Bättre rörelser på Welsh:arna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jottis
  • Startdatum Startdatum
J

Jottis

Har precis kommit hem från en welshutställning då jag är hopplöst förälskad i denna ras - exteriört! Underbara små "mini-hästar" med fantastisk uttryck.....:love:

Är helt nybörjare på denna ras (och ponny-avel ö.h.t) och satt idag och studerade hur welsharna rör sig. Måste säga att jag blev inte direkt imponerad... och undrar om det är så ganska generellt i denna ras??? Eller hade jag bara oturen att vara på en uställning där det inte var så många "bra" welshar som var med? Eller har jag helt enkelt för höga krav på denna ras? Finns det någon här som har en film eller länk till film med en welsh som har lite "gångarter utöver det vanliga"?

Den enda som imponerade idag var ett litet underbart hingstföl vid namn Kalle, med en trav som direkt fick spontana applåder. DET kallar jag gång! Ska bli kul att se vad det blir av den i framtiden.... :d

Sv: Bättre rörelser på Welsh:arna?

Beroende på vilken sektion av welsh du pratar om så ska dom ju ha lite olika rörelsemönster. Cobarna ska gå med mycket knä och kraft medans sektion B dvs welshponnyerna rör sig lättare och med mindre knäaktion. Sek A (WM) är något mitt i mellan i rörelsemönster och sek C (welshponny av cobtyp) är i en mindre typ av cob.

Väldigt generell beskrivning dock! Går säkert att söka på youtube på respektive sektion eller "royal welsh show" för att få upp videor med rastypiska rörelser.

Nu var det iof något år sedan jag var på utställning senast men kvaliteten brukar kunna variera ordentligt beroende på vilken typ av utställning man är på.

Senast ändrad:

Tänkte du på vad de generellt fick för poäng på rörelserna eller var det poänglös utställning?

Aha! Tack för det svaret. Det var faktiskt mer än vad jag visste och det förklarar ju lite av det jag har sett idag.

Det var poänglös utställning... Guld, silver, brons typ. Var kan man leta på resultat och se ex. vilka som har fått 10 på skritt och trav?

*KL*
Av cirka 60 hästar fick bara sex stycken guld! Eftersom domaren var brittisk, har man bara valörerna guld, silver och brons. Vårt system med bedömningspunkter och siffror, är det ingen vits med att ha, när vi har utländska domare. Det tar en hel evighet för dom att komma i det systemet. Ofta har de fullt upp med att vara tvungna, att med ord beskriva vad dom tycker är bra och dåligt. De behöver de inte göra i Storbritannien. Där rangerar de bara utan att ge någon kritik.
Det finns en artikel ute på tidningen Ridsports hemsida!

Oh vilken god smak domaren har:love:
Min stora favorit Broughton Replica som BIS:banana::banana:
och sen min "egen" lilla plutt som reserv BIR:bump:

Jag som var i Borlänge och levererade 2 hästar undrar naturligtvis vilka mer som fick guld? Kan någon som var där svara på det?

Jag började kolla lite på SWF:s hemsida (och andra) på resultat från utställningar, överlag verkade det inte vara toppenpoäng på rörelser.

Men dessa har i alla fall fått 9:or på rörelserna (har säkert missat några, har bara tagit de som har bara 9:or eller bättre eller har en 9:a och en 8:a)
Birtley First Addition WSB 65520 88999=43 p
Ekbäckens Boss 36-99-5744 88789=40 p
Chopins Gucci 88889=41 p
Kildegaards Rosetta 88889=41 p
Parkhurst Flash Harry 37-94-7452 98889=42 p
Moflos Zingoalla 35-04-8087 87799=40 p
Vallas Caracas RWD 11 37-92-3840 99789=42 p
Ekbäckens Jasmine RWM 541 99889=43 p
Kulltorps Helena 35-06-8755 88898=41 p
Kulltorps Etikett 35-02-7639 98898=42 p
Kulltorps Belinda RW 1216 98898=42 p
Karlsfälts Caruso RWR 7 88889=41 p
Molstabergs Lysander 36-0092 88789= 40 p
Vallas Ida RWD 74 88899 = 42 p
Derwen Secret Arrival RWD 53 98889 = 41p
Lillemons Nostalgia 35-03-7973 98898=42p
Glendmead Virginia WSB 103 668 99898= 43p
Linsa Winnie Jones 88889=41p
Vångsundas Pamina 87798=39
Kulltorps Juventus 98889=42
Kulltorps Umbelline 99898=43
Okeden Black Beauty RWD 61 88789=40
Moflos Zingoalla 88799=41 p
Nattens Rosenröd 37-07-0135 77798 = 38p
Bjerregårds Snow Flake 208333WE500014 98889=42 p
2. Bjerregårds Sara WB 337 88889=41 p
Kulltorps ”Kevin” (under reg) 98789=41 p,
Parkhurst Flash Harry 37-94-7452 98899=43 p,
Köhls Cidden RW 93 88899=42p
Henfynyw Tywysog RWC 3 98889=42 p
Stenbroåsens Carneol 35-94-4404 77798=38 p
NEBO RHIANON 37-05-8719 99898=43
LILLEMONS LIGHTNING RW102 88898=41
LADY BIANCA 36-05-8553 88889=41

Några av dessa ponnyerna har väl tävlat framgångsrikt i dressyr, har jag för mig.
Köhls Cidden
Tywysog
Stenbroåsens Carneol
Karlfälts Caruosu

Tidigare har väl Vallas Tenita och Glansevin Gadabout varit framgångsrika, och om jag inte minns helt fel ett litet b-ponnysto som börjar sitt namn på P (har för att 3 systrar tävlade denna ponny på sm-nivå under 90-talet)

Det var två cobbar som fick guld, ingen sek C 3 sek B och 2 sekA

Salsta Sweet Pie 1;a
Mälby Mint Yulep tror jag..2;a
Arhults Waldemar 1;a
Cloigen Sinbad 2;a
Kulltorps Kalle 3;a
Broughton Replica 1;a
+ en hingst till kan vara Ekvalls Ivanhoe men är inte säker 2;a

När det gäller bra rörelser ska sek B ha svagt knälyft och sedan sträcka ut sitt framben med bra fri bogrörelse.
När man talar om att sek B har dåliga rörelser är det ofta okunskap, rörelserna är avlade på sek B för bekvämlighet och ridbarhet, inte för människans öga.
En Cob ska ha stora rullande rörelser med oerhörd action. Det fanns tyvärr ingen Cob som visade speciellt mycket rörelser på Salsta, men har man sett dom i Wales och Holland då får man hålla i sig när cobbarna rör sig. Jordbävning!
Det är mycket tråkigt när man visar sek B och så får man dåligt på rörelserna när dom visar perfekta sek B rörelser. Detta kan bara tyda på okunskap av svenska domare.
De tre sek B som fick guld på Salsta hade alla tre utmärkta rörelser för sin ras.
Det var inte heller dålig kvalite på de som ställdes ut utan mycket bra sek B, Bla årets ponny Kulltorps Belinda som igår blev silver belönad!

Andra cobben som fick guld var Nattens Rasputin reserv BIR e Henfynyw Tywysog u Vallas Ida. Han är bara 2 så att marken inte dundrade av honom kan jag förstå.

Konstigt att Reppan inte höll måttet:confused:. Hans trav brukar få de flesta cobbmänniskors ögon att tåras. Han torde vara en av Sveriges bästa cobhingstar.:love: Hur som helst så tyckte domaren om honom oavsett hans för dagen, gångarter.

Åh Grattis var det din uppfödning, man håller bara koll på de andra sektionerna med ett halvt öga. Jag tror inte att ringen var stor nog för att göra hans rörelser rättvisa. Snygg var han och han hade ett vackert huvud.
Men Flash Harry visade sig mycket bättre t.ex på hingstutställningen i Ljungby, men jag betvivlar inte att han har rörelser. Han uppförde sig mycket bra! Din lilla hade just upptäckt att man är hingst...

Andra cobben som fick guld var Nattens Rasputin reserv BIR e Henfynyw Tywysog u Vallas Ida. Han är bara 2 så att marken inte dundrade av honom kan jag förstå.
QUOTE]

Han såg väldigt fin ut, men jag tyckte inte riktigt att han visade sig ordentligt igår. Galoppinslag i när han skulle trava etc. Men härlig häst!!

Jag såg Mint Yulep förra året och blev väldigt förtjust i henne redan då. Hon har ju inte utvecklats till det sämre i alla fall!!

Tack för förklaringen av deras gång. Det är svårt när man är nybörjare och man helt enkelt har sett för lite welshar för att ha något att jämföra med. Jag går bara på magkänslan... och det blir lätt att man jämför med "stora hästarna" och dom gångartshästar som finns där. Ponny är ny, men ack så spännande, värld för mig....;)

Du som var på Salsta och såg Kulltorps Kalle, den härliga fölungen. Kommer en sådan ponny att ha kvar något av denna fantiska gång eller är det "felaktiga" gångarter för en welsh? Kan en welsh bedömas ner för att den har för stor och luftig gång som inte är karrakteristiskt för rasen? Jag vill ha en pony med mycket gång men ändå inte så "tung" pony som cob:arna är. Älskar som sagt welsharnas (A & B) exteriör men kanske är det fel ras för mig om jag vill ha mer gång och uttryck i rörelse? Vilken ras råder ni mig att titta på då istället?

Men man ska ju gå på magkänslan... När jag var liten och började rida sa jag att "när jag blir stor ska jag ha welsh-stuteri ! " Och nu börjar jag känna mig stor... (närmare 40! Jisses!!) och tycker det börjar bli dags att leva ut min dröm....;)

Simberg Senator har länsat dressyrbanorna här i trakten.;)

Lilemons Lightning tävlades framgångsrikt även han men då i hoppning.

Tack "Mysti" för ditt svar!!
Jag såg ingen 10:a... Är det någon som vet om någon welsh med 10 på gångarterna? Bara nyfiken!:)

Hittar mest cob:ar på Youtube. Är det någon som har en film på en sekt. A och/eller B-welsh som rör sig med betyg 9/10 ? Skulle gärna vilja se hur deras rörelser verkligen ska se ut!

Jo lilla Kalle har bra sek B rörelser, om du studerade hans knän så lyfts dom bara en bit upp sedan sträcktes hela benet ut. Han kommer alltid att ha kvar sin fina gång men ju äldre han blir ju svårare blir det att få fram traven i just rätt ögonblick!
Kalle var speciell på det vis att han var koncentrerad för sin uppgift, han följde sin mamma och travade i bra balans detta är ovanligt då man som t.ex WM fölet hellre skuttar och gör höga hopp hela tiden. Den lilla WM fölet har säkert också mycket bra rörelser men han var totalt okoncentrerad och lekte sig igenom allt.
En av de bästa sek B rörelser jag har sett är på en hingst som fick en 6;a på traven under sin premiering!!!
Kalle gjorde rätt på rätt ställe, det var därför han fick spontana applåder, han visade upp sig, han var bra men stannade som 3:a i klassen. Hade Kalle varit den bästa sek B ponnyn hade han blivit BIR eller Junior Champion.
Dom ponnyerna som vann har inte sämre trav utan är istället mer hämmade av att någon springer bredvid. Se dom i fri trav i hagen när dom visar sig så får man gåshud!
Kalle har en bra sek B trav, det svåra är att visa upp den på rätt ställe.
Man kan skriva ned namn på ponnyer med bra trav, men bäst är nog Holländarna på att döma traven, dom dömer utifrån hur haserna arbetar, arbetar dom rätt är det sedan en träningssak att få frambenen att hänga med.
Har ponnyn/hästen inte det rätta hasarbetet spelar det ingen roll hur mycket han slänger och svänger med frambenen. En häst/ponny utan hasarbete är en ponny som är svår att få gå på tygeln. Rörelserna ska komma bakifrån och ge tryck.
Det finns många mer Sek B och welshar som har fått 8-9 på traven än dom som är uppräknade.

Du har ju verkligen en poäng i att det är svårt att visa upp gångarterna när man springer bredvid och det t.o.m blir ibland att man "hämmar" gången på hästen som man visar. Och visst har jag sett en del fina welshar som, när dom springer fria, verkligen har härliga gångarter!

Nej, nu ska jag inte stirra mig blind på hur dom visas i utställnings-ringen utan försöka se ev. ston & hingstar som jag verkligen är intresserade av mer i det fria eller under ryttare som kan göra dom rättvisa!

Känner hur magkänslan börjar komma tillbaka....;)Det blir nog en welsh ändå till slut.:love:

Har tyckts mig höra att det finns "stuteri-rundresor" ibland på några av det större welsh-stuterierna här i Sverige. Är det någon som vet något om det? Vill ju lära mig mera, mera mera :bump: men det är svårt genom att bara sitta och titta på utställningar:bow:.... Några andra bra tips på hur jag lär känna rasen lite mera?

Här kommer resultat från RPAFs utställningar. Det finns några welshar som fått 9-7 samt 8-8 men tog bara med 9-8 /8-9
MÄLBY MINT ROSE 36-04-8261 98889=42p
NATTENS RASPUTIN -Welsh Cob 88889=41
RMS MARILYN RWM 530 89889=42
SABELLE RWM 464 88798=40
PENWISQ LLEW RWM 37 98889=42
IAS CYMRAES 42-02-7557 997810=43p
HENFYNYW TYWYSOG RWC 3 98889=42p
Molstabergs Lysander 36-0092 8 7 7 8 9 = 40p
Vallas Ida RWD 74 8 8 8 9 9 = 42p
Derwen Secret Arrival RWD 53 9 8 8 8 9 = 41p
Köhls Cidden RW 93 88899=42p
Henfynyw Tywysog RWC 3 98889=42 p
Stenbroåsens Carneol 35-94-4404 77798=38 p
Nattens Rosenröd 37-07-0135 7 7 7 9 8 = 38p

(olika stilar för jag kopierat direkt från rpaf.se)

Ang stuteribesök så är det bara att ringa runt till alla stuterier som du är intresserad av. De flesta är väldigt tillmötesgående att visa sina djur.

Åh Grattis var det din uppfödning, man håller bara koll på de andra sektionerna med ett halvt öga. Jag tror inte att ringen var stor nog för att göra hans rörelser rättvisa. Snygg var han och han hade ett vackert huvud.
Din lilla hade just upptäckt att man är hingst...

Tackar tackar:bow: själv har jag inte sett den lille lymeln på minst 1 år. Idas avkommor har gått helt okej alla åren:love: 5 avkommor =4 fölchampion.Alla visade med minst klass I. Rasputins helsyster fick avelsdiplom förra året.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 992
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V