Bebistips sökes !!

Mitten

Trådstartare
Har några saker med min lilla där jag inte vet HUR jag skall göra! Erfarenheter och tips skulle uppskattas om någon haft samma problem... hon är 5 månader.

1. Hon låter så! Just nu har hon en period med väldigt mycket OVÄSEN. Hon gråter inte, gnäller inte, utan liksom skriker. Småskriker. Kommer man nära skrattar hon lite eller bara fortsätter låta. GAH, vad det sliter på min lilla hjärna! Är hon lessen eller något kan jag ju göra något men herreguuuuuuuuuuud finns det något sätt att lära henne av med dessa högfrekventa pip ?? Hon kör dem HELA dagarna. Jag kan inte rå för att jag blir irriterad fast jag inte vill...

2. Vissa dagar ÄTER hon inte som hon ska! Hon vill ha två-tre snutt, sedan piper hon och hungergnäller efter 3 minuter, tar två snutt, börjar om... har hon börjat dagen så här håller det på heeeeeela dagen. Jag känner som att jag försöker pressa mat i henne, men om jag skippar det och väntar är hon ju lessen?

3. Badande ! Min lilla HATAR bad/dusch. Hon skriker som om jag slår henne :(. Jag har provat balja, badkar med mig, duschen med mig. Hon skriker och leker ostbåge, vrider och kastar sig. Inget intresse för leksaker eller sånger. Jag försöker vänta ut henne lite tills hon kan sitta själv, och hoppas att hon skall gilla det bättre då ....

Tips/erfarenheter mottages gärna, och gärna fler svåra sitsar som ni själva har!

Sv: Bebistips sökes !!

1. Aktiveras hon kanske för mycket? För mycket att kolla på och mycke nya intryck?
Eller kanske har hon tråkigt? Vad händer om du tar med henne överallt? Till stallet, ut med hunden, på öppna förskolan, shopping på stan (eller ja kolla i alla fall...)

2. Hon kanske vill ha annan mat än bröstet? Gröt, puré, frukt?

3. Har ni testat att gå på babysim? Med en bra instruktör. Hon kanske är rädd för vatten? Hon kanske inte orkar bada? Testat att bada henne på morgonen/fm istället för innan sängdags?

Jag har nog aldrig hamnat i en svår sits, mer än att Rasmus kräktes jämt men de växte ju bort. Det skulle vara att han bits, HELA tiden och i allting. Snart hugger jag tillbaka de gör så himla ont, i går bet han katten i svansen :crazy: och idag bet han honom i tassen.

Åh lilla katten då! Jag vågar inte ens tänka på när Elina får tänder, just nu är det tillräckligt att hon sliter tag i håret och drar, ajaj... och i ögonlocken om man inte passar sig. Och snabba är de, de små monstrena !!

Jo, när vi är ute låter hon inte så mycket, på ÖF och så. Men då är hon ju liksom med mig, så att säga, jag lämnar henne inte en halvmeter bort som jag gör hemma ibland. Det är DÅ hon låter mest. Vet inte om det är något slags uppmärksamhetsrop, typ Aktivera mig !! . Och selen funkar inte riktigt inne, hade jag den kunde jag ju släpa på henne hela dagen, men det vill hon inte riktigt heller. Tror hon är på väg in i ett språng, för hon gör plötsligt lite saker då och då som hon inte brukar.

Och annan mat funkar MYCKET bättre än bröst/ersättning. Men då har hon fått för sig att det är roligare att leka med haklappen än att äta, haha ... tar en timme att få i henne små smakportioner :D. Gröten har slutat fungera, den är inte intressant, bara kladdas med, men typ broccoli, potatis etc fungerar (när hon kan glömma haklappen för en stund). Det känns som hela världen plötsligt ramlat över henne och hon är överväldigad och fick så mycket att mat och annat blev mycket lågt prioriterat.

Tror du man kan testa med välling till exempel? Även fast hon inte riktigt är 6 månader? När vet man om det är för tidigt, får de magknip?

Babysim ville jag gå på men det jag tänkte gå föll lite platt, jag tror hela föreningen la ner ? Jag vet inte, men det blev inget. Tyvärr, jag vill inte att hon skall vara rädd för vatten, men jag vill inte tvinga i henne när hon skriker heller. Idag satte jag mig efter lunch med henne i duschen, vi satt på golvet och jag duschade lite, mest på benen och så och pratade lite. Och sen gick vi upp. Hon skrek när det kom vatten på henne men så fort man tar bort det är hon glad igen.

Jag får ut och shoppa hela dagarna, stackars mig :rofl: Då är hon oftast uppmärksam och glad och äter när det är dags. Och sover i vagnen.

Svarar bara på fråga 2: När min son var i den ålder så var det enda som fungerade att ligga på sängen och amma i ett lugnt, tyst och gärna mörkt rum. I den ålder börjar barn bli så otroligt nyfikna på omvärlden, det är svårt att koncentrera sig på att amma då :D.

Min pojk lät (och låter fortfarande) väldigt mycket just i den åldern. det var som om han testade sin röst, och gärna med riktigt högfrekventa otäcka skrikljud! Man visste aldrig om han var arg, ledsen eller något annat, han bara lät, hela tiden.... Kanske är det vad hon håller på med?

Maten är ju också ett kapitel för sig, han åt iofs bra då, men nu är det som förgjort. Han ska äta själv, och det slinker ju inte ner så himla mycket då, det mesta hamnar i tröjan, på byxorna och golvet... Men han får äta oftare då, så ger det sig väl. Annars har du fått ett bra tips av pem, amma där det är "tråkigt" så finns det inte så mycket som kan distrahera.

Vatten var killen här med rädd för ett tag. Vi gjorde så att vi struntade i bad alls några veckor, sedan började vi att bada tillsammans med honom, ytterst lite vatten i karet och bara plaska runt lite med leksaker. Idag, äntligen, är han så galet glad i bad att han springer dit så fort vi öppnar dörren till toaletten!

Jag tycker absolut att du kan prova välling, man kan alltid testa. Jag har aldrig varit något stort fan av välling då första aldrig drack det. Men så fick jag lillkillen förra året, som ratade ALLT förutom sin älskade välling. Han är uppfödd på det, från en tre månader, då jag slutade amma. Ersättning ratade han också, men vällingen gick bra från första testet.

Ang. vattnet så fortsätt prova. Snart kommer hon kunna sitta själv, och kan ju då få leka med duschslangen och bestämma själv hur mycket vatten som ska komma på henne. Lite leksaker i duschen gör det ju också attraktivt att vara där.

Min minsta älskar att bada och duscha, men absolut inte i svalt vatten. Han vill ha värme. Från en två veckor började han bada balja, med en sån här liten del i baljan så han kunde ligga själv. Sedan har vi badat/duschat i snitt varannan dag. Idag åt han välling medan brorsan skulle börja duscha, och trots att han var så hungrig vägrade han äta när han hörde duschen. Han bara SKA dit in :D

Har några saker med min lilla där jag inte vet HUR jag skall göra! Erfarenheter och tips skulle uppskattas om någon haft samma problem... hon är 5 månader.

1. Hon låter så! Just nu har hon en period med väldigt mycket OVÄSEN. Hon gråter inte, gnäller inte, utan liksom skriker. Småskriker. Kommer man nära skrattar hon lite eller bara fortsätter låta. GAH, vad det sliter på min lilla hjärna! Är hon lessen eller något kan jag ju göra något men herreguuuuuuuuuuud finns det något sätt att lära henne av med dessa högfrekventa pip ?? Hon kör dem HELA dagarna. Jag kan inte rå för att jag blir irriterad fast jag inte vill...

Hon testar olika ljud inför att hon ska lära sig prata;)

2. Vissa dagar ÄTER hon inte som hon ska! Hon vill ha två-tre snutt, sedan piper hon och hungergnäller efter 3 minuter, tar två snutt, börjar om... har hon börjat dagen så här håller det på heeeeeela dagen. Jag känner som att jag försöker pressa mat i henne, men om jag skippar det och väntar är hon ju lessen?

Avbryt om hon inte vill ha, är hon hungrig sedan igen så lägg en gosig filt över henne, hela huvudet ska täckas så att hon kan koncentrera sig på att äta

3. Badande ! Min lilla HATAR bad/dusch. Hon skriker som om jag slår henne :(. Jag har provat balja, badkar med mig, duschen med mig. Hon skriker och leker ostbåge, vrider och kastar sig. Inget intresse för leksaker eller sånger. Jag försöker vänta ut henne lite tills hon kan sitta själv, och hoppas att hon skall gilla det bättre då ....

Min son avskydde också allt vad bad och dusch hette:crazy: jag tvättade honom med tvättlappar det mesta och tog badet när han var mätt, pigg och lugn, det blev bättre när han kunde sitta själv och leka

Tips/erfarenheter mottages gärna, och gärna fler svåra sitsar som ni själva har!

tio små tecken

Tack för alla svar :bow:

Jo, det här skrik/pipet torde vara en träning i ljud, men det är ju ack så jobbigt! Och jag vet inte om jag skall komma till undsättning för att få henne att sluta eller om jag skall låta henne hålla på. Det känns ju ändå som ett uppmärksamhetspockande och det vill jag ju inte ignorera.

Badandet har jag ett svagt hopp om att det skall bli bättre när hon kan sitta. Just nu tvättarjag mest med tvättlappar och ibland är vi i badet, när både jag och sambon är med så det går lite smidigare.

Lugn och ro vid maten är såklart en bra tanke. Kanske är jag lite lat och matar gärna i soffan, och slipper gå upp till sovrummet. Jag skall anstränga mig mer på den punkten. Jag har bestämt mig att testa välling också, eftersom gröten inte är så populär. Finns ju andra sorters gröt också, iofs. Jag är själv inte så såld på just välling men tycker hon om det så får jag väl ändra mig :).

Nu kände jag att jag lät så gnällig i den här tråden, det känns så fel, hon är ljuvlig nästan JÄMT och jag är så lycklig att hon finns. När jag blir irriterad blir jag så arg på mig själv och får så dåligt samvete, hon är ju bara en liten plutt! Men det är ju dessa små saker som känns jobbiga. Ville bara klargöra att hon EGENTLIGEN är världens bästa bebis :love:

Klart hon är världens bästa bebis, vilka är inte det :love:. Men gnälla lite måste man få göra ibland, särskilt om det är sådant man inte riktigt vet hur man ska hantera.

När det gäller ljuden så är det säkert ett slags sätt för henne både att träna rösten, och att pocka på uppmärksamhet som du själv säger. Jag är av den åsikten att ALL sådan kommunikation bör tas på allvar och uppmuntras, det är ju förstadiet till prat och framtida kommunikation, så du gör nog rätt i att uppmärksamma henne:laugh:

Välling och gröt är ju samma sak men olika koncistens. Och skulle de inte funka får hon ont i magen och kan blir trög i magen.
Jag gav gröt då jag inte ville störa amningen, att han skulle välja flaskan före bröstet för de är mkt enklare att äta ur flaskan.
Sen är jag rädd för att hamna i "vällingträsket".

Rasmus var inte så förtjust i bara potatis, han ville ha mera smak, han var helt tokig i biffstroganoff! Var han på dåligt humör, så fick han lite biffstroganoff och dagen var räddad :)

Rasmus har alltid älskat vatten, enda gångerna han skrikit är när vattnet har varit för kallt. Han badar och duschar, både "själv" och med oss.

Min kille dricker välling ur pipmugg, ur nappflaska vill han bara ha vatten. Helst av allt ammar han.

Jag har upptäckt att min dotter helst av allt vill ha vatten :eek: Får jag inte i henne någon mjölk med flaskan kan jag byta till vatten och då dricker hon. Hon vill liksom inte ha mjölk längre, varesej min eller ersättningen. Suck. Hon fattar inte att hon skall helammas till 6 mån, hon tyckte 4 räckte :crazy: och nu är hon 5,5 och tycker hon är vuxen och kan äta vanlig mat. Vill inte tänka på henne när hon blir tonåring :D

Har du provat plockmat?
Kanske hon vill amma då också, när hon äter något som har större skillnad i konsistensen än mjölk och puré.

Nej, det har jag inte testat ... är rädd att hon skall sätat i halsen :o Vad kan jag ge henne att plocka med? Det enda jag gett är lite majskrok, det gillade hon :) . Men vad kan jag ge mer? Och hur stora bitar?

Åh toppen! Hade ett svagt minne att jag sett det där men lyckades inte söka fram det. Supertack :bow:

Liknande trådar

Z
Träning Ja... jag har ju då en maxad D ponny som varit med om någonting men är samtidigt väldigt dominant och bestämd, dock ger hon sig ganska...
2
Svar
36
· Visningar
2 232
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel