Bästa sättet att lagra hö på betongplatta?

F

Flash

Hej! Jag undrar om ngn vill ge mig ett råd om hur jag bäst skyddar småbalshö som ska lagras på ett beronggolv? Bäst vore såklart ett heltäckande halmlager underst, men har så här års bara löshalm att tillgå - hur mkt som helst i gengäld :crazy:. I själva magasinet har jag haft hö i alla år vi bott här, med lastpallar underst och löshalm/hö över det. Nu har jag tömt ut allt och sopat rent, och tänkte därför få till det riktigt bra innan mina 500 balar kommer in nästa vecka. Först tänkte jag pallar, pressening och löshalm och sedan höt, men fick då veta att presseningen skulle leda till kondens mellan höt och plasten :(. Lägger jag presseningen under pallarna, alltså direkt på betongen, så blir det fukt på golvet som leder till röta på huset :( och mögel. Skulle jag lägga hö direkt på pallarna så får jag nästan räkna bort det understa lagret hö... Skyddar löshalm i 30-40cm lager inte alls? Måster det vara hela balar? Magasinet är TORRT och välventilerat och inte ens vintern som gick - som verkligen var usel för hö - blev mitt hö dåligt:) men betonggolv är ju kallt och kan dra upp fukt iaf.

Elände är det, att inte veta hur man gör det bästa av situationen! Är därför mycket tacksam för all vägledning! Tack på förhand!!

Sv: Bästa sättet att lagra hö på betongplatta?

om du vill ha högre med halm utan att behöva pressa ihop det i balar så sätt pallar på högkant runtom pallgolvet och fyll "lådan" med halm, då slipper du sluttande kanter och får dessutom lite stöd från kanterna till höbalarna..

Pallar, löshalm och sedan hö hade jag kört. BB´s förslag ovan med en "låda" tycker jag låter vettigt.

Var noga med drag, det kan förstöra mycket om det drar in fuktig luft över stacken.

Jag använder lastpall, nu har jag dock bara hö korta perioder, men då har jag haft lastpall underst, ingen halm. Och det har fungerat. Men längre perioder borde det blir bäst med löshalm. Så lastpall i botten, sätt sådana 'kanter' som någon sa, och sen hö? Tror säkert 40 cm löshalm skyddar om du har pall (ventilerad) i botten.

Helt rätt i att skippa presenningen btw! Enda den gör någon nytta är underst, under pallarna, men då blir det inte mysigt underst mot golvet nej.

Lånar lite av tråden ..... :angel:
Hur gör ni längs väggarna??? Jag har tre murade ytterväggar, oisolerade, och en träinnervägg som vätter mot ett tomt stallutrymme.

Jag har en 4 hästar till vinter (när jag hämtar nya på torsdag) och här går en del hö. Dock har jag bara vanliga lastpaller som kom i leverans på spånet, funkar bra men INTE under för lång period - då är det bättre att köpa i omgångar var 2 månad eller något. Men det är ingen höjdare när man har en del hästar :crazy:

Faktiskt är jag just nu himla glad, i o m en häst till i stallet kan vi börja använda hösilage igen. Och slipper joxet med sommarhö. ÄNTLIGEN. Har kört hö några vintrar av olika anledningar, det har varit ett himla meck att lagra utan att få problem. Och då har jag ändå klätt in i halm helt, och hämtat nytt varannan månad.

om du vill ha högre med halm utan att behöva pressa ihop det i balar så sätt pallar på högkant runtom pallgolvet och fyll "lådan" med halm, då slipper du sluttande kanter och får dessutom lite stöd från kanterna till höbalarna..

Har ingen egen balpress, annars hade det varit ett alternativ för att bli av med all löshalm:idea:... Sedan har jag faktiskt, iof ingen låda, med väl pallar stående mot väggarna så inga balar kommer för långt ut mot kanterna. Sedan får varje lager bli lite mindre, så högen blir stabil. Tack för ditt svar!

Jag använder lastpall, nu har jag dock bara hö korta perioder, men då har jag haft lastpall underst, ingen halm. Och det har fungerat. Men längre perioder borde det blir bäst med löshalm. Så lastpall i botten, sätt sådana 'kanter' som någon sa, och sen hö? Tror säkert 40 cm löshalm skyddar om du har pall (ventilerad) i botten.

Helt rätt i att skippa presenningen btw! Enda den gör någon nytta är underst, under pallarna, men då blir det inte mysigt underst mot golvet nej.

Så skönt att någon tänker som jag, då! Jag ska ha hem hö så det räcker fram till jul/nyår, så löshalm underst är ett måste! Har t.o.m. varit och hämtat så´n där fiberduk som man täcker växtodlingar med - tunn, luftgenomsläpplig. Tänkte lägga det på pallarna så halmen inte kommer ner på betongen och "suger" åt sig fukt underifrån. Borde bli renare under träribborna, åtminstone = lättare att städa framöver.

Tack för ditt svar!

Lånar lite av tråden ..... :angel:
Hur gör ni längs väggarna??? Jag har tre murade ytterväggar, oisolerade, och en träinnervägg som vätter mot ett tomt stallutrymme.

Jag har ett torrt, isolerat magasin och behöver inte tänka på annat än att skydda höt underifrån. Hade jag haft murade ytterväggar (= ungefär som betongolv, väl, när det gäller att dra in fukt?) , så hade jag täckt höt med halmbalar om det skulle ligga länge. Här i skåne är det ett elände med hö på vintern...

Lämnar rejäl luftspalt, jag lämnar helst en meter om det går.

Jag har fått lära mig att det ska vara gott om plats för stallkatten att komma åt överallt :angel: - då kommer det luft runt balarna.

Jag har en 4 hästar till vinter (när jag hämtar nya på torsdag) och här går en del hö. Dock har jag bara vanliga lastpaller som kom i leverans på spånet, funkar bra men INTE under för lång period - då är det bättre att köpa i omgångar var 2 månad eller något. Men det är ingen höjdare när man har en del hästar :crazy:

Håller med!

Faktiskt är jag just nu himla glad, i o m en häst till i stallet kan vi börja använda hösilage igen. Och slipper joxet med sommarhö. ÄNTLIGEN. Har kört hö några vintrar av olika anledningar, det har varit ett himla meck att lagra utan att få problem. Och då har jag ändå klätt in i halm helt, och hämtat nytt varannan månad.

Grattis till dig, får jag säga, som slipper höbekymmer! Jag lånade hem en häst i våras, som hade hösilage med sig. Provade att ge mina egna hästar av det, men de vägrade äta av det!! Inte ens fåren ville smaka!!

Vi har höet i en box i stallet för det finns inget loft. Med träpallar underst och halmbalar runt om väggarna och överst. Sen tar vi bara hem 50 balar i taget.

Ja, inte vet jag egentligen. Men vi fick slänga 2000 kg, från början fint hö i vintras som låg på skullen o möglat.
Vi köpte nytt o städade först ur skullen ordentligt men vågade inte lägga det nyinköpta höet där utan la det på betonggolv på annan plats, vi har gott om plats. På "vår bondes" rekomendation, vi hade redan lastpallar, la vi plast över pallarna, höet (småbalar) ovanpå o packade in allt med halm (sidor o ovanpå) och det höll sig.

Vårt fina hö från i år 4750 kg som vi tog in 11 juni! ligger på skullen, skulltorken har gått en del men vi törs inte köra den när det är regn/fuktigt eller ett par dagar efter regn när marken ff är fuktig, är delvis inpackat med all halm vi hade, på sidorna.

Vi är trottoarbönder o tror på allt folk säger - men vi har en "egen bonde" o litar mest på honom.

Lägg utt pallar, på detta målarpapp, sen halm. Lägg på balarna och se till att du har en meter till vägg, lägg upp löshalm runt om och täck med växtfiberväv, finns på lantmännen el på plantmarknad.

Så skönt att någon tänker som jag, då! Jag ska ha hem hö så det räcker fram till jul/nyår, så löshalm underst är ett måste! Har t.o.m. varit och hämtat så´n där fiberduk som man täcker växtodlingar med - tunn, luftgenomsläpplig. Tänkte lägga det på pallarna så halmen inte kommer ner på betongen och "suger" åt sig fukt underifrån. Borde bli renare under träribborna, åtminstone = lättare att städa framöver.

Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt gett upp det där med hö. Använder det bara sen vår - sommar - tidig höst. Resten av året kör jag med hösilage.

Jag blev less på att få kasta ton på ton när det var/är regniga höstar - vintrar - vårar. Och att alltid gå och sniffa misstänksamt på höet ;)

Dyrare, mycket dyrare, med hösilage, men det är fasiken värt det. Slippa oroa sig, slippa kasta.

Ja, inte vet jag egentligen. Men vi fick slänga 2000 kg, från början fint hö i vintras som låg på skullen o möglat.
Vi köpte nytt o städade först ur skullen ordentligt men vågade inte lägga det nyinköpta höet där utan la det på betonggolv på annan plats, vi har gott om plats. På "vår bondes" rekomendation, vi hade redan lastpallar, la vi plast över pallarna, höet (småbalar) ovanpå o packade in allt med halm (sidor o ovanpå) och det höll sig.

Vårt fina hö från i år 4750 kg som vi tog in 11 juni! ligger på skullen, skulltorken har gått en del men vi törs inte köra den när det är regn/fuktigt eller ett par dagar efter regn när marken ff är fuktig, är delvis inpackat med all halm vi hade, på sidorna.

Vi är trottoarbönder o tror på allt folk säger - men vi har en "egen bonde" o litar mest på honom.

Om det kan vara ngn tröst så har jag också fått slänga massor med hö genom åren :( ... Till slut hittade jag en höbonde som är nästan lika petig med kvalite´n som jag, och som dessutom har vett att täcks sitt hö med ordentligt med halm så det inte ligger och ruttnar :crazy:. Så nu vet jag iaf att höt är friskt när det kommer hit! Sedan vill jag helst ha ordentligt med hö hemma. Går åt en hel del, och förra vintern regnade det heeeela tiden och då var det inte lätt att köra hem torrt.

Ett år lade jag själv in hö på en grannbondes loft, fläktade det själv och täckte högen ordetligt med halmbalar på alla sidor och över alltihop presseningar (inte världens bästa lada, taket läcker och väggarna har springor som man ser ut genom:(). Det höll hela vintern igenom - inte en bal fick jag slänga!

Lägg utt pallar, på detta målarpapp, sen halm. Lägg på balarna och se till att du har en meter till vägg, lägg upp löshalm runt om och täck med växtfiberväv, finns på lantmännen el på plantmarknad.

Lyckligtvis är mitt hömagasin så torrt att jag inte behöver täcka höt uppifrån - har haft hö liggande där över ett år och det luktar sommaräng fortfarande. Nej, problemet är golvet, och jag tänker lägga ordentligt med pallar och löshalm underst och hålla en och annan tumme för att det blir bra så. Känns iaf som om det är det bästa jag kan göra av situationen.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 168
Senast: mackan
·
T
Foder & Strö Vet att man inte kan förvara hö direkt på betonggolv. Vi ska därför lägga pallar under höet i den del av ladan som har betonggolv och...
Svar
3
· Visningar
1 599
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Nu ska jag för första gången som hästägare byta hö, pga flytt. Så jag undrar lite hur man ska gå tillväga. Jag vet ju att man ska gå...
Svar
6
· Visningar
1 209
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama