Basutrustning!

Rea

Trådstartare
Ska äntligen komma igång med körningen utav min 178 cm store häst och undrar om ni med lite erfarenhet kan hjälpa mig? Vi ska inte köra i terräng utan på vägar och jag vet inte alls vad för typ av vagn man ska ha. På Börjes http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H har jag sett 2 vagnar, en Rockard och en Swinger. Vad tror ni om dom? Vad för sele blir bäst att skaffa? Det kommer mest att bara vara jag i vagnen men ibland kommer säkert maken få åka med eller 8 åring :). Tanken är att detta ska vara ett "Baspaket" och jag är inte främmande för att om ett par år eller så skaffa lite "bättre" vagn och sele. Om ni kunde ta er lite tid och hjälpa en förvirrad sate så skulle jag bli jätte glad, kommer ju att få en liten summa pengar i (h)julklapp och dom vill jag sätta sprätt på snarast :D

Åh hu, jag skulle aldrig sätta mig bakom en så stor häst i en låg rockard men det är jag det. Varför inte gå in och kolla på Tidaholmsvagnarnas hemsida och se om de har någon högre rockard begagnad till salu. Om inte annat så kanske de känner till någon och det är nog större chans att få tag på någon som är mer avvägd för en så stor häst om man vänder sig till vagnsmakarna.

Jag föredrar en lättare 4 hjuling till storhäst. Min häst är 173cm och känner mig liten även i min högbyggda rockard.
Sen en sele, en lok eller bröstsele är väll enklast/billigast.
Jag köppte snabbt ett par lädertömmar, stod inte ut med textil.....Finns helt okej för ca 700kr, vilket jag tycker det är värt!

Begagnat är ett bra tips, då kan man få bra grejer ganska billigt.

Vet ni någon sida, förrutom Bukes annonser där man kan leta? Tidaholm har inget för tillfället :(.

Ärligt talat så föredrar jag mina maratonvagnar till mina STOOORA hästar (148-150) menjag tänkte mest på den som skrev inlägget som ville ha något billigare först. En maratonvagn kostar ju en del. :(

Ärligt talat så föredrar jag mina maratonvagnar till mina STOOORA hästar (148-150) menjag tänkte mest på den som skrev inlägget som ville ha något billigare först. En maratonvagn kostar ju en del. :(
Helt rätt :D, om vi senare får allt att klaffa och man blir en "inbiten kusk" så skaffar jag gärna en maratonkärra. Prisklass 5 siffrigt hade jag inte tänkt att börja med ;).

En lättare 4 hjuling behöver inte vara en mara(även om en mara är drömmen även för mig :love:)
Själv har jag en trätrilla, och den var inte dyr. Men en del fix på. En trätrilla behöver inte kosta mer än en rockard. Och kan duga utmärkt till hobby körning. :)

Mina körgrejer har jag köpt genom bukes annonser. Kommer bra saker ibland, har man tålamod kan det bli riktigt billigt. Men du verkar vara beredd att lägga lite mera pengar än vad jag hade möjlighet till och då är utbudet större :).

Andra sidosr jag spanat på är:
http://www.hastannonser.se/
http://hastnet.se/

Det går ypperligt bra att ha en swinger eller rockard till hästen! Det viktigaste är att du tänker på att skaklarna ska vara av den längre typen! standard måtten är förkotta! Hör med försäljaren om de har de rätta skaklarna! Om de är förkorta så kan det sluta olyckligt! Tänk på att skaffa en lättare vagn som första vagn. När det gäller selar så skulle jag passa mig för billigare bröstselar. Tryckdunorna på draglädret kan gå sönder och skär in i bogen... En prisvärd ide är Lokorna! Bra tryckfördelning och oftast billiga med fin kvallité. Finns mycket bra begagnat också! Själv har jag 4 lokor... den jag använder mäst och är bäst är från av 1913 och så har jag 3 50-talare

Det går ypperligt bra att ha en swinger eller rockard till hästen! Det viktigaste är att du tänker på att skaklarna ska vara av den längre typen! standard måtten är förkotta! Hör med försäljaren om de har de rätta skaklarna! Om de är förkorta så kan det sluta olyckligt! Tänk på att skaffa en lättare vagn som första vagn. När det gäller selar så skulle jag passa mig för billigare bröstselar. Tryckdunorna på draglädret kan gå sönder och skär in i bogen... En prisvärd ide är Lokorna! Bra tryckfördelning och oftast billiga med fin kvallité. Finns mycket bra begagnat också! Själv har jag 4 lokor... den jag använder mäst och är bäst är från av 1913 och så har jag 3 50-talare
Tusen tack! Jag älskar konkreta "ting att sätta fingret på". Hur vet man om skaklarna är för korta? Vad är det som kan hända( ser bilder i huvudet om olyckstillbud med bakbenen :crazy:)? Kan man förlänga skaklarna själv tror du ( ja eller en svetsverkstad menar jag), finns det ritningar eller mått på hur vagnen/swingern/rockarden ska vara avvägd och dyl i förhållande till hästen?
Tusen frågor, jag vet men kan man inget måste man lära sig :D.

Att förlänga skacklar är svårt, men det kan gå. Ofta är det lättare att göra nya.

Till min 173 häst vill jag ha minst 2 meter skackel.

Hör med försäljaren om det är en ny vagn! Annars så anlitar du en person med svetslicens. Ett sätta att förlänga är att ha ett utompåliggande rör som svetsas på plats. Det är svårt att säga att så långa ska de vara utan att se hästen rörasig! Men tänk att hästen är i galopp eller lång trav. Hasorna får ej gå förnära vagnen. Det kan bli otäcka skador samt att hästen blir bakskygg. vilket kan resultera att hästen skenar! Mycket viktigt att tänka på är att man tränar inmunisering för bakpartiet en hel del ifall att något skulle hända! när det gäller avvägningen... Vicktigast är att skacklarna inte lyfter hästen. 5-10 kg tryck är lagom ute i skackeländarna! är det mer så finns det paddar att skaffa sig till däckeln

Jo inmuniserad kan jag med lungt samvete kalla honom, han kan fasna i saker och han väntar på hjälp, inte bakskygg det minsta. Förra ägaren har gjort ett bra jobb med inkörningen och han är körd ganska så mycket. Hur mäter man trycket i skakeländarna? Hade planer på att peta dit min lilla digitalvåg :). Är det någon typ av viktfördelande pad då eller, så som en del har gelpaddar till sadlarna? Jag förstår att jag låter tjatig men jag tänker inte ge mig på något om jag inte känner att jag kan reda ut det ;), har du bok tips, där kan jag kanske läsa en del utan att trötta ut ditt tålamod :D.

Boktips

"Att köra häst" av Elisabeth Hjortvid
Kolla på Hästbokhandeln där finns nog en del

Har en bok du kan få, det är att köra häst. Kommer ju inte att köra mer juh. :D

Jobbar inte julhelgen (skönt) så jag kommer gärna förbi en runda.... Vi kan höras av, du har väl mitt nr. :banana:

Vagnhistoriska Sällskapets har en heldel bra böcker Webbplats
Jo jag har sett viktfördelande paddar! Kan ej sätta fingret övar vart jag sett dem! Men de finns. Vagnen ska vara lastad med folk när du väger och det går bra med badrumsvågen :D Vagnen ska stå som om den vore förspänd för hästen!. Det är lugnt! Du är inte tjatig med dina frågor ;) ! Inmunisering ska man aldrig sluta upp med! Tanken är att det skall vara en vardag för honom! På stället jag brukar jobba på simulerar vi omkullkörningar förjämnan. Med tanke på att turister kör hästarna 3-5 dagar i sträck utan kusk! När de väl har gått omkull så bara ligger de där tills man ber dem att resa sig. inget sprattel med benen. Och sedan spänner man för dem igen och fortsätter semestern! Att hålla på med inmunisering ständigt lönar sig!

Vagnen ska vara lastad med folk när du väger och det går bra med badrumsvågen :D Vagnen ska stå som om den vore förspänd för hästen!. Det är lugnt! Du är inte tjatig med dina frågor ;) !

Man tackar för kloka ord, men var lägger jag vågen? Under deckeln, nder brösta VAR???? Har i julklapp fått en fin bröstsele som sitter jättebra nu ska jag ha en baksele tänkte jag, det kan väl inte vara fel?
Ska tilla på en vagn till helgen ser det ut som (rockard på bilaxel), nåtot jag ska vara extra uppmärksam på?
Tack ännu engång :bow:
Kristel

Vågen sätter du där seltungor/skackelremarna fästes. Ja är det bilaxlar på vagnen så kan du montera på broms som är suveränt att ha! Även på en Rockard! Skacklarna bör vara ca 230 cm långa. 2m skacklar är för hästar i ca 150 klassen. Är den hemmagjord så ska du se till att skacklarna inte är raka utan svängda så att hästen får utrymme. Dessutom se så att vagnen går rakt och inte drar sig sidleds! Om den gör det så blir hästen snedbelastad!
Bilder på min första vagn (Rockard) som jag byggde vart special!hittar man på min sida Fingall´s Fjordhästar . Man flyttar hela axeln för att ändra på viktfördelningen.
Lycka till! Hoppas att det är något

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Hästvård Hej, min C ponny är 139 cm i mankhöjd och jag ska sko honom med...
Svar
10
· Visningar
2 487
Senast: Gimlan
·
Trav Nån som vet var jag hittar ett teddyskydd till bredbrösta? Jag har en brösta som ser ut såhär...
Svar
3
· Visningar
1 639
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama