bästa sätt och bygga muskler

Fame

Trådstartare
Tips på bästa sättet och bygga muskler på en relativt omusklad häst, jobbar henne endast från backen nu.

Hon saknar muskler i princip överallt.. Ryggen, bogen, baken.. you name it :)

Kom gärna med lite övningar :)
Hon har även haft en skada så hon har stått i 3 månader, men får nu börja jobbas igång lite försiktigt, galopp tex känner ja att hon inte klarar än då hon inte orkar bära sig riktigt :)
 
Sv: bästa sätt och bygga muskler

Gå i uppförsbackar, men inte så branta.
Spring lite i paddocken/ridhuset, inte för mycke/länge.
Ta promenader i skogen.

Kommer inte på något mer nu, men hoppas det hjälper! :)
 
Sv: bästa sätt och bygga muskler

Har hästen en uträknad foderstat?
Eller vet man åtminstone att hästen har sitt proteinbehov tillgodosett? (vilket oftast kräver en grovfoderanalys)
Det är oftast proteinbrist som gör att de ser muskelfattiga ut. Får de behovet tillgodosett så kommer de vara utfyllda där det ska finnas muskler och det som träningen sen gör är att ge de befintliga musklerna styrka och uthållighet.
 
Sv: bästa sätt och bygga muskler

Precis. Och träningsmässigt så i mitt tycke bygger man upp en häst så pass "nedgången" häst bäst genom vardagsmotion i form av promenader eller lättare pass i kuperad terräng, mkt skritt och avsuttet.
 
Sv: bästa sätt och bygga muskler

Är hästen helt ur form så tycker nog jag att foderstaten är det viktiga, sen ska det inte krävas mycket mer än lättare motionering för att hästen relativt snabbt ska sätta en bra grundmuskulatur.

Sen däremot när hästen har sin grund som den fått genom foder, lättare ridning så kan man börja mera träna hästen för att få mer än den "vanliga" minimummuskulaturen som alla friska hästar bör ha.

Jag älskar tömkörning tex, tömkörning över cavaletti så ser man mer precis hur hästen rör sig och bär sig. Plus att det faktiskt är lättare för en häst med bra muskulatur att sedan orka bära upp ryttaren på ett bra sätt. Dock kräver det att det blir rätt i tömkörningen, men det är ju iofs som inom all träning. Det gäller att göra det rätt för att det ska vara nyttigt för hästen.
 
Sv: bästa sätt och bygga muskler

Jag röstar för att du börjar med att promenera henne, ut och gå med henne, gärna i skogen, eller tömkör i skogen om du känner för det.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 694
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 10 år, varmblod som är grundriden och inkörd. Älskar arbete. Med värmeböljan som varit (är) har dock motionen...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp