Bästa sättet att vänja vid bett

P

provider

Är det engelsmännens metod, att låta hästarna stå med träns på i någon vecka? Eller den svenska, tränsa lite då och då?
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Hm, jag är nog helt inne på den svenska modellen isf.

Själva momenten "träns på" och "träns av" är ju nästan de moment som kräver mest träning, och det är ju det man vill göra så ofta som möjligt.

Har de verkligen tränset på konstant under så lång tid? Tänker på skaderisken...:crazy:
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Jag jobbade i England och hade mycket kontakt med Irlands främste hästdealer, båda gjorde samma sak. De band fast bettet med balsnöre i en grimma och lät hästarna stå så i boxen i någon vecka, men vi får inte glömma att hästar på sådana ställen inte går ute heller.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Jag träffade också på några som gjorde så när jag jobbade i england, men jag såg mycket konstigt när jag var där :smirk: tjejen som jag jobbade åt använde sig av den "svenska metoden", med lite äppelmos på bettet :D det funkade skitbra!
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

jag har vant alla mina unghästar vid bett när dom är ungefär 6 mån. det har funkat jättebra och ja har ingen som är svårtränsad. dom tar bettet själva när ja kommer med det. kan ju tillägga att ja använder smala gummi bett, helt odelade. har jobbat med hästar i flera olika länder och sätt massa olika sätt att tränsvänja och sadeltämja samt rida in... sunt bonförnuft e nog de bästa och att hitta ett sätt som passar dej och din häst.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

hade bett på 6 månaders hingsten och lät det sitta på nån timme i boxen (under uppsikt då) inga problem...
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Men kära nån, inte stod hästarna med bettet på i flera dagar i rad????
Jag har bott i England kortare stunder, och på Irland i 8 år och aldrig sett hästar som står med bett på i mer än ett par timmar i sträck.

När jag vänjer de vid träns sätter jag på tränset ca 20 minuter första dagen. Sedan 30 minuter dagen efter och sen kommer jag upp till kanske 2 timmar innan jag spänner in dem så att de får lite motstånd i munnen. Inte tight, utan bara så att någonting tar emot då och då.
Så får de gå i kanske 15 min första dagen.

Hela grejen med att vänja de vid tränset är ju att få det att bli lite extra roligt och positivt. Jag brukar släppa ut dem på ridbanan när de får tränset på sej så att de leker och latjar lite med tränset på. När jag sedan spänner in dem är det som att de rider in sej själva lite grann. De känner motståndet och de får tid att fundera ut bäst lösning själva. Efter några veckor där de varit inspända någon timme om dagen börjar jag tömköra.

Vart i England och Irland har ni varit där hästarna var tränsade flera dagar i sträck och aldrig fick gå ut?? Det låter ju helt absurt!! JAg har aldrig varit med om någonting liknande.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Nehe, det kan ju inte jag hjälpa. Det är iaf så det är eftersom "det är det bästa sättet att få hästen att acceptera bettet". Brain Taggart kanske du vet vem det är? Han är bland den kändaste hästhandlaren och har te x Echo Beach bakom sig, Sian O'Connors World Cup häst.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Kompisen var skötare till polohästar och i det stallet använde dom sig av den metoden. men det var ju polohästar också...de behandlas ofta kanske inte så bra...
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Jag brukar låta unghästarna ha träns på sig i boxen, medan de äter kraftfoder, vid några få tillfällen. Sedan longeras de med kapson och träns, så att linan sitter i kapsonen, och bettet bara finns i munnen. Behövs kanske ett par gånger, innan de helt slutat att bekymra sig om bettet. Mer invänjning än så innan man börjar arbeta dem har jag aldrig behövt.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Bara för att det finns et rötägg kan man inte säga att det är den engelska eller irländska metoden.
Döm inte alla bara för att du sett en person göra en sak.

Att låta en häst ha bett på sej för första gången i flera veckor är djurplågeri och ingenting annat. Det är att bryta ner hästen totalt. Ingenting någon vettig skulle rekommendera någon.

Jag kan förstå om det handlade om en helt galen, totalt vild häst som man inte kunde få av tränset på...då kanske man får jobba på andra sätt för att få av tränset. Men att medvetet låta det sitta på i flera veckor bara för att man tror att det ska vara så är inte helt riktigt enligt min mening.
Jag blir faktiskt förvånad och upprörd när människor dömer ett helt land efter vad någon enskild individ gör.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Det är så jag upplevt metoden iaf, att den generellt är väldigt vanlig hos internationella ryttare eller hästmänniskor. Ska skriva det inom parantes nästa gång så slipper du bli så upprörd!
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

min häst ställde jag in i boxen med bettet på ett par gånger, men han brydde sig inte så jag tog ut honom på promenader med träns osv. men precis som med sadeln så brydde han sig inte ett dugg så han går jättebra nu bara nåra månader senare med bett utan nosgrimma. han tuggar inte ett dugg.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Jag har jobbat med flera internationella stall, på flera ställen i världen och jag har inte alls samma erfarenheter.
Att bettet sitter på en timme varje dag i några veckor, men inte att de sätter på tränset och så får hästen stå där i flera veckor med bettet i munnen.
Har du jobbat på andra ställen än hos Brian och John, så att du har sett detta fenomen på andra ställen också?
Jag är intresserad av att veta varför det skulle vara bättre att ha bettet i hela tiden, än att låta hästens mun få vila lite emellan.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Jag har vet att flera vänner till mig som groomat hos bla. Skelton osv har hört samma fenomen. Vad jag försökte beskriva var en GRIMMA som bett fästs i med BALSNÖREN. Och JO, de står med detta på 1 vecka eller två. De står ju bara i boxen och går aldrig ute, förutom i skrittmaskinen, så de äter med bett i munnen osv. Jag vill inte säga att det är en trend överlag, men eftersom jag endast vart med om dessa metoder och inga substitut är det en generell metod för mig, bra eller ej, det var inte frågan.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Båda mina hästar som jag har haft som föl har jag inte tillbringat nån speciellt stund att "vänja dom vid bettet" utan det har mer eller mindre ingått i när jag lärt dom att bli tränsade. och det har jag gjort från ca 6 månaders ålder. Då har jag tränsat dom och gått ut och gått med dom en kortare stund med tränset på. Och det har inte varit några konstigheter eller svårigheter med det alls.
 
Sv: Bästa sättet att vänja vid bett

Vi tränar dom i boxen. Börjar alltid med ett check bett och byter sedan upp mot tjockare. Skulle aldrig sätta gummi bett på en unghäst i träning.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp