Bästa receptet mot mugg?

Sv: Bästa receptet mot mugg?

Ja, där har vi faktiskt olika erfarenheter och uppfattning.

Jag anser att man måste sanera hästens närmiljö, dvs byta hage, minska hagvistelse om miljön i hagarna försvårar behandling och utläkning av muggen. Minska tiden som hästen disponerar i fuktig miljö/leriga hagar, ta bakt prover från muggen, ta jordprover från marken etc samt Sätta in beh i tid.

Har aldrig varit med om att behöva avliva någon häst under mina yrkesverksamma år med över 200 hästar som referenser per år bara man behandlar och byter miljö i tid.

och vad är det du ska hitta i ett jordprov?staffar?Har aldrig hört en vet föreslagit något sådant.Om nu detta jordprov visar något som gör att en av 10 hästar inte tål att vistats där, ska man sälja hästen då?Eller ska hästen stå inne dygnet runt så att ägaren får sluta jobba för att underhålla sin häst?Tyvärr är inte bakt prov eller biopsi svaret på allt.Mer forskning behövs om mugg det finns ingen kunskap.

En av "mina" elever har gjort ett 5p fördjupningsarbete om mugg med hypotesen att vissa jordsorter orsakade mera problem än andra, Googla och sök på SLU, det var så länge sedan så jag kan inte referera rätt.

Ja, vi kanske kan motionera hästarna på annat sätt än att riskera hälsan för att dom skall få vistas ute i leran halva dygnet, har inte behövt ta tjänstledigt för att klara det...

Senast ändrad:

En av "mina" elever har gjort ett 5p fördjupningsarbete om mugg med hypotesen att vissa jordsorter orsakade mera problem än andra, Googla och sök på SLU, det var så länge sedan så jag kan inte referera rätt.

Ja, vi kanske kan motionera hästarna på annat sätt än att riskera hälsan för att dom skall få vistas ute i leran halva dygnet, har inte behövt ta tjänstledigt för att klara det...

du svarade inte riktigt på mina funderingar där men ändå. Hursomhelst så beror inte mugg bara på lera, hästar kan vistas på lerfri mark hela sommaren men ändå ha stora problem. Det är där problemet ligger, att vissa typer av mugg verkar resistent eller så är bara alla veterinärer okompetenta att hitta orsaken för "det är ju bara mugg"

Jag skall svara på din fråga så gott jag kan... proverna som togs visade på olika mull halt/lerhalt/sand i jorden. Jag kan inte svara på om dom fick ut exakta svar av undersökningen. Dom sökte inte efter "staffar" i jorden om jag minns rätt.

Jag anser INTE att man skall sälja eller avliva hästen utan sanera närmiljön till att börja med.

Hudproblem är långdragna historier och många ggr svåra att bli av med. men att börja med att hudprov och förslagsvis någon behandling i samråd med veterinär är att råda till en början, samt att kolla över hagar/växter och foderstater.

Fotosensibilitet kan vara ett problem för många hästar på bete eller i gräshagar under sommar halvåret.

Man kan ta leverprover.

Man behöver inte ta tjästledigt eller säga upp sig från jobbet bara man börjar att utreda problemet systematiskt i "någon" Ända.

Hoppas att du blir lte nöjdare med detta svaret:grin:

Jag skall svara på din fråga så gott jag kan... proverna som togs visade på olika mull halt/lerhalt/sand i jorden. Jag kan inte svara på om dom fick ut exakta svar av undersökningen. Dom sökte inte efter "staffar" i jorden om jag minns rätt.

Jag anser INTE att man skall sälja eller avliva hästen utan sanera närmiljön till att börja med.

Hudproblem är långdragna historier och många ggr svåra att bli av med. men att börja med att hudprov och förslagsvis någon behandling i samråd med veterinär är att råda till en början, samt att kolla över hagar/växter och foderstater.

Fotosensibilitet kan vara ett problem för många hästar på bete eller i gräshagar under sommar halvåret.

Man kan ta leverprover.

Man behöver inte ta tjästledigt eller säga upp sig från jobbet bara man börjar att utreda problemet systematiskt i "någon" Ända.

Hoppas att du blir lte nöjdare med detta svaret:grin:

men som jag sa förut om nu ett jordprov skulle visa att en av 10 hästar inte kan vistas där av någon orsak så finns bara ett alternativ och det är att sälja. Jag skulle aldrig ha en häst på box 24 h resten av livet då hade jag låtit hästen somna in. När inte muggen beror på lever problem, fotosensibilitet och inga prover visar något ja då är det ett väldigt stort problem som kan leda till avlivning. Många veterinärer tror att det är lätt att få ett svar men många gånger är så inte fallet.

Det jag gjorde när jag jobbade med hästar förut, vi hade en tinker med enorm mugg/rasp var att raka hans ben upp till knäna, tvätta dom ordentligt minst 1ggr/vecka låta det torka, gärna med hårfön om din häst accepterar det. O sedan gnugga in Helosan. Det hjälpte o han fick till slut bort sin rasp o det övergick i bara lätt lätt mugg..som var helt borta de torra perioderna om året.:laugh:

Hade en häst som hur lätt som helst fick mugg. Provade allt tills jag en dag tog dotterns röda rumpa salva (inotyolsalva) eftersom den är till för många hudåkommor. Detta funkade hur bara som helst. Smörjde på varje dag i början men behövde inte det till slut. Det är lätt att få tag på också då den finns på apoteket.

Det använder vi också, fungerar helt fantastiskt!!! När sonen är röd i huden så ber han numer om Loppan-salva:love:(loppan är hästen)

Min unghingst fick mugg i somras på betet. har haft det på en häst innan, och det försvann av sig själv. Jag fick rådet att smörja in fiskleverolja, och det hjälpte men bara till en vis grad. Sen blev det bara jävligare, och att behöva åka till betet varje dag och ta in en unghingst är rätt så jobbigt. (men det gav mig en välhanterad häst om man säger så.:D)

Jag kallade ut veterinären, som rakade helt rent. Jag fick sen ett tvål som var bakteriedödande och svampdödande. Skulle sitta på i 15 min, och sen sköljas av. Sen skulle jag torka helt torrt, vilket lättast gjordes med en hårfön. Sen fick jag en salva (silon, stavas den så?) som skulle smörjas in. Varje dag, i 2 veckor.

Men den förbannade muggen försvann...:laugh:

Vetrinären trodde att min mugg uppkom då min pålle brände mulen kraftigt, då den är helt vit. Att det skulle ha blivit en reaktion på hans andra vita områden på kroppen. Så jag fortsatte att smörja in den med solfakter 40 och de små fosingarna med hela sommaren och han fick aldrig tillbaka det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ganska ny D-ponny som jag har haft sedan början av Augusti. Hon har tidigare haft en del problem med mugg. Hon kommer...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: super
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Nu då jag har en unghäst 09.a som för tillfället står med lite mugg på några av sina ben, varav det ena har blivit till 2 djupa sår i...
Svar
16
· Visningar
4 175
Senast: lady_vip
·
J
Hästvård Hej! Min sköthäst har ständigt mugg och jag har tidigare ställt upp honom i spolspiltan och tvättat av fötterna för att sedan dra bort...
Svar
11
· Visningar
1 237
Senast: Johlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka