Bästa receptet mot mugg?

E

-emma-

Hej!
Undrar om ni har några hemmagjorda recept som funkar mot mugg? Och hur gör ni för att förebygga det? Några säger att man skall spola hästens leriga ben -vissa tycker inte att man skall göra det.. hur gör du?

I de stallen jag har stått i har det mesta testats.. Hibiskrubb, helosan, idomin, grönsåpa, potatismjöl mm...

Har du något bra recept? :D

Sv: Bästa receptet mot mugg?

Raka benen så de håller sig torra och rena.
Sedan finns det en uppsjö med salvor och huskurer, men den listan får någon annan påbörja.

Det gäller att håll benen rena och torra och huden mjuk och hel. Klipp eller raka benen om de är håriga. Är benen leriga så spola av dem eller dra av det värsta med en handuk och låt torka och sen borsta bort det sista/dra av med en fuktig handduk.
Gällande produkter finns det ju en hel uppsjö, precis som lundsbo skriver...
Jag brukar börja med en blandning av grönsåpa och helosan som de får stå med ett tag och sedan sköljs av. En veterinär rekomenderade Hexocil, en annan Epi Soothe, har läst att paraffinomslag över nätterna ska vara bra, helosanomslag likaså. Min hovis rekomenderade Virkon. Brukar det blir riktigt j-vligt brukar jag ta ett desificerande schampo plus Streptocellin. Funkar inte det så kanske man behöver ta till pencillin som man sprutar.

Hade en häst som hur lätt som helst fick mugg. Provade allt tills jag en dag tog dotterns röda rumpa salva (inotyolsalva) eftersom den är till för många hudåkommor. Detta funkade hur bara som helst. Smörjde på varje dag i början men behövde inte det till slut. Det är lätt att få tag på också då den finns på apoteket.

Det finns mängder av olika orsaker till mugg och därför lika många metoder att bota det med. Det är ofta bakterier eller svamp inblandade men inte alltid. Eftersom det finns så många olika orsaker till mugg kan det vara svårt att hitta vad som fungerar på resp häst. Det som funkar utmärkt till den ena kan ge noll effekt på nästa.
Min kompis fick nyligen bort långvarig mugg på sin häst. Hon började med koppartillskott.
Har själv en häst med en hel del hovskägg och jag spolar aldrig av henne när hon är lerig. Borstar bort det när det är torrt. Hon har aldrig haft mugg. (ingen annan häst som stått här heller) Jag tolkar det som att jag helt enkelt inte har såna bakterier i marken här.

Jag brukar doppa en tandborste i jodpax och gnugga. Sedan skölja karleden, ta en ren tandborste och gnugga in olivolja. Works every time!

Jag bara sprayar på äppelcidervinäger efter att jag tagit bort leran, och efter 2-3 dagar petar jag bort de skorpor som sitter lösa sedan sprayar jag på ny äppelcidervinäger som får sitta där i 2-3 dagar igen. Men det är viktigt att man sprayar med äppelcidervinäger, fungerar tyvärr inte att ta med svamp utan man behöver dränka in det. Hittills har muggen alltid varit bort efter 1-2 veckor.

/Camilla

tyvärr finns det inget bra recept mot mugg som fungerar på alla hästar. Men en häst som har mugg ska gå i en grusad hage, raka benen, håll dom rena och torra. Mugg kan i vissa fall vara en småsak som går bort efter smörjning i några veckor i andra fall får hästen kronisk mugg och får avlivas. Tyvärr är dom flesta veterinärer väldigt okunniga vad gäller mugg och dom kan inte göra så mycket mer än att ta bakt. prov, hudbiopsi och behandla med div antibiotika och cortisonsalvor.

jag har en häst med rasp, som nu haft det i flera månader. Hon har även fått lymfangit. Det som nu gör att det äntligen börjar vända är faktiskt att smörja med samma salva varje dag, inte hålla på att byta salva stup i kvarten, klippa bort all päls och sen ha någon fet salva överst för att skydda mot leran. Och att hästen får röra på sig varje dag för att hålla cirkulationen igång. När det var som lerigast så hade hon lindade ben dygnet runt, massa salva närmast huden, fet salva överst, tjock padd och sen fleecelindor.
Nu går hon barbent, men vi smörjer varje dag och äntligen börjar det vända...

Mugg kan i vissa fall vara en småsak som går bort efter smörjning i några veckor i andra fall får hästen kronisk mugg och får avlivas.

Avlivning lät ju klart överdrivet i detta sammanhang när det är mugg som diskuteras...

Om man låter det bli kronisk bronkit av muggen då kan det ju bli svårbehandlat och kanske kroniska problem med sk "elefantben", men avlivning... låter dramatiskt!

min häst fick rasp på alla fyra benen med lymfangit som följd nu i höstas. Vi kämpar än. Snart kanske det går tillbaka såpass att man kan räkna det som mugg. Hade det inte gett med sig och börjat bli bättre så hade vi nästan fått överväga avlivning, för hon Led, det värkte, hon var stel, pälsen lossnade, hon blödde, hon mådde inte alls bra...

Låter som att ni väntat för länge med att sätta in adekvat veterinär behandling i tid på hästen när problemen uppstod.

veterinären kunde inget göra om hon inte fick feber, vilket hon aldrig fick. För antibiotike ville veterinären inte skriva ut med tanke på resistensen. Men nu rullar det på åt rätt håll, benen är bara svullna ibland, pälsen börjar växa tillbaka... Tror det är det att marken frusit så det är mindre lerigt som gjort att det börjat vända. För hon har inte ont längre alls.

Avlivning lät ju klart överdrivet i detta sammanhang när det är mugg som diskuteras...

Om man låter det bli kronisk bronkit av muggen då kan det ju bli svårbehandlat och kanske kroniska problem med sk "elefantben", men avlivning... låter dramatiskt!

Mugg är allvarligt och inget som man ska ta lätt på!Och nej tyvärr är det inte överdrivet att avlivning förekomer pågrund av mugg som kan bli icke behandligsbart av olika orsaker. Vad har bronkit med saken att göra? Mugg är som sagt ofta orsaken till lymfangit och lymfangit är det inte allt för ovanligt att hästar måste tas bort för. Jag skulle aldrig köpa en häst med mugg, mugg är något som kan bero på dåligt immunförsvar.

Toppen! Har själv haft samma stora problem på en häst, men min vet, i samråd med mig, satte in en längre kur sulfa samt lokalbehandling i god tid innan hästen fick lymfangit och feber. Har innan beh tvättat med alla möjliga preparat i flera månader utan framgång, men med sulfa beh så försvann det på 2 veckor...

ska be om att få det nästa vända... Tror det har med att göra att hon har fyra vita ben, för där benen är bruna är dem friska, det är bara den vita huden som är sjuk...

Samma med min häst:) Men efter klippning av benen och behandling så är hon nu helt återställd efter 10 dgr med Hippotrim. Tog prover på huden och rekommenderades beh antingen med sulfa el penicillin i 10 dgr, hästen är lite dum att spruta därför valde vi att prova sulfa först samt lokalbehandling samtidigt.

min vet vill ju inte skriva ut något, så jag får väl hoppas lite granna för hennes egen skull att hon får en yttepyttesväng av feber nästa gång så vi får någon mirakelkur utskriven...

Mugg är allvarligt och inget som man ska ta lätt på!Och nej tyvärr är det inte överdrivet att avlivning förekomer pågrund av mugg som kan bli icke behandligsbart av olika orsaker. Vad har bronkit med saken att göra? Mugg är som sagt ofta orsaken till lymfangit och lymfangit är det inte allt för ovanligt att hästar måste tas bort för. Jag skulle aldrig köpa en häst med mugg, mugg är något som kan bero på dåligt immunförsvar

Ja, där har vi faktiskt olika erfarenheter och uppfattning.

Jag anser att man måste sanera hästens närmiljö, dvs byta hage, minska hagvistelse om miljön i hagarna försvårar behandling och utläkning av muggen. Minska tiden som hästen disponerar i fuktig miljö/leriga hagar, ta bakt prover från muggen, ta jordprover från marken etc samt Sätta in beh i tid.

Har aldrig varit med om att behöva avliva någon häst under mina yrkesverksamma år med över 200 hästar som referenser per år bara man behandlar och byter miljö i tid.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ganska ny D-ponny som jag har haft sedan början av Augusti. Hon har tidigare haft en del problem med mugg. Hon kommer...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: super
·
Hästvård Hej, Nu är det så att mitt sto svullnar upp i benen när hon står still och jag vill bolla lite tankar hur allvarligt ni tror det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 603
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Nu då jag har en unghäst 09.a som för tillfället står med lite mugg på några av sina ben, varav det ena har blivit till 2 djupa sår i...
Svar
16
· Visningar
4 175
Senast: lady_vip
·
J
Hästvård Hej! Min sköthäst har ständigt mugg och jag har tidigare ställt upp honom i spolspiltan och tvättat av fötterna för att sedan dra bort...
Svar
11
· Visningar
1 237
Senast: Johlin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka