Bästa sättet att jorda?

Bellini

Trådstartare
Har fixat till en hage nu i veckan. Och nu så ska aggregatet ses över. Hur jordar man på bästa sätt? Hur många spett behövs tex? Finns det några hemliga knep?

Sv: Bästa sättet att jorda?

Ett jordspett per Joue aggregat (1 meter långa, galvade) slås ner med en meter mellan spetten. Välj det fuktigaste stället du kan hitta.

Kan man förstöra effekt om man har för många spett? Eller är det bara bra?

Man kan aldrig jorda för bra. :)

Alternativ till jordspett är att gäva ner en avisolerad ledning på ställe och djup där det alltid är fuktigt. Om man hittar ett gammalt ersatt vattenrör i marken eller en dito mantlad elkabel är dom perfekta att använda. Någon berättade en gång om att hon lagt ner jordningen i en brunn som inte längre användes, vilket säkert också fungerade.

Det finns som du ser alternativ till dom dyra jordspetten.

LIA

Man kan aldrig jorda för bra. :)

Alternativ till jordspett är att gäva ner en avisolerad ledning på ställe och djup där det alltid är fuktigt. Om man hittar ett gammalt ersatt vattenrör i marken eller en dito mantlad elkabel är dom perfekta att använda. Någon berättade en gång om att hon lagt ner jordningen i en brunn som inte längre användes, vilket säkert också fungerade.

Det finns som du ser alternativ till dom dyra jordspetten.

LIA

Så har jag gjort!
Vi fick tag på en naken kopparledning på ca 3 meter som vi grävde ner och jordar på den. Tycker att det funkar kanon.
Den svaga länken hos oss är egentligen där man sätter på jordningkabeln från aggregatet på kopparledningen. Där borde vi ha någon bra skruvmojäng som gör att det sitter ordentligt *självrannsakan...*

Vi har bra jordning och ordentligt med ström på trådarna men hade problem vintern för 2 år sedan när det var massor med snö.

Ideer?

*snor tråden lite*

vad gör man om man som jag bor på en grusås och har problem med jordningen?

Man lägger ut jorden i stängslet. Sen behöver ju inte alltid jordningen ligga i anslutning till aggregatet, kan ligga flera mil bort...bara man har lång matarledning ;)

lägger jorden i stängslet? hur gör man då? vill ju inte att något ska bli fel. det är första egna hagarna för mig och sambon...

Har ni vatten hyffsat nära? Det säkraste formen av jordning är att dra järntråd ned till närmsta vattendrag och låta tråden ligga under vattnet. Vi har dragit järntråd ned till älven ca 300 m bakom huset. Ström året runt :p

Du skulle väl kunna använda polarbandet så slipper du fundera på jordning ?

Du skulle väl kunna använda polarbandet så slipper du fundera på jordning ?

Polarbandet är en "produktifiering" av separat jordledare i stängslet. Nackdelen med att köpa hela konceptet är att det kan krångla till det i onödan, man kan exempelvis inte springa över till grannen och låna grejor (om inte grannen också använder Polarbandet förstås ;)).

Det finns en nackdel till, nämligen den att hästen måste gå emot med en känslig kroppsdel och få kontakt med båda "polerna" i bandet för att få sin stöt. Motsvarande gäller givetvis även i "tvåtråds-alternativet".
I teorin går det givetvis bra, men i praktiken? Kanske kan man sätta jordtråden på avbärare horisontellt strax innanför stängslet?

lundsbo,
Enligt min uppfattning är den bästa vägen att gå i det fall man får kall vinter och mycket snö (lyckliga!) att under övriga årstiden "prägla" hästarna på konsekvenserna av att röra vid elstängslet. Då räcker den lilla spänning som trots allt finns även vintertid i ett i övrigt bra elstängsel, för att avhålla från kroppskontakt. En "normal" häst står ju inte och känner efter om det är för stark spänning i stängslet innan den går ut.
Hästar brukar ju veta vad knäppningar i stängslen kan innebära och vägra gå nära dom. Kanske en idé vore att rigga upp "knäppare" om hästarna lärt sig att gå ut på vissa ställen?

MalinSophia,
har du inget vattenhål, t ex brunn, du kan lägga ner jordanslutningen i? När det gäller "hästarnas jordning" får man hoppas att grönskan hjälper till. Grejen är att man måste hitta fukt i backen eftersom det är den som leder strömmen tillbaka till aggregatet (egentligen från agg. :) ). Kanske vore en väg att gå att lägga en tunn metalltråd i sling på markytan?

bigganl,
36:50 enl prislista och vad det verkar så finns det olika kvalitéer på marknaden, både ifråga om längd, utformning och material. Jordspett är f ö ett exempel på prylar man kan lösa billigare och effektivare på annat sätt.

jennyjenny,
tvinnar du ordentligt så fungerar det bra så.

LIA

lundsbo,
"prägla" hästarna på konsekvenserna av att röra vid elstängslet. En "normal" häst står ju inte och känner efter om det är för stark spänning i stängslet innan den går ut.LIA
Det är inte normalhästarna som oroar mig utan den konstant hungriga shettisen och hingstungen...
De har dock hållt sig i hagarna hittills, frågan skrev jag för att få ett bra uppslag hur jag ska hålla de i hagarna fortsättningsvis också ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 380
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar