Baucherbett på dressyrtävling

hevonens

Trådstartare
Ni som tävlar mycket dressyr och kan reglerna, eller rent av ni som är domare; får man tävla med ett baucherbett där skacklarna är nedåt? Betten marknadsförs så himla olika, vissa har skacklarna uppåt, och andra nedåt. Det står ingenting i TR om att skackeln ska vara uppåt eller nedåt. Jag har alltid tänkt att den ska vara uppåt och att sidostycket fästs i den lilla ringen, men eftersom mitt bett dessutom har tryckt tillverkarens namn så att det är åt "rätt läshåll" så blir jag lite förvirrad. O_o
img_3491

Sv: Baucherbett på dressyrtävling

Som vanligt har Hööks tillverkare schablat :(

Lilla ringen ska vara uppåt.
Fast jag har gamla bett som användts med lilla ringen nedåt, syns på hur det är slitet. ....

Det är Hööks bett som trycket är på fel håll, ett baucherbett ska sitta med lilla ringen i sodostycket och tygeln i stora ringen.

Jag har ett bett som också är tryckt som ditt, dock inte från hööks.
Jag blev också fundersam på om det var åt rätt håll eftersom loggan sitter så lilla ringen borde vara neråt.

Jag har foton från 40-talet när min farfar motionskör några av sina travare med sulky och dom hästarna har baucherbett med lilla ringen neråt, jag har ett av dom betten kvar i nån gulmetall , och det är stämplat HS och för att läsa rätt det så är lilla ringen uppåt!
(jag mätte det bettet och det är 12 cm, så redan då använde en del korta bett på sina hästar ;) )

Man kanske inte ska utgå ifrån att alla Hööks grejer är tillverkade av folk som vet hur utrustningen funkar...

Har ett gammalt som det står Nickel Alloy och under står Made in England...
12 cm och var enligt slitmärkena på det använt med små ringarna nedåt.

Men nu har ridsportförbundet bestämt att det bara får användas på tävling med dom små ringarna uppåt, så vill man tävla med det är dt bara att rätta sej efter deras bestämmelser. ;)

Det är inte så speciellt egentligen, de ligger stilla och stadigt i hästens mun, kan inte vika sig så mycket som vanliga tränsbett eftersom sidostycket fixerar bettet i ett läge. Jag tycker det är toppen till min häst som drar in bettet mellan tänderna och gnager på det, han är jättenöjd med baucher och mycket mer still i munnen. Någon hävstång/hisseffekt blir det inte eftersom det endast är en skänkel på det :) Lättare att se hur det fungerar i verkligheten.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 369
Senast: Jeps
·
Dressyr Tänkte kolla igenom TR inför en P&R och direkt ligger det ju flera förtydligande/ändringar mm utanför själva TR. Vad är problemet med... 2
Svar
36
· Visningar
3 822
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 308
Senast: As_Vegas
·
Körning I höst ska jag för första gången tävla i körning på annat än klubbtävlingar. Eftersom jag inte tävlat innan så sitter jag och...
Svar
6
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka