Bedömningsgrupper(????)...

Gabby_Ossi

Trådstartare
Vill veta exakt vilka bedömningsgrupper(lr vad det heter) som finns vid avelsgodkännande, stamboksförning etc... alltså vad man bedömmer, både hopp dressyr och exteriört. Skulle vara jätteglad för svar :) :banana:

Sv: Bedömningsgrupper(????)...

1. Helhetsintryck
2. Huvud, hals, bål
3. Ben
4. Skritt vid hand
5. Trav vid hand
6. Galopp

Jag tror att bedömningspunkt 1 vid exteriörbedömning är ras- och könstyp och inte helhetsintryck, men jag kan ha fel.

//Kristin

Senast ändrad av en moderator:

Vid hoppning (både lös- och uppsuttet) på bruksprov/kvalitetsbedömningar/treårstest etc. bedöms teknik och förmåga i ett betyg samt temperament och allmänt intryck i ett. Gångarter under ryttare bedöms var för sig (alltså skritt-trav-galopp) och sedan finns ett betyg för temperament och allmänt intryck.

Vid bruksproven för hingstar bedöms även ridbarheten av två testryttare som sätter varsitt betyg.

Observera att ovanstående gäller halvblod, ponnyernas bruksprov är olika utformade beroende på ras.

//Kristin

Ja, hopphingstarna bedöms av testryttare i hoppning och dressyrhingstarna av testryttare i dressyr (ägarna väljer inrikting för sin hingst). Hingstarna testrids alltså i antingen eller.

//Kristin

wintersnowdrift skrev:
Jag tror att bedömningspunkt 1 vid exteriörbedömning är ras- och könstyp och inte helhetsintryck, men jag kan ha fel.

//Kristin

Du har alldeles rätt.

I den tredje bedömningsgruppen bedöms extremiteterna och rörelsernas korrekthet (alltså inte enbart ben).

Så här står det på bedömningsprotokollen:
A: Typ
B: Huvud, hals, bål och kors
C: Extremiteter och deras korrekthet
D: Rörelser i skritt
E: Rörelser i trav

Men finns det nt vissa som går lite både och?? t ex en hopphingst "testas" väl för gång oxå, och en dressyrhings kan väl hoppa ibland mé??

alltså (om jag fattat rätt)
i EXT bedöms
1 typ
2 Huvud hals bål o kors
3 Extremiteter (ben)
4 rörelser i skritt
5 rörelser i trav

i DRESSYR (gång)
Skritt
Trav
Galopp
(lr??)
2 testryttare

I HOPP
Löshoppning
Hoppning under ryttare
2 testryttare

Om jag fattat nåt fel så snälla förklara :crazy:
Måste en hingst ha ett visst anntal EXT poäng för att bli godk? Vad isf??

Senast ändrad:

Gabby_Ossi skrev:
Men finns det nt vissa som går lite både och?? t ex en hopphingst "testas" väl för gång oxå, och en dressyrhings kan väl hoppa ibland mé??

alltså (om jag fattat rätt)
i EXT bedöms
1 typ
2 Huvud hals bål o kors
3 Extremiteter (ben)
4 rörelser i skritt
5 rörelser i trav

i DRESSYR (gång)
Skritt
Trav
Galopp
(lr??)
2 testryttare

I HOPP
Löshoppning
Hoppning under ryttare
2 testryttare

Om jag fattat nåt fel så snälla förklara :crazy:
Måste en hingst ha ett visst anntal EXT poäng för att bli godk? Vad isf??

(Vi pratar fortfarande hbl-hingstar nu antar jag).

Alla hingstar som går bruksprovet bedöms exteriört, i gångarter under ryttare samt i valfritt lös- eller uppsutten hoppning för dressyrhingstar och obligatoriskt uppsuttet för hoppningstar. Dressyrhingstarna rids sedan av testryttare i gångarter och hopphingstarna av testryttare i hoppning. Nu pratar jag om 4- och 5-åriga hingstar, 3-åringar hoppas inte uppsuttet eller rids av testryttare och äldre hingstar godkänns på meriter.

En dressyrhingst ska ha 40p exteriört (den kan godkännas på dispens ända ner till 38p har jag för mig) och en hopphingst ska ha minst 23p sammanlagt på de tre första bedömningsmomenten (typ, huvud/hals/bål och extremiteter). Dessa kan dock också godkännas på dispens om de har andra kvalitéer som väger upp en mindre bra exteriör.

//Kristin

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 786
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
315
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka