Bedöming av exteriör arabiskt fullblod

Hanisch

Trådstartare
Hej, min kompis funderar på att köpa ett arabiskt fullblod och hon skickade mig den här bilden.
IMG_3376.webp

Jag är inte duktig på araber men reagerade på hennes manke/rygg/rumpa.
Någon som är duktig på arabers exteriör och kan hjälpa oss att göra en liten bedöm utifrån bilden?
Tack på förhand 🙂

Hästen står ju inte ens på plant underlag så det är mycket svårt att bedömma exteriören. Eftersom det ser ut som om bakhovarna står lägre än framhovarna så gissar ajg att den är rätt överbygd. Den ser dessutom väldigt omusklad ut.
Uitfrån den där bilden (som ju som sagt är riktigt dålig) så ser inte hästen ut att hänga ihop men om det beror på hästen eller bilden kan jag inte avgöra.

@Hanisch bilden är bedrövlig det går inte att bedöma någon exteriör rättvist utifrån den.
Lägg upp en bild där hästen visas från sidan och står korrekt .
Utifrån bilden håller jag med @Shaggy att hästen dock inte har någon direkt föredömlig exteriör. Det kan man se, även utifrån riktigt ofördelaktiga foton. Men som sagt - bättre bild behövs för att rättvist kunna utala sig 👍

Det är en väldigt dålig bild. Den ser ut att ha en lågt ansatt hals och öppen hasvinkel, men en korrekt uppställd bild kan göra att den ser helt annorlunda ut.

Hmm.. Jag kan försöka få henne att ta en bättre bild som jag kan visa er. (Hon bor i Spanien och har inte ridit jätte länge, är hennes tränare som säljer hästen vilket gör att kompisen litar på henne men jag blev inte övertygad när jag såg bilden..) Men tack snälla för era utlåtanden trots den kassa bilden ;)
Återkommer om jag får en bättre bild!

Hmm.. Jag kan försöka få henne att ta en bättre bild som jag kan visa er. (Hon bor i Spanien och har inte ridit jätte länge, är hennes tränare som säljer hästen vilket gör att kompisen litar på henne men jag blev inte övertygad när jag såg bilden..) Men tack snälla för era utlåtanden trots den kassa bilden ;)
Återkommer om jag får en bättre bild!

Be om en film där den rör sig för bättre kunna hjälpa din vän. Alla gångarter i båda varv och gärna ridet.

IMG_3381.webp

Nu fick jag den här bilden.. 😕
hon har som sagt inte ridit så länge och vill mest rida ut i naturen och hoppa lite. Vet att film hade varit det bästa men utifrån hur hästen är bygd, tror ni hon kommer få problem i framtiden? (Den är 8år)

@Shaggy @mackan @Görel

Visa bifogad fil 18620
hon har som sagt inte ridit så länge och vill mest rida ut i naturen och hoppa lite. Vet att film hade varit det bästa men utifrån hur hästen är bygd, tror ni hon kommer få problem i framtiden? (Den är 8år)

@Shaggy @mackan @Görel

Jag kan ärligt säga att jag aldrig har sett något liknande. Jag hade inte tagit den hästen om någon ens kastat den efter mig. Det är möjligt att hon ser bättre ut mer mer mat och bättre uppställning. Men jag hade inte vågat chansa.

Visa bifogad fil 18620

@Shaggy @mackan @Görel

Nu ser den ännu värre ut!
Överbyggd
Sänkt i ryggen
Lågt ansatt hals
Rakhasig
Underhals
Ser också ut som att den hänger i knäna

Fungerar den som ridhäst över huvud taget?

Den har helt enkelt för många exteriöra svagheter som tillsammans gör det hela ännu värre. Jag skulle inte ta den hästen ens om jag fick den gratis. Känns som att den lätt skulle få många skador på grund av att den inte är byggd för ridning.

Tack igen för att ni bekräftat det jag själv tänkte! Ville höra fler säga det innan jag krossar hennes drömmar 😣 Hon är väldigt förtjust i hästen..

Visa bifogad fil 18620

@Shaggy @mackan @Görel
Men stackars lilla häst att födas i en så ofördelaktig kropp :cry:
Nej din vän ska inte köpa den hästen om hon inte är ute efter en hagprydnad. Att använda den som ridhäst skulle jag betrakta som djurplågeri.

Men stackars lilla häst att födas i en så ofördelaktig kropp :cry:
Nej din vän ska inte köpa den hästen om hon inte är ute efter en hagprydnad. Att använda den som ridhäst skulle jag betrakta som djurplågeri.

Jag blir också ledsen när jag ser bilden. Stackars lilla häst som fötts med en sån kropp... Den kan ju vara hur trevlig som helst i personligheten men men den exteriören så blir det svårt. Bara 8 år gammal :(

Man undrar ju om den rids i dagsläget, hur det funkar och om den haft skador. Och hur hittar man en sadel till en sån rygg?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 889
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023