Bästa sättet att stärka bara vänster galopp?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har varit på klinik med Fabian utan att dom hittar nått som är fel, jag har tagit ut kiropraktor som sa att han var väldigt fin i hela kroppen förutom att han satt fast i vänstra s-leden någonting i korset, det fixa hon till, och att han var lite öm i käkmuskulaturen i höger sida(tandläkaren ska tas ut).
Men jag märker ändå ingen skillnad på hans vänster galopp som är av betydligt sämre kvalitet än höger galoppen. Vissa dagar känns det bättre än andra, men här om dagen hörde jag en tydlig fyrtakt som jag inte hört förut.

Jag själv börjar tro att han bara har sämre kvalitet på den galoppen men att med rätt träning och behandling kan den bli bättre. Med behandling menar jag typ stretcha efter varje pass. Han funkar bra på alla stretchövningar förutom när vi ska ta bakbenet bakåt, och det är värst när vänster bak ska stretchas(inte när man ska ta det framåt).

Vad är det i kroppen som belastas mest vid en vänstergalopp?

Några förslag på övningar?

Han är en stor o grov kallblodstravare och vi ska undvika böjda spår. Han både rids och körs, ej trav utan med tyngre vagn. Han går utan sadel och har gjort det sen dec-05. "Problemen" med v-galoppen har funnits sen jag red in honom vid 4 års ålder.

Här är han:
Nerepstranden8oktober1500.jpg
[/IMG]
Fabian120.jpg
[/IMG]

Med sin vagn:
DSC07714.jpg
[/IMG]

Sv: Bästa sättet att stärka bara vänster galopp?

Vänster galopp startar med höger bakben. Låter som problem med SI-leden (Sacro-Iliaca-leden). Bäckenet sitter ihop med ryggraden genom SI-leden. Vid en förskjutning så spänns musklerna i ryggraden för att försvara sig. Förskjutning på vänster sida ger symptom: bogen före och utåtställd häst som biter tag i vänster tygel i vänster varv. I höger varv kan den vilja gå förböjd innåt och känns lättriden. Galoppfattningen blir svår i vänster varv. I skritt kan man se ett förkortat steg på vänster bak.
Det är ett typ av ryggskott och ger även smärta i höger sida av nacken eftersom den belastar höger fram mer (avlastar vänster bak - diagonal avlastning).

Källa: Vad är det för fel på hästen av Håkan Lundell. Hoppas du blev lite klokare. Anlita proffshjälp om det här! Det kan ju vara så att om man inte släpper muskelspänningarna/kramperna så dras det i fel läge igen. Om det bara är en ren träningssak så börja rakrikta.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar.
Han är genomkänd av både kiropraktor o massör som sagt att han känns fin i hela kroppen.
Men visst känns det lite som du beskriver det ang galoppen.

Men att träna upp muskerna runt omkring borde väl hjälpa?

Kanske man ska rida för en tränare som kan hjälpa till att se hur han rör sej?

Bara nyfiken.

Vad menar du med förskjutning?

Liknande trådar

Hästvård förväntar jag mej för mycket av min häst? tyskt varmblood, 9 år, har osteo i bakbenen och SI. Jag har lagt runt 60 000 kr på olika...
Svar
15
· Visningar
2 098
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 907
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar