Bästa vagnen?

Eftersom tråden är ganska gammal har jag hunnit komma en bit nu... Har köpt svart lackfärg, vagnen var tråkigt grå (fast den var ny!) innan. Nu är den glänsande svart. ;)

Skaklarna håller vi på korta av nu, måste bara mäta på alla ponnyer så vi inte kortar dem för mycket.

Nej använd inte roslagsvagnen! den är livsfarlig!!!

Jag fick en roslagsvagn när jag tog studenten för 4 år sedan. När jag hade haft/använt vagenen i ca 3 månader så skulle jag ut som vanligt och konditionsträna min lilla tös. Vi skrittade i ca 20 min och skulle precis börja trava. Hon hann trava i ca 5 meter innan det sa PANG och ena stötdämparen kommer farande i 120 ca 2 cm från mitt lår! Som tur är har jag en häst som är väldigt orädd av sig men det här fick henne att börja skena. Som tur var lugnade hon sig väldigt snabbt. Jag hoppade fort som attan av vagnen som lutade kraftigt. Sedan gick jag tillbaka. Hittade några delar från stötdämparen i ett dike lite längre bort (ca 100 meter från "olycksplatsen". )

När jag kom tillbaka till stallet bad jag min sambo kolla den andra stötdämparen. Det visade sig att muttern som håller ihop stötdämparen inte var åtdragen! Tänk om båda hade lossnat samtidigt!?! :cry: :(

Vi ringde han som gör roslagsvagnar och vi fick en ny stötdämpare, men även på denna var inte muttern åtdragen!

Nu använder jag bara roslagsvagnen när jag tävlar och aldrig annars! Och innan jag använder den tvingar jag min sambo att kolla igenom vagnen och stötdämparna!

Tänk om jag hade haft en nervös häst eller hållt på att köra in en ungponny?!?! Tänk om jag fått stötdämparen i låret!? Eller om någon annan hade blivit träffad av den?!?!

Nä, till alla er som har roslagsvagnar, kolla stötdämparen att muttern är ordentligt åtdragen!

Men det kan ju hända med i stort sett vilken vagn som helst men jag håller med om att det är läskigt och att det inte ska hända. Tur att det var en lugn häst, kan tänka mig hur det skulle vara om jag körde mitt sto... :crazy:

Nu kör inte jag med Roslagsvagnen eftersom jag har stor häst. Men jag vet flera som kör i sina varje dag och tävlar utan att ha problem. Det är faktiskt kuskens sak att se till att skruvar och bultar dras åt med jämna mellanrum då det lätt skakar loss vid körning. Specielt viktigt på nya vagnar. Ha som rutin att känna på bultar skruvar minst en gång i månaden.
Så anklaga inte Roslagsvagnar för att ha en livsfarlig vagn. Då vet jag flertalet vagnsmakare som man inte skulle våga köpa. Där skaklar och hjul har gått av och lossnat.

Givetvis är det kuskens ansvar att se till att vagnen är okej. Men när man får en ny stötdämpare och den är lika dålig...

1 gång = otur.
2 gånger = dålig vana.
:bump:

Tycker att dina två exempel hamnar under kuskens sak också. Kusken borde ha kollat att skakeln ser hel ut och att hjulet suttit fast ordentligt. Men det är strunt samma. Jag tänker inte bråka om varför saker händer och vems ansvaret var. Jag berättar bara vad jag har råkat ut för. Nästa gång så kanske det inte slutar lika bra som det gjorde för mig.

Alla roslagsvagnar kanske inte har dåliga dämpare (hoppas jag iaf) men jag har hört talats om fler som haft problem med roslagsvagnarna.

Jag har inte hört något klagomål alls om vagnen.. Det som hände dig kan ju hända med vilken vagn som helst.. Men jag ska kolla muttrar och det, annars kan det nog bli åka av om de pangar till... :eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 884
Senast: Snurrfian
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 913
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka