Bästa tillskottet för artros?

Vogue

Trådstartare
Har gått igenom massa olika medel och nu vill jag hitta ett som har bevisad effekt på just artros! :)

Sv: Bästa tillskottet för artros?

Jordbruksverket hade en expertgrupp för några år sedan som gick igenom artrosbehandling inklusive fodertillskott. Som jag minns det uttalade de sig ganska försiktigt men ändå lite positivt om t.ex. glukosamin. Vad jag vet finns inga studier som verkligen bevisar effekt när olika tillskott ges i fodret. Däremot är ju t.ex. hyaluronsyra effektivt vd injektion i led - och, tror jag, även intramuskulärt.

En anledning till att det kan vara svårt att bevisa effekter är ju att hästar i ett försök kan ha samma diagnos (artros) men den kan säkert uppkomma på lite olika sätt. Därför kanske en häst svarar på en behandling som inte har effekt på en annan. De flesta studier är väldigt små så det gör det också svårt att utvärdera dem.

Själv har jag en artroshäst som numera är symptomfri efter injektion med cortison och tildren för ett år sedan. Henne ger jag en 'coctail' av glukosamin, chondroitin och MSM. Efter att ha läst på ett varv till tänkte jag byta ut dessa tillsatser mot hyaluronsyra eftersom jag tror att det kan vara effektivare för att förbättra hennes ledvätska. Om hon håller sig symptomfri pga tillsatserna eller inte är ju omöjligt att säga. Egentligen tror jag minst lika mycket på att hitta en bra träningsrutin med lagom belastande arbete.

Sv: Bästa tillskottet för artros?

Jag ger hyaluronsyra och danska strandnypon (högt innehåll av GOPO) eftersom det i alla fall verkar som att det finns studier på hästar som pekar på att det kan ha effekt. Glucosamin har jag numera skippat eftersom det inte finns vetenskapliga belägg och på humansidan är glucosaminpreparat bortplockat från högkostnadsskyddet pga bristande evidens.

Min häst har eg inga påvisade defekter men haft inflammation i ett bakknä + varit sned i kroppen så jag ger det förebyggande och hoppas på det bästa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar