Bästa stängsel?

K

Krabban

Vilket är det bästa stängslet att ha till hästhagarna och varför?

Kraftiga trästaket! Eventuellt kombinerade med eltråd.

Tror att det är mindre skaderisk med ett sånt staket än ett elstaket OM hästarna skulle gå igenom. Så är det ju snyggt också... :d

Men det är dyrt och det kräver underhåll, så elband på trästolpar är nog det jag skulle välja om jag skulle bygga egna hagar.

Har elrep. Och det funkar jättebra.

Skulle inte välja elband, hästen kan fastna och förblöda om man har otur.

Har hört om en häst som srungit med bogen in i ett elstaket och fårr det genom bogen.

Men man får ju bestämma efter vad det är för häst och hur mkt man har råd med.

Jag tycker inte elrep är det bästa. För ett par år sedan sprang det in en älg i hästarnas hage, skrämde livet ur min häst som hoppade ut och sen när hon skulle ta sig in igen så var hon så uppstressad så hon försökte springa igenom elrepen. När jag kom till hagen nästa morgon såg det ut som om någon hade skurit upp hela hennes bog. :( Så elrep ska jag aldrig ha mer.

Jag är nog själv inne på trästaket helt klart om man har möjlighet! Annars ngt som går sönder om de skulle fastna.

Bästa tycker jag är trästaket i kombination med elband....koster ju en peng,men de är både snyggt och tåligt.

Var det elREP eller var det som ståltråd? Står ju på elrepen man kan köpa att de har en brottgräns vid ca 800 kg (om man köper det fetaste). Borde inte en vild häst trycka på med ganska mycket mer kraft än detta om den springer igenom? Dagens rep måste ju vara dimensionerade så att de går sönder om en häst springer på det. :confused:

Det var elrep. Man tycker ju att det borde gått sönder, men det gjorde det inte. :( Visserligen var hon en liten häst, men precis som du säger så borde ju det blivit mer kraft än så om hon hade panik... vilket hon måste haft.

Liknande trådar

Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
393
Senast: ptr
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
664
Senast: Smultron
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar