Bästa sättet att impregnera ett täcke.

Cattis_E

Trådstartare
Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i maskin i somras.

Finns det något sätt att få det tätt igen med nån impregnering tro? Eller är det bara ge upp och köpa nytt?
Vill minnas att jag provat vanlig imprenex (och kanske någon mer) på täcke för länge sedan med dåligt resultat.

Hört något om impregnering för båtkapell.
Någon som provat?
Hur impregnerar ni som fått täcken täta?
Spray? Nåt man kör med i maskinen?
Något man penslar på?
 
Jag tvättar täcken med tvättmedel för impregnering + impregneringssköljmedel (Nicwax), dom brukar bli bra, även söndertvättade.

Ibland finns det rester av vanligt tvättmedel i maskiner, så jag skulle aldrig våga köra täcke i maskin utan sköljmedlet.

Jag köper kittet på XXL, tror det finns på Hööks också, Clashohlson mm.
 
Jag tvättar täcken med tvättmedel för impregnering + impregneringssköljmedel (Nicwax), dom brukar bli bra, även söndertvättade.

Ibland finns det rester av vanligt tvättmedel i maskiner, så jag skulle aldrig våga köra täcke i maskin utan sköljmedlet.

Jag köper kittet på XXL, tror det finns på Hööks också, Clashohlson mm.
Nu råkar denna maskin vara körd typ 10 ggr med täckestvättmedel samt innan dess i 60gr med tabletter med flytande och enbart flytande tvättmedel i under lång tid så jag är inte så orolig för kvarvarande.

Har haft sånt impregneringssköljmedel också förut med dåligt resultat. Dock inte Nicvax.

Inväntar med spänning om fler har andra förslag innan jag börjar prova mig fram 😀.
 

Liknande trådar

Utrustning Fbl Amigotäcke, X (okänt) år på nacken, tvättat flera gånger började läcka, som ett veritabelt såll. Inte direkt efter tvätt, men i...
Svar
17
· Visningar
9 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp