Bästa ridtips? ^^

Å

Åskmoln

Hejhej :)
Nu vill jag få era BÄSTA ridtips!
Som tex hur just du får din sits att bli så fin,
eller ja, ni fattar.
är lite ny här ^^
Så jag fattar nt vad ni snackar om just nu ! :)
Men jag vill bara veta. det kanske nt går menmen =)<3:idea:

Sv: Bästa ridtips? ^^

Tränare är mitt bästa tips!

Kan inte annat att hålla med, en bra tränare ger så mycket. Speciellt för en själv, det kan vara lätt att känna, men man ser ju inte sig själv rida.
En annan bra sak är att gå på clinics, även som fotfolk, man lär sig sjukt mycket. Och att lära sig om träningmetoder i många olika stilar, brukar finnas något att hänga i julgranen överallt.

Något som är bra när man rider själv är att i det ögonblicket det man håller på med känns bra tänka "vad är det jag gör just nu som får det att gå bra?"
Och att lära sig att känna vart man har allting, t.ex. att nu lyfter hästen höger bakben...

Så mitt största tips äv väl att öva upp sin känsla och timing så bra som möjligt!

titta på när andra duktiga rider (eller dom som är sämre för den delen också) och speciellt när de tränar för tränare! man lär sig så fruktansvärt mycket.

våga fråga. säger tränaren att du ska göra något du inte försår... fråga varför. fråga vad som ska hända.

Ja för att bli bra ryttare krävs ju både teoretisk kunskap och praktisk övning. Så det är bara att sova, äta, andas häst för allt man kan!

Ett mer konkret tips är att rida olika hästar.
Har man egen häst kanske man sällan rider andra hästar, vilket gör att man kör på som man brukar, och inte är lika öppen för att prova lite olika saker för att nå dit man vill.

Det kan vara bra att filma när man rider och sedan utvärdera. Annars som sagt så behöver man en bra tränare, rida så mycket olika hästar man har möjlighet till och fråga efter kritik

jag brukar tänka på de ordentligt medans jag skrittar fram, så man kan hitta alla lägen innan man börjar jobba...
De är mycket lättare att rätta sig i skritt än trav och galopp!

För att få skänkeln i rätt läge:

Ha den bredaste delen av foten i mitten av sigbygeln och tänkt upp med tårna istället för ner med hälen. Skänkeln faller så lätt framåt annars.

1. träna för tränare (som jag inte gör just nu :angel: )
2. hård hand gör en hård hästmun
3. du kan ju alltid ha ngn som ser på dej då du rider, kanske inte ngn jätteduktig, men ngn som kan säga till då du tittar ner, håller händer för långt ner.. osv (skulle jag vara jättetacksam för!)
4. filma dej själv, fast bara korta filmsnuttar och utvärdera dej sj
5. då du rider i mörkret med pannlampa, ställ lampan så att när du sträcker på rygen och har upp huvvet så lyser stålen från lampan där du vill, så är det lättare att komma ihåg vad man skall tänka på hehe
6. rid lite andra hästar oxå, om du har egen
7. om du har dålig baland, rid mkt barbacka!! d´fast bara skritt i början, även fast det är skritt så får man in rytmen, följa med med sätet osv.. axlarna i still och rumpan följer med, sen börja travträna osv,

8. för att få en mjuk o följsam häst, rid mkt mjuka upp övningar i början!! långa tyglar, alla gångarter och skänkelvikningar, bakdelsvändningar osv.. kom ihåg att fomen kommer bakifrån, ine framifrån :)
:idea:

Senast ändrad:

För mej funkar det bäst att "rida med huvudet". Tänk igenom allting du gör och ha tålamod. Om det går dåligt så tänk på vad det var som gick fel och varför, bli inte arg, det kan ju inte alltid gå bra . Samma sak om det går bra, vad var det som gjorde att det gick bra? Beröm mkt!
Det är nog mina bästa ridtips som funkar bäst för mej :D

Att inte vara rädd att fråga, vet man inte något till 100%, fråga någon! Be om hjälp när något inte fungerar osv.
Att inse att man ALDRIG kan bli fulllärd och ta vara på alla möjligheter för mer kunskap som kommer! :)

Allra bästa sitsträning är att rida på lina. (enligt mig) Ryttaren kan fokusera på sin kropp, balans och följsamhet helt och hållet och linföraren håller ordning på tempo och styrning.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 273
Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Tokyo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka