Bästa vinterjackan för hundträning?

MiniLi

Trådstartare
Hösten och senare vintern är på ingång och jag tänkte kika efter en ny jacka att ha vid träningen.

Jag vill ha:
- Vinterfodrad. Behöver inte vara superdupertjock men tillräckligt för att fixa några minusgrader.
- Bra fickor och framförallt ryggficka.
- Smidig passform! Jag är ganska liten och vill inte ha något stort och klumpigt.
- Ska klara lite snöfall och lite regn utan att läcka.

Tips?

Sv: Bästa vinterjackan för hundträning?

Någon som har koll på arrak aoutdoor? Jag tycker de ser väldigt stora ut?
Och bobergs?

Jag älskar min Arrak jacka! Bor nästan i den på vintern. Storlekarna är stora så det bästa är om man kan prova. Jag har tex L i min och det har jag i Hurttas oxå. Vill minnas att det är Four season modellen jag har.

Jag har Arrak. Helt underbar. Varm, massor av fickor och så tålig.

Jag har en fantastisk jacka :love:

Den är varmfodrad, vindtät och vattentät. Är i något material som andas, vilket gör att jag kan ha den när det är runt nollgradigt utan att det blir för varmt och med fleecetröja under fixar jag 20 minusgrader utan problem. Den har dessutom många stora fickor och ryggficka.
Det är faktiskt så att jag längtar lite efter kyla igen bara för att få använda den, och då är jag normalt sett en sån som hatar jackor.

Såhär ser den ut:
2964_alla.jpg

Köpt på Engelsons.

De har bra måttbeskrivning på hemsidan, så jag mätte en jacka jag redan hade och jämförde med deras mått och tog den som var närmast i storlek. När jag beställde fanns det dock inte några i damstorlek kvar utan jag tog en i herrstorlek som dessutom var liite åt det stora hållet. Tycker iaf att måtten på hemsidan stämmer väl överens med måtten på själva jackan.
Den ser ut såhär på mig: http://www.youtube.com/watch?v=ilSSN_tnzxk
Hur bekväm som helst :D

Senast ändrad:

Jag kollade måttangivelserna men den är inte uppdaterad med minsta damstorleken.. :cautious:

Vilken storlek har du i jackan och vad har du normalt sett för storlek?

Jag har Herr 48 och jämförde den med en av mina jackor från HM i strl 40. Misstänker att den egentligen närmast motsvarar en 42, jag ville nämligen ha den lite större för att få ordentligt med plats för varma kläder under.

Nu verkar ju deras jackstorlekar på Engelsons vara i vanliga damstorlekar också, så jag hade nog tagit min vanliga storlek där. Har 36 i vanliga fall nu (iaf på tröjor :D ) så skulle jag köpa jackan idag hade jag valt en 36 eller 38.

Vad är budgeten? Jag hade satsat på nån bra friluftsjacka eller jaktkläder, de brukar klara både vind och väta. Typ Bergens, Fjällräven, Lundhags, Härkila eller Chevalier som då dessutom har flera dammodeller.

ITAB har en jacka som jag är sugen på som heter Jacka Outback Action. Tyvärr, tyvärr så gillar jag inte alls färgen så det blir nog ingen sådan.

1310-09front.JPG

Yttertyg av supersmidigt ”microskinn” med stretch och ett vattentätt andasmembran laminerat direkt på yttertygets baksida. En regntät kombination som gör att regndropparna stannar på utsidan. Samtliga yttre YKK dragkedjor är vattenresistenta. Nätfodrad och med dragkedjor under ärmarna för maximal ventilation. Reglerbar ärmvidd, kragvidd och nederdel. Avtagbar reglerbar huva. Rymliga (ryggsäcksanpassade) sidofickor. Två bröstfickor anpassade för radio med genomgång för hörsnäcka på insidan. Rymlig ryggficka med öppning från höger och vänster sida. Innerficka med dragkedja och genomgång för mediasladd + nätficka. Vikt 1.000 g i stl L, Tvätt 40ºC.

Dam XS(34/36), S(38), M(40/42), L(44), XL(46/48)

Materialfakta:
2-lagers 100% borstad polyester microfiber med 4-vägs stretch och laminerat PU-membran. Vattentäthet 12 000 mm, andasförmåga 8000 g/m²/dygn. Alla sömmar tejpade. Utsatta partier förstärkta med mycket smidig och stark Supplex. Fodrad med mesh/taffeta. Dragsko kläppar av läder.

Jo, jaktjackorna har ofta det. Kan återkomma när jag sitter vid dator och kan leta upp nån modell:)

Gör gärna det :)
Jag har aldrig stött på någon modell med ryggficka på de märken jag kollat innan, men vore ju jättekul om man hade flera alternativ att välja mellan.

Jag har sett en Good boy jacka med ryggficka, osäker på om det var vintermodell dock...
Gappay har jacka med ryggficka!

Jag har en Arrak, Four Season. Helt okej, varm och vattentät! Gillar den höga kragen i alla lägen utom när jag tränar hund, vilket gör att den inte alltid är på när jag tränar. Har en Sweedteam jacka när jag jagar med ryggficka, dock så finns ju de flesta jaktjackorna endast i grön eller camo, vilket gör att de många gånger går bort för mig som helt inte vill ha grön eller camo.

Jag har en Arrakjacka till vintern, min modell är kanske inte så smidig men den är VARM vilket är prio 1 när man är en fryslort som jag. När jag håller kurs har jag den ofodrade varianten av Red Chilis jacka, den är betydligt smidigare men är inte lika tålig som Arrakjackan.

Gör gärna det :)
Jag har aldrig stött på någon modell med ryggficka på de märken jag kollat innan, men vore ju jättekul om man hade flera alternativ att välja mellan.

Härkilas Mountain Trek Lady uppfyller dina krav, men är grön (åkte upp på min önskelista!) Fjällräven Tula Women, Chevalier Canada Pro Coat, Chevalier Warwick (osäker på om den har ryggficka dock), Swedteam Ontario. Sen har ju även Pinewood damkläder. Nackdelen är ju att typ alla dessa då är gröna, men de har massor av fickor och är varma och smidiga.

KL

Jag har en Arrak Outdoor (brun som ska vara typ året runt - Original Four Season) som ska klara från +15 ner till en hel del minusgrader och jag gillar den inte och kommer inte köpa en Arrak igen:meh:

Alldeles för dyr enligt mig för hur den är. Alldeles för varm för att klara över +5 grader (man blir genomsvettig och då främst pga den tjocka kragen som inte går att vika ner vettigt) och för kall i ärmarna för att klara kallare än - 5 grader. Jackan är dessutom väldigt tung och stel vilket gör den rätt trist enligt mig. Ärmarna fick jag kapa då dom är oerhört långa (extra långa vilket jag tyvärr missade när jag beställde). Enda pluset är alla fickor. Kanske någon av de andra jackorna dom har är skönare/bättre men jag känner inte ens för att testa.

Nä, Engelssons har klart många fler skönare och samtidigt mycket billigare jackor. Har världens skönaste vinterjacka från dom:)

Jag har en Pinewood som "vardagshundjacka" men jag gillar den så mycket att den är vardagsjacka även utan hund. Ingen ryckficka tyvärr! Men skön att ha på sig :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har ju en tråd för hundförarbyxor och jag känner att vi - åtminstone jag :D - behöver en liknande för hundförarjackor. Jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 754
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur fixar ni hundägandet med ekonomin, tid och allt vad det heter? Jag ska börja plugga till hösten och därmed flytta hemifrån och in i...
Svar
16
· Visningar
5 135
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 688
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka