F
Flash
Hej! Jag undrar om ngn vill ge mig ett råd om hur jag bäst skyddar småbalshö som ska lagras på ett beronggolv? Bäst vore såklart ett heltäckande halmlager underst, men har så här års bara löshalm att tillgå - hur mkt som helst i gengäld . I själva magasinet har jag haft hö i alla år vi bott här, med lastpallar underst och löshalm/hö över det. Nu har jag tömt ut allt och sopat rent, och tänkte därför få till det riktigt bra innan mina 500 balar kommer in nästa vecka. Först tänkte jag pallar, pressening och löshalm och sedan höt, men fick då veta att presseningen skulle leda till kondens mellan höt och plasten . Lägger jag presseningen under pallarna, alltså direkt på betongen, så blir det fukt på golvet som leder till röta på huset och mögel. Skulle jag lägga hö direkt på pallarna så får jag nästan räkna bort det understa lagret hö... Skyddar löshalm i 30-40cm lager inte alls? Måster det vara hela balar? Magasinet är TORRT och välventilerat och inte ens vintern som gick - som verkligen var usel för hö - blev mitt hö dåligt men betonggolv är ju kallt och kan dra upp fukt iaf.
Elände är det, att inte veta hur man gör det bästa av situationen! Är därför mycket tacksam för all vägledning! Tack på förhand!!
Elände är det, att inte veta hur man gör det bästa av situationen! Är därför mycket tacksam för all vägledning! Tack på förhand!!