Basutrustning!

Tycker att skaklarna ser långa ut på din Rockard. Mina är kortare, mkt lättare i maratonhindrerna. På min gamla rockard så var skaklarna 2m till stor häst men då var den också med bra frigång under vagn o svängel :)Tycker du inte att det är jobbigt när du kör precision? :confused:

Jag har kört precision med den och det gick. Men visst jag har 2m skacklar till min fjording på 140 i manken! Så de är lite långa för henne! Men 2m är vad man räknar på till en häst på 150 i manken och 1,5 meter till A och B Ponnyer och sedan får man prova sig fram efter hästen! Korta skacklar kan se bra ut stillastående. Men i nerförbacke kan hästen slå hasorna i vagnen. Och det är inte så bra. Så jag valde att ha längre där den ända nackdelen är smidighet i körningen! Man är ju rädd on sin tjej ju ;) . Just nu ska jag bygga om den till 4 hjulad vagn!

Jo är ju mer konfort och så är det med utmanande :p Men jag har ju haft broms (Hydral) på den från början och det har hjälp mig genom en massa!

Idag har jag lagt handpenning på en Rockard till storhäst och jag känner mig LYCKLIG :bump: :bump:. Det visade sig när vi kom dit att det var en tysk vagn av märket "Gefa"(?).
Hög med TRUMBROMS, fjädring och nymålad i svart och dom har gjort ett nytt säte med fint ryggstöd i ek till den :love:. Nu behöver jag bara få ditsvetsat fästringar till skaklarna för det fanns inga. Tror jag genast måste åka och handla "navkapslar och voilá, fiiiiiiin vagn för billig peng.

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad jag är glaaaaaaaaaa'
Nu kommer ni att ha mig på detta forum för all tid och evighet! Ni är superhyggliga här *KRAMAR ER ALLA* :bow:

Gud va kul.... Då kan ni ju knäcka extra som svart taxi sen :D. måste PM sen o berätta hur det går. :)

Hej! Jag ska lämna iväg min lilla tjej för inkörning den 1/5 och tänkte förbereda så gott jag kan i god tid, med start nu med andra ord. Det jag undrar är hur man immuniserar hästen? Hur gör man för att den ska ligga stilla vid omkullkörning mm och inte bli bakskygg??? :confused:

Min lilla har inte ens haft träns ännu, så det är ju en bit att gå! :)

Ett råd är att ta hjälp av en Gammal körkarl som jobbar i skogen med sina hästar! Det är deras vardag! Men annars är imunisering ett stort område... en sak man aldrig slutar upp med. Det är svårt att förklara här! Men låt fantasin flöda med skrämselobjekt... Men hela tiden skall du vara självsäker och på gott humör... Känner du dig rädd eller på dåligt humör så ska du låta bli att träna... den dagen ;)
Ett förslag av mig är att ni själv kör in hästen. För hela inkörningen är att arbeta med tillit och inmunisering! Det är en viktig bit att ta del i. För eventuella problemlösningar i framtiden. Jag kör aldrig in en annans privathäst! Utan jag står intill! För jag vill inte att hästen ska lära sig att lita och känna trygghet hos mig som utomstående tränare. utan jag vill att hästen ska ha det hos ägaren. För om jag lämnar tillbaka en häst inkörd och klar till er så har inte hästen något förtroende till er inom det nya området...

Re: Boktips

Hästbokhandeln??? Jag har letat efter den där boken ett tag nu, men inte hittat den.. :(

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Hästvård Hej, min C ponny är 139 cm i mankhöjd och jag ska sko honom med...
Svar
10
· Visningar
2 487
Senast: Gimlan
·
Trav Nån som vet var jag hittar ett teddyskydd till bredbrösta? Jag har en brösta som ser ut såhär...
Svar
3
· Visningar
1 639
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama