Bästa tipset

K

Kryptonit

Erat bästa tips när det gäller allt som har med hästar och göra! Ngt bra husmorsknep? ;)

Sv: Bästa tipset

Försöker verkligen komma på något jättebra, men jag har hjärnfrånvaro.

En sak är i alla fall lösdrift, mycket bra grovfoder och en trygg flock.
Då är halva hanteringen gjort!

Erat bästa tips när det gäller allt som har med hästar och göra! Ngt bra husmorsknep? ;)

Inget expertråd, men jag tycker:

"Var lugn, ALLTID".

Människa med fnatt = hästen med fnatt
Upprörd människa = upprörd häst
Rädd människa = rädd häst
Gäller även när man säger ifrån vid bus o tokerier, ska göras LUGNT och bestämt.
Klarar man inte av att vara lugn ska man genast ta sig ur situationen på ett snyggt sätt dvs ett sätt som hästen inte uppfattar som att man ger sig :cool: fast man gör det

"Var lugn, ALLTID".

Bah. Det där skulle ju jag skriva! :mad: ;)

Annars:
Var aldrig rädd för att fråga om du tvekar över ngt.
Strunta inte i att ringa vet. om du själv känner att det behövs.
Man ska lita på sitt hjärta heter det väl?!
Det är kanske inte just hästråd, men tips för hästägare :p

Senast ändrad:

Till svullet ben pga tex sårskada

Jodopax-omslag!!!

Sitter skadan eller svullnaden högre upp: tag en hink med riktigt varm jodopax-lösning, använd en svamp och badda benet rikligt med lösningen tills hinken är tom, 1-2 ggr/dag (tips från veterinär) funkar skitbra!!!

(det var ju husmors-tips som efterlystes)

Till svullet ben pga tex sårskada

Jodopax-omslag!!!

Sitter skadan eller svullnaden högre upp: tag en hink med riktigt varm jodopax-lösning, använd en svamp och badda benet rikligt med lösningen tills hinken är tom, 1-2 ggr/dag (tips från veterinär) funkar skitbra!!!

(det var ju husmors-tips som efterlystes)

Fast det där går att diskuteras.
Det är beroende på sårtyp, djup, var det sitter och så.
På vissa sår är jod bannlyst!

Jodopax = Frätande
Alltså skall ej användas.
Står på flaskan att vi kontakt med hud sjkölj genast eller nått liknande.
Hästar är har ju oxå hud, och på sår blir det ju ännu värre, direkt kontakt med hud. Ej bra.

Jodopax = Frätande
Hästar är har ju oxå hud, och på sår blir det ju ännu värre, direkt kontakt med hud. Ej bra.

Fast man brukar ju spä ut det, och vad jag vet är det väl bara koncentrationen som är farlig?

Jodopax = Frätande

Gäller outspädd Jodopax, vilket aldrig ska användas. Utspädd är det bakteriedödande, vilket kan vara bra på vissa sår. Tycker docka tt tvål och vatten är bäst för det mesta.

För att reda ut man och svans tag babyolja. Gärna i sprayflaska, det låter inget när man sprutar. Manen och svansen bara glänser.
Om hästen har torr hud massera in olivolja, det gör inget om det fär det i munnen heller.

"What goes on in the brain goes down in the rein"

Fritt tolkat: Koncentrera dig och fokusera på dig och din häst. Din häst påverkas mer av dig än vad du kanske tror. Sinnesstämningar smittar lätt, det är därför viktigt att gå lugnt fram med sin hästutbildning så att man inte behöver vara rädd för situationer då man överför detta på hästen. Det ska vara kul att umgås med hästar!

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Tjatter Vad är de bästa tips som du har fått från Bukefalos? Mina är hårolja och deodorant under brösten.
Svar
17
· Visningar
774
Senast: kolblakkur
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
786
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur