Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag ute å "sprang" 4,3 km. Var väldigt besviken på mig själv. Sprang i bra tempo i ca 1 km sen var de precis som om jg sprang in i en vägg. De tog tvärstopp. Gick några hundra meter och sedan sprang igen, denna gång under 1 km. Sedan in i väggen igen. Sjukt jobbigt. Andningen tar stopp typ, får ont i halsen, försöker trycka ner luft men de känns som om de inte ens hinner ner till lungorna innan jag blåser ut igen. Måste verkligen träna på min andningsteknik. När jag springer riktigt, riktigt sakta (nästan så att jag går fortare) då klarar jag av att springa flera kilometer. Kommer aldrig kunna springa halvmaran nästa år :( inte med en hastighet på typ 6 km/timmen men de funkar inte att öka hastigheten. Så sjukt deprimerande...

Jag är så less på mina bihålor. Ansträngning = huvudvärk deluxe.
Så det där loppet nästa vecka lär ju bli en söndagspromenad med nummerlapp på tröjan.

Men på måndag ska jag upp till norrland och vandra runt :D
Promenader ska ju vara bra för att få ordning på bihålor så det ska nog bli bra!

Igår var jag ute å "sprang" 4,3 km. Var väldigt besviken på mig själv. Sprang i bra tempo i ca 1 km sen var de precis som om jg sprang in i en vägg. De tog tvärstopp. Gick några hundra meter och sedan sprang igen, denna gång under 1 km. Sedan in i väggen igen. Sjukt jobbigt. Andningen tar stopp typ, får ont i halsen, försöker trycka ner luft men de känns som om de inte ens hinner ner till lungorna innan jag blåser ut igen. Måste verkligen träna på min andningsteknik. När jag springer riktigt, riktigt sakta (nästan så att jag går fortare) då klarar jag av att springa flera kilometer. Kommer aldrig kunna springa halvmaran nästa år :( inte med en hastighet på typ 6 km/timmen men de funkar inte att öka hastigheten. Så sjukt deprimerande...

Med inställningen "det går inte" så kommer det inte gå.
Ändra det till "det kan bara bli bättre"
1km i bra tempo är ju bra! Nästa gång kommer du lite längre, gången efter det ytterligare en bit osv. Eller så drar du ner på tempot en aning, tänker på andningen och springer lite längre.. eller kör intervaller plant eller i backe och träna upp flåset! :)
Du har alla förutsättningar för att fixa detta, du har ett helt år på dig att hitta rätt teknik - klart du fixar halvmaran nästa år!
Bara att köra på! :)

Funkar det inte att öka hastigheten just nu - gör inte det! Spring i bekvämt tempo, försök hitta en bra andningsteknik och gläd dig åt att du faktiskt tar dig ut och springer :)

Klart du fixar halvmaran! Du kanske inte vinner ;) men på uthållighet kommer man långt, spela roll hur snabbt eller långsamt det går. Intervaller är en bra grej som gör att man orkar längre, spring tre minuter och gå en - hela loppet om så krävs.

Upp med hakan, du är superduktig! :)

Jag började dagen med att släppa ut hästarna och sen red vi ut i nästan en timme och bara njöt av stillheten och solen :love: Nu börjar det däremot mulna på så vi får se vad som blir resten av dagen. Dottern behöver nog en relativt lugn dag och sen somna i tid så jag kanske testar pulsmätaren genom ett pass på CTn sen :)

Midsommarfriande avklarat och nu strax dags för jobb! Blir ingen tid för träning idag, jobbar till 22 ikväll, men löpning imorgon är planen!

Alltså, det här med att åka till Paris, inmundiga en massa ost, vin och macarons och sedan dra på sig en monsterförkylning på väg hem - det var inte det smartaste min kropp gjort mot sig själv faktiskt. Istället för att dra till gymmet och trimma till kroppen lite nu när jag kom hem ikväll fick jag snällt stoppa ner mig själv i en säng istället, och här ligger jag och snorar med svidande hals. Gaah vad jag avskyr att vara förkyld!

Nåja, jag har haft helt fantastiska dagar i Paris i alla fall och är trots allt oerhört glad att förkylningen kom när den kom då den inte påverkade själva vistelsen där alls. Nu tänker jag vila vila vila hela dagen imorgon och hoppas på att rösten kommit tillbaka och hostan försvunnit tills jag ska jobba på måndag. Bjuder på två bilder från resan istället för träningsinspiration - har känt mig riktigt glad och nöjd med min kropp hela resan! :)

2014-06-20_141715_53a5eac0ddf2b3416f9a9605.jpg

2014-06-19_192109_53a5ebbc2a6b2252a14b82bd.jpg

@zassoo och @WS6
Men de känns lixom som att jag harvar i samma tempo hela tiden och aldrig blir bättre. När jag är på gymmet så brukar jag ha intervaller som "uppvärmning". De är samma visa varje gång jag försöker mig på ett lite högre tempo. 1 km funkar alltid bra men sen springer jag in i väggen... Men tack för dom peppande orden. Bara att försöka ha humöret uppe och träna på!

Sjukt jobbigt. Andningen tar stopp typ, får ont i halsen, försöker trycka ner luft men de känns som om de inte ens hinner ner till lungorna innan jag blåser ut igen.

Du har inte typ ansträngningsastma eller nåt? Tycker inte det låter helt normalt att andningen blir så jobbig!

Du har inte typ ansträngningsastma eller nåt? Tycker inte det låter helt normalt att andningen blir så jobbig!

Jag har faktiskt aldrig tänkt på de utan i början trodde jag att de berodde på att jag var otränad men jag tycker att de borde ha blivit bättre nån gång men de är samma visa hela tiden.
Om jag kör riktigt tungt på gymmet, så pass att pulsen drar i taket och jag blir anfådd, så känner jag av de lite. Värst blir de alltså när jag springer eller cyklar tungt i uppförsbackar.

Jag skulle nog kolla upp det om jag var du! Ganska enkelt att gå till VC och göra ett test, ifall du har ansträngsastma kan du ju få medicin (inhalationer) för det:)

Har själv astma och skulle aldrig kunna springa om jag inte hade mediciner! Om jag har en period då jag är sämre i min astma blir löpningen betydligt tyngre och det går bara inte att springa fortare än väldigt långsamt, andningen klarar ju inte av att försörja kroppen ordentligt med syre och vädra ut koldioxid effektivt.

@enjoyable - jag håller med Trollunge. Hade ansträngningsastma som barn/tonåring och hade aldrig fixat min basket utan medicin. Nu som vuxen behöver jag bara medicinera när jag ska göra något riktigt pulshöjande i kombination med att det är höga pollenhalter ute. :)

*kl*
Min Garmin får nog vänta lite till, idag sitter förkylningen i bihålorna :( Än så länge hänger vi bara på soffan och det blir nog så ett tag till för nyss började regnet vräka ner. Och ikväll ska jag på buketräff. Bra beachighet :p

Kom hem från ett soligt och varmt Venedig igår, idag är det 12 grader och ösregn här i Örebro. Tack och lov att Friskis har öppet så jag slipper vara ute...

Jag skulle nog kolla upp det om jag var du! Ganska enkelt att gå till VC och göra ett test, ifall du har ansträngsastma kan du ju få medicin (inhalationer) för det:)

Har själv astma och skulle aldrig kunna springa om jag inte hade mediciner! Om jag har en period då jag är sämre i min astma blir löpningen betydligt tyngre och det går bara inte att springa fortare än väldigt långsamt, andningen klarar ju inte av att försörja kroppen ordentligt med syre och vädra ut koldioxid effektivt.
Jag klarar bara av att springa i ett tempo som är lika sakta som min takt i powerwalk. Minsta tempohöjande och de tar tvärstopp. Blir tjockt i halsen och trots att jag försöker så får jag inte ner tillräckligt med luft i lungorna. Tillslut blir jag yr och orkelös. Får ont i halsen, nästan som om jag har en halsinfektion eller förskylning och får ont i bröstet i samma veva.

Jag klarar bara av att springa i ett tempo som är lika sakta som min takt i powerwalk. Minsta tempohöjande och de tar tvärstopp. Blir tjockt i halsen och trots att jag försöker så får jag inte ner tillräckligt med luft i lungorna. Tillslut blir jag yr och orkelös. Får ont i halsen, nästan som om jag har en halsinfektion eller förskylning och får ont i bröstet i samma veva.

Oj, jag förstod inte att det var så illa! Kolla absolut upp det så snart du kan! Sådär ska det inte kännas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka