annanstans på kroppen? Det är samma bedövning dom använder i munnen.
 
Sv: Bedövning eller inte

Jag har bara blivit totalsövd när jag opererade knät så jag vet inte alls vad jag har att vänta mig :o
 
Sv: Bedövning eller inte

Jag tycker att bedövningssprutor gör ont! Dessutom verkar jag bara hamna hos folk som inte använder bedövningssalva per automatik så då hamnar jag alltid för sent ute.. :p
Med salva först känns det däremot ingenting :)
 
Sv: Bedövning eller inte

Okej men det kommer gå hur bra som helst :) fråga din tandläkare om den tror att du kommer behöva bedövning. Är du som mig, lite extra känslig för smärta, så be att tandläkaren lägger bedövningen långsamt och använda salva innan. Jag lovar dig att det inte gör ont. Slappna av också, ju mer du spänner dig, ju mer ont gör det. Men det kommer gå jätte bra :)
 
Sv: Bedövning eller inte

Beror ju på hur mycket du blir bedövad..
Min tandläkare rekommenderar aldrig att man äter på minst 1,5h efteråt, framförallt inte om tungan också blivit lite bedövad, STOR risk att bita sig illa!
Alltid bedövning för min del, den där salvan har jag aldrig hört om men min tandläkare är så grymt duktig på att lägga bedövning så det känns inte alls.. :)
 
Sv: Bedövning eller inte

Det gör ont. Dock tycker jag att det är värt att köra utan bedövning för att slippa allt det där efter. Kör man utan bedövning får man istället en rätt härlig adrenalinkick :D
 
Sv: Bedövning eller inte

Jag är extremt spruträdd så totalvägrade att ta i munnen. Har lagat hål två ggr varav det ena var 2/3 av en kindtand. Tandläkaren kände sig hemsk, självklart kändes det men det var ju bara att stå ut o få det överstökat :)
 
Sv: Bedövning eller inte

Jag tycker du ska prova utan om det känns ok.
Ni gör helt enkelt upp innan om att du provar utan och om du märker att det inte alls fungerar så får de lägga bedövning.

Jag tror det kommer gå bra oavsett! :bump:
 
Sv: Bedövning eller inte

min tandläkare lägger bara bedövning vid den aktuella tanden så man slipper bli förlamad i halva ansiktet :)
 
Sv: Bedövning eller inte

min tandläkare lägger bara bedövning vid den aktuella tanden så man slipper bli förlamad i halva ansiktet :)

Det gör iofs min tandläkare också, om det inte är ett djupare hål. Då lägger hon dels vid den aktuella tanden men även runt omkring och då är det lätt att det sprider sig genom halva ansiktet eftersom det är lätt att man träffar en nerv. Men går det att bara lägga runt själva tanden är det ju toppen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
  • Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 847
Senast: enough
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp