Mli
Trådstartare
Jag har en ardenner som älskar att arbeta, när selen åker på så är det 100% fokus. Han drar tunga grejer, harvar + sladdar ridbanan och lite annat fix här på vår lilla gård. Min tanke var att jag skulle rida, men han verkar hata det. Med sadel på går han max 10 meter innan han stannar. Jag lyckas inte få upp honom i trav ens. Har testat både på ridbanan och ute på inhägnade marker men det är samma sak. Lämnar vi gården ridandes har han noll fokus på mig, jättetittig och jobbig. Vill inte rida ut själv eftersom han är så pass "grön" ändå, och vågar inte ge mig ut med andra hästar då han sist sparkade efter en häst i frustration för att han inte fick "leka". Jag tänkte köra in honom för vagn nu under sommaren men är rädd att han beter sig likadant med vagn som med ryttare. Kan ju tillägga att han är helt ko-lugn att tömköra ut, trots att vi brukar miljöträna med tex "just-married" burkar och annat skrammel både vid sidorna och bakom.
Så frågan är ju om vagnen kommer att räknas som arbete eftersom selen är på.. Får väl fylla den med telegsten så det blir tillräckligt mycket "allvar". Har faktiskt funderat på att rida med selen på, för att se om det skulle göra någon skillnad
Är det någon som har haft liknande problem, och hur gick det för er?
Så frågan är ju om vagnen kommer att räknas som arbete eftersom selen är på.. Får väl fylla den med telegsten så det blir tillräckligt mycket "allvar". Har faktiskt funderat på att rida med selen på, för att se om det skulle göra någon skillnad
Är det någon som har haft liknande problem, och hur gick det för er?