Bästa sättet att jorda?

Sv: Bästa sättet att jorda?

så alltså... jag tar stängseltråd (ståltråd) och virar runt hagen/stolparna och fäster matarledningen på den? måste tråden gå längst med hela hagen?

så alltså... jag tar stängseltråd (ståltråd) och virar runt hagen/stolparna och fäster matarledningen på den? måste tråden gå längst med hela hagen?

Ja, det blev nästan rätt (om du med matarledningen menar jordanslutningen på aggregatet). Personligen skulle jag inte vira tråden runt stolparna, den kan då glida ner längs stolpen och kortsluta de andra trådarna. Vanliga märlor som man inte slår i så hårt så att tråden fortfarande kan spännas enkelt är mitt tips.
Jag skulle nog välja att ha både jordspett och jordtråd i stängslet för bra jordning både sommar och vinter.

Ja, det blev nästan rätt (om du med matarledningen menar jordanslutningen på aggregatet). Personligen skulle jag inte vira tråden runt stolparna, den kan då glida ner längs stolpen och kortsluta de andra trådarna. Vanliga märlor som man inte slår i så hårt så att tråden fortfarande kan spännas enkelt är mitt tips.
Jag skulle nog välja att ha både jordspett och jordtråd i stängslet för bra jordning både sommar och vinter.

jag är väldigt tacksam för den hjälp jag får av er!
(jag har matarledning mellan aggregatet och jordspetten)
ska jordningen gå runt hela hagen, ska den återslutas nånstans eller bara sluta?
om jag ska ha både spett och tråd ska då tråden då kopplas från sista jordspettet eller ska den också gå från aggregatet?

Jo, visst är det det. Fast en enkel sådan så man slipper bry sig. Fast man får väl se till att ha hela konceptet hemma så man slipper stå där utan en granne att låna saker av som inte har samma stängsel.

Hästar brukar ju veta vad knäppningar i stängslen kan innebära och vägra gå nära dom. Kanske en idé vore att rigga upp "knäppare" om hästarna lärt sig att gå ut på vissa ställen?

Vad är *knäppare* ? När det knäpper i ett elstängsel så betyder det ju att man har överslag, och då kommer tids nog ledarna att brännas av. Stängsel ska inte knäppa, då är det nåt fel. Fast du kanske vet någon smart sak som bara 'låter' som ett överslag ? ;)

jag är väldigt tacksam för den hjälp jag får av er!
(jag har matarledning mellan aggregatet och jordspetten)
ska jordningen gå runt hela hagen, ska den återslutas nånstans eller bara sluta?
Spelar ingen roll hur du gör! Du kan ha tråden runt om eller bara på en del. Det behöver inte heller vara en sluten slinga.

om jag ska ha både spett och tråd ska då tråden då kopplas från sista jordspettet eller ska den också gå från aggregatet?
Spelar inte heller någon roll. Personligen skulle jag ta den från aggregatet. Om du har något fuktigt ställe längs staketet (exempelvis ett dike) så kan du slå ner ett extra jordspett där och ansluta med matarledning till jordtråden i staketet för att få extra bra jordning!

Ordet "knäppare" var mitt eget påfund. :o Såvitt jag vet finns ingen sådan utan man får fixa till en.

Vanliga knäppningar från stängsel kommer sig av överslag (alldeles riktigt) mellan ledare-jord eller avbrott i ledare. I båda fallen uppstår små gnistor, det är dom vi hör s a s, och det är också dom som hästarna reagerar på.

Vill man alltså fixa till knäppningar så får man simulera ett överslag genom att dra en tunn tråd mellan ledare och jord, samtidigt som man ser till att ha ett litet avbrott på den där gnistorna hoppar över. Stängslet skadas inte, däremot påverkas spänningsnivån negativt. Man kan alltså inte ha för många sådana inkopplade.

Det kan tyckas vara ett besvärligt sätt att påminna hästarna om stängslets konsekvenser, men finns inget enklare så varför inte?

LIA

Vill man alltså fixa till knäppningar så får man simulera ett överslag genom att dra en tunn tråd mellan ledare och jord, samtidigt som man ser till att ha ett litet avbrott på den där gnistorna hoppar över. Stängslet skadas inte, däremot påverkas spänningsnivån negativt. Man kan alltså inte ha för många sådana inkopplade.

Överslagen stör även TV/Radio och datornät kraftigt. Vi hade stora problem med störningar på vår Boxer. Planerar därför att byta ut elrepen mot järntråd istället av bland annat den anledningen.

Jag har svårt att se hur dom överslagen skulle störa TV/radio och dator, om elinstallationer är korrekta i övrigt. Överslagen som sådana är ju långt från dessa apparater. Vi har då aldrig märkt av sådana problem vid "normala" överslag.
Boxer är ökända för sina problem med störningar och andra fel, så det behöver inte ha med stängsel att göra. Vi har ideliga problem med dom och tänker byta mot parabolalternativ.

LIA

Stängslet skadas inte

Jodå, det gör det. Ledarna kommer ju tids nog brännas av pga överslaget. Och det vill man ju knappast.
Nej, det gör det inte. Om du läser vad jag skrev, så står det att man har överslaget i den extra tråden så gnistbildning blir det inte någon annanstans.

LIA

Jag har svårt att se hur dom överslagen skulle störa TV/radio och dator, om elinstallationer är korrekta i övrigt. Överslagen som sådana är ju långt från dessa apparater.

Överslaget i vårat fall var över hundra meter bort men slog mer eller mindre ut TV-mottagningen. Det kan vi inte skylla på Boxer. Både leverantörer av elstängsel och mina kollegor, som är försvarets experter på elmiljö, anser att överslag (gnisturladdning) är en kraftig och bredbandig störkälla. Se bland annat http://www.gallagher.se/sverige/getpage.asp?i=52#vrg8

Radioamatörer brukar tala om skottpengar på ägare av elstängsel...

I så fall har du säkert mer fel någonstans. Kan inte se hur en liten gnista skulle kunna generera den kraftiga störningen på så långt håll.
Fel i aggregatet vilket återkopplar spänningsfallet, dåligt/fel utförd installation, flera överslag närmare huset, dålig avjordning i husets el, dålig/felanpassad antenn, annat?

Har roat mig med att fixa till en (för anläggningen) maximal gnista ganska nära (30 m) vårt hus och någorlunda nära (80-90m) grannens. Ingen av oss märkte någon störning alls, varken i TV, radio, mobiltelefon, trådlös telefon eller dator.
Olika typer av eterkommunikationer är olika känsliga för den här formen av störning. Så var TV t ex känsligare förr för dåliga tändsystem i 2-taktare. Så visst, har man en amatörradioentusiast boendes nära stängslet, är det läge att hålla detta i gott skick. Men hur många har det?

Gallagher-länken säger inget annat heller!

Varför byta bort elrepen? Elrep i bra kvalité håller lika bra som järntråd.

LIA

I så fall har du säkert mer fel någonstans. Kan inte se hur en liten gnista skulle kunna generera den kraftiga störningen på så långt håll.
Fel i aggregatet vilket återkopplar spänningsfallet, dåligt/fel utförd installation, flera överslag närmare huset, dålig avjordning i husets el, dålig/felanpassad antenn, annat?

TV-störningen blev faktiskt starkare när vi bytte till en ny antennanläggning. Orsaken är nog framför allt att vi fick en ny grid-antenn som har större öppningslob. Har pratat visare med mina experter på jobbet och de är inte alls förvånade. Gnistor i skarvar kan ge ganska kraftiga störningar upp till ett par hundra MHz (där vi har radio/TV). Däremot så är risken att man ska störa exempelvis trådlösa nätverk (runt 2,4 GHz) i stort sett obefintlig.

Jodå, jag har fem års studier på teknisk högskola och arbetar med elektronik för försvaret. Så klart att det här drabbar mig!:cool:

måste fråga...är det någon fara att jorda brevid en jordkällade/källare under hus där man har hydrofon, vattenpump osv???
kan elen gå in i vattnet då eller nåt?

hur långt ifrån stallet/hus ska man jorda?

Har ni vatten hyffsat nära? Det säkraste formen av jordning är att dra järntråd ned till närmsta vattendrag och låta tråden ligga under vattnet. Vi har dragit järntråd ned till älven ca 300 m bakom huset. Ström året runt :p

hihi skönt för den som vill bada en dag:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 380
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar