Nej använd inte roslagsvagnen! den är livsfarlig!!!
Jag fick en roslagsvagn när jag tog studenten för 4 år sedan. När jag hade haft/använt vagenen i ca 3 månader så skulle jag ut som vanligt och konditionsträna min lilla tös. Vi skrittade i ca 20 min och skulle precis börja trava. Hon hann trava i ca 5 meter innan det sa PANG och ena stötdämparen kommer farande i 120 ca 2 cm från mitt lår! Som tur är har jag en häst som är väldigt orädd av sig men det här fick henne att börja skena. Som tur var lugnade hon sig väldigt snabbt. Jag hoppade fort som attan av vagnen som lutade kraftigt. Sedan gick jag tillbaka. Hittade några delar från stötdämparen i ett dike lite längre bort (ca 100 meter från "olycksplatsen". )
När jag kom tillbaka till stallet bad jag min sambo kolla den andra stötdämparen. Det visade sig att muttern som håller ihop stötdämparen inte var åtdragen! Tänk om båda hade lossnat samtidigt!?!
Vi ringde han som gör roslagsvagnar och vi fick en ny stötdämpare, men även på denna var inte muttern åtdragen!
Nu använder jag bara roslagsvagnen när jag tävlar och aldrig annars! Och innan jag använder den tvingar jag min sambo att kolla igenom vagnen och stötdämparna!
Tänk om jag hade haft en nervös häst eller hållt på att köra in en ungponny?!?! Tänk om jag fått stötdämparen i låret!? Eller om någon annan hade blivit träffad av den?!?!
Nä, till alla er som har roslagsvagnar, kolla stötdämparen att muttern är ordentligt åtdragen!