Bebis som inte äter...

M

Mitzi

Min son är 6 månader. Han har aldrig varit stor i maten men nu är det värre än värst. Tillväxtkurvan har planat under mer än en månads tid.

Han får i sig ungefär en tredjedel av sitt dagsbehov, ibland mindre.

Vi har varit på utredningar och inte kommit fram till annat än att han är mjölkallergisk. Han får mat som är hypoallergen (Neocate) så orsaken nu kan troligtvis inte vara allergi.

Han åt Neocaten bra och allt flöt på, men så ganska plötsligt en dag ville han inte längre. Får kväljningar och bara gråter. Detta har gått i perioder men har på senaste tiden kommit allt oftare.

Ska tillägga att han är väldigt psykisk känslig. Han äter tex aldrig någon annanstans än hemma (lite hos mamma) som när jag varit på föräldraträffar med honom eller bara åkt hem till kompisar.
Senaste tiden har han dessutom varit hos läkaren flera ggr för utredningar. Det har varit ganska negativa upplevelser för honom (blodprov, uppklippt tungband mm) så det kan tänkas att detta påverkar. Men å andra sidan är han lugn och trygg, inte grinig eller överdrivet mammig.

Maten kommer oftast ur flaska i vällingform, det går mycket sämre med sked. Vi har provat en massa olika maträtter men inget funkar. Han började som sagt att vägra att sådant han förut gillat.

För övrigt är han glad och pigg men blir såklart grinig när blodsockret börjar sjunka. Och han växer inte.

Vad kan detta bero på?
Hur ska vi komma ur det?
Alla tips och infallsvinklar är välkommna!
 
Sv: Bebis som inte äter...

Vi har också haft problem med lillen. Han äter fortfarande inte som han "ska" och är 2 idag. ibland lever han på 8 månaders gröt, kan inte äta bitar. Måste puréa burkmat om han ska äta något.

Det låter som att det kanske kan ligga något bakom den lilles besvär. Min har en utvecklingsstörning och matproblemen här kan kanske bero på att han inte kommit så långt i matålder ännu.

Vi gör så att de dagar som är dåliga dagar så får han bara sånt som han äter. Vissa dagar äter han bara delikatessyoughurt, oftast då han är lite sjuk. Och andra dagar äter han bara gröt 3-4 ggr/dag. Vi varierar inte maten utan kör samma hela tiden.

Har inget bra råd att ge, det är frustrerande när barnen inte äter och går upp i vikt. Man känner sig så maktlös. Men fungerar en maträtt så kör på den och bland i lite olja. Du har säkert fått dessa råd förrut.

Hoppas att det löser sig.

Kramar Coop
 
Sv: Bebis som inte äter...

Sebastian gick igenom precis samma sak strax efter han blivit 6 månader. Skillnaden där var väl att han ätit allt och mycket innan, och helt plötsligt slutade att äta allt som inte var välling bara över en dag. Han blev helt hysterisk om jag försökte bjuda på vanlig mat, oavsett om det var helt puréad mat, eller med bitar i. Så det blev välling, välling och välling..

Efter 2 veckors matvägrande så hade han gått ner lite i vikt, men växt på längden som vanligt åtminstone. Då började jag få i honom mat någon enstaka dag i veckan igen, och det kändes bättre än ingenting i alla fall.

Nu är han 8 mån och krånglar fortfarande litegrann. Han äter som han ska, OM han får äta Nestlés spaghetti med köttfärssås eller Hipp's tagliatelle med grönsaker. Så han äter ganska ensidigt just nu, men han äter åtminstone varje dag igen. Jag provar nytt med jämna mellanrum enligt BVC's tips, och ibland kan det gå ner några tuggor men oftast inte. Jag ska bara fortsätta försöka enligt dom, för någon gång lär det vända..

Han har förresten varit mjölkallergiker, men kunde gå över till vanlig kost vid 5½ mån ålder ungefär. Superskönt att kunna ge vad som helst!

För övrigt, när han började matvägra så var det 2 st tänder som kom. Efter dom har han hållt på såhär med maten.. Han kväljde och spydde av vanlig mat, skrek som en galning och slog efter skeden. 2 dagar senare tittade några små bissingar fram därnere.
 
Sv: Bebis som inte äter...

Min son är även han selektiv med maten men har inga tillväxtproblem. Min undran är egentligen den om välling är allsidig näring så att han inte får skörbjugg. Han äter motsvarande en burk nestlés stroganoff dör 5-månaders en banan eller så och majskrokar. Resten är välling. Vällingen verkar vara väldigt berikad. Eller ska man ge motsvarande babyplus (fastän han är 10 månader)?

Fny
 
Sv: Bebis som inte äter...

Svarar alla: Jag får väl hoppas på att detta ger sig. På något sätt tror jag problemet är en psykisk grej. För att komplicera allt ännu mera så äter han sedan 2 dagar tillbaka mycket bättre hos min mamma. Där får han inga kväljningar eller grinar en massa. Trots att han får exakt samma mat...

Det jobbigaste är att inte veta orsaken till allt det här.

Fnyfiken: Ring bvc och fråga!
Ofta kan de inte heller svara på detta, men då kan du ställa dig och jämföra innehållsförteckningen mellan baby plus och den välling han äter. Så fick jag göra i syfte att hitta mesta möjliga näring/enirgimängd i minsta möliga matmängd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bebis som inte äter...

Fnyfiken: Ring bvc och fråga!
Ofta kan de inte heller svara på detta, men då kan du ställa dig och jämföra innehållsförteckningen mellan baby plus och den välling han äter. Så fick jag göra i syfte att hitta mesta möjliga näring/enirgimängd i minsta möliga matmängd.

Jag har pratat med BVC. De tycker att det vore bättre om han åt mat (duh?). Tycker jag också, men hur mycket kan man truga ett barn innan man ger det ett mat-trauma? Jag har jämfört och det verkar ganska likt babyplus. Han äter ju dessutom ett och annat så jag ska inte oroa mig i fortsättningen.

Fny
 
Sv: Bebis som inte äter...

Mitt tips till alla er som har barn som matvägrar. Ge dem det de äter. Är det välling, puré, bananer, yoghurt eller vad det nu än kan vara så ge dem det. Min mellersta flicka matvägrade i 6-7 mån ålder. Det enda hon ville ha var pasta i skinksås och fisk i barnmatsburkar. Så hon fick det, när hon ledsnade på det så provade jag mig fram till nåt nytt. Välling har hon aldrig varit förtjust i och slutade när hon var strax över ett år. Idag är hon en frisk snart 17-årig normalätande tjej.
Så ge barnet det den äter, men håll koll på allmäntillstånd och sånt så de inte blir sjuka.
Lycka till!
 
Sv: Bebis som inte äter...

Det är samma metod som jag kör på. Sebbe får äta sin spaghetti med köttfärssås, och pasta som luktar broccoli.. Han äter ju i alla fall nu! Och går upp fint i vikt igen..

I förrgår kom han även på att gröt är ätbart, vilket han vägrat i över 1 månads tid nu, Så det är ett framsteg åtminstone :) Så nu är det;
Välling till frukost
Gröt till lunch + fruktpuré
Spaghettisort till middag + fruktpuré
Välling till kvällen
 
Sv: Bebis som inte äter...

Med risk för att låta superpräktig - läs in min ödmjukhet för ditt problem mellan raderna - så har jag alltid levt efter måttot "barnens inkomster, dvs mat, och utgifter, dvs kiss/bajs, kan man inte bestämma över".
Jag tror att man, genom sin oro/omsorg, kan skapa problem om det blir för stor apparat kring mat/kiss och bajs.
Det är lätt att hamna i onda cirklar och det kan även bli maktmedel för barnen och annat tokigt.

Så lite krångel som möjligt och så trevligt som möjligt, och framförallt så vanligt/regelbundet som möjligt (lite som skalman och hans klocka).

Samma tider, platser, rutiner, t.o.m samma mat osv skulle jag pröva med. Jag skulle även "backa bandet" och kanske sluta med mat ett tag för att bryta om det riskerar att hamna i negativa mönster.

Jag har alltid försökt att våga/orka vara lite "cool" och tänka att det är ingen brådska med att de äter riktig mat, jag har ännu aldrig träffat en 15-åring som dricker välling ur flaska till lunch.:D
Det gäller även blöjor och sova i min säng - känner inga 15-åringar där heller.:D

Inga barn i sverige dör av svält frivilligt och den välling osv vi har har fullgott innehåll att klara det mesta.

Så under förutsättning att det inte är något annat, då tänker jag på sjukdom/allergi osv, så skulle jag vilja lugna dej och de dej lite mod att lita till din egen känsla för ditt barn, och vad som passar just er bäst, och att våga "vara cool".

Lycka till

merman
(med två döttrar som är 13 och 15 och som "äter, sover och bajsar som de ska";) )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp