bästa motionen ur bantningssyfte?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Min 4-åring har lagt på sig lite väl mycket sista veckan, så nu överväger jag betesreducerare trots att de går i nedtrampade/nedbetade gräshagar...
Han fick inget bete i år, eftersom han har varit lite rund sen jag köpte honomm, hade ju lyckats banta ner honom en del, men nu är det som ogjort efter 3v paus.
Nu ska han dock sättas igång igen, så vilken är den bästa motionsformen för knubbisar? Idag red vi ut i skogen i runt 40 min, tänkte longera/tömköra imorgon. Vill ju inte belasta för hårt direkt heller, då han vilat i 3v.

Tyvärr finns inga andra hagar att tillgå, utan alla hagar ser likadana ut:(.

Sv: bästa motionen ur bantningssyfte?

Har han bara vilat i 3 veckor så är det nog ingen fara att rida som vanligt. Ur bantningssynpunkt är det bra med intervallträning så att han får upp flåset = kaloriförbränning.

Skritt är en underskattad gångart... Skritt kan användas till det mesta.. Långa skrittpass är dessutom oslagbart när det kommer till bantning av häst.

Jag rekommenderar alltså mycket skritt, företrädelsevis i terräng, och långa pass. Minimum en timme, gärna och med fördel uppåt två timmar ... Det skall ett vara friskt tempo...

Samtidigt som du bantar hästen kan du passa på att göra den lösgjord. Be om grundform, utan att ge avkall på framåtbjudning. Den skall inte börja gå sakta. Snirkla runt träd och få hästen att böja igenom kroppen... Skritt i en bra form upp och ner för backar är urmärkt träning och innebär att hästen automatiskt måste aktivera sin bakdel på ett korrekt sätt..

Skritt i ett gott tempo är dessutom konditionsbyggande. Skrittar du dessutom i terrängen, gärna lite svår terräng så bygger det en fantastisk kondition på hästen. Med svår terräng menar jag hyggen, rishögar, och klättring.

Fördelen med att träna en häst med hjälp av gångarten skritt är att skaderisken är oerhört liten.

Och en frisk häst som tidigare varit tränad och som bara haft tre veckors vila klarar utan problem att du tar pass på över timmen direkt.

Så ut och skritta....

1+ på den!
Jag köpte en riktig knubbis för nåt år sen och vi red långa rundor med 1,5 timmes skritt och 30 min varierade gångarter, hon fick ordentligt med mat (alltså inte bantad) och gick ner samt fick fina muskler på väldigt kort tid! Såg stor skillnad redan efter en månad ;)

Jag skulle vilja påstå att ett välbalanserat träningsprogram kan vara nyckeln och inte enstaka övningar s.a.s.
Nu vet jag inte vad du tränar med din häst men kan han avstå från ordinarie träning under nga veckor?

Om jag ville köra ett litet intensivprogram på en tjock häst hade jag puls-/intervalltränat 2 dgr/vecka, skritt på lång tygel i skogen 60-120 min 2 dgr/vecka samt en dag/vecka lösgörande dressyr. 2 dgr vila eller lättare arbete vid hand/från marken.

Konditionsträning varvat med långa, lågintensiva pass har enligt mig mkt god effekt på såväl muskler som hull och kondis.

Mvh JV

Om det är en stor hä'st skulle jag inte skritta uppsuttet mer än en timme på en 4åring som det händer mkt i kroppen på just nu under sommaren- sista tillväxten som regel..
Däremot att ta bort den från betet- bara pyssel eller frånvaro x antal timmar gör gott på kaloriintaget;)

Som flera har skrivit redan; SKRITT mkt underskattad gångart!! Kanske inte merän 1 tim på en 4-åring, men ut i terrängen, upp o ner för backar. Det gör susen!!

Min 4-åring har lagt på sig lite väl mycket sista veckan, så nu överväger jag betesreducerare trots att de går i nedtrampade/nedbetade gräshagar...
Han fick inget bete i år, eftersom han har varit lite rund sen jag köpte honomm, hade ju lyckats banta ner honom en del, men nu är det som ogjort efter 3v paus.
Nu ska han dock sättas igång igen, så vilken är den bästa motionsformen för knubbisar? Idag red vi ut i skogen i runt 40 min, tänkte longera/tömköra imorgon. Vill ju inte belasta för hårt direkt heller, då han vilat i 3v.

Tyvärr finns inga andra hagar att tillgå, utan alla hagar ser likadana ut:(.

Ååh... tack Axel.... jag glömde ju....

Fördelen med skritt som motions/träningsform.... är förutom det jag nämnt ovan att den med fördel kan utföras vid handen...

Tömkörning i skog och mark är utmanande... Men det ställer ju stora krav på att den som går med har god kondition.... ;) Hästarna uppskattar den typen av träning... och man får en fantastisk samhörighet med sin häst när man jobbar den från marken.

Själv har jag tillryggalagt/tillbringat åtskilliga mil/timmar i skogen med min egen unghäst under våren... även hon 4 år och av en långsamväxande ras.

Får jag bara peta lite:angel:
Jag kallar inte att gå ut med häst i skog o mark för att träna... eller jo.. samhällskunskap o att stärka banden- lära den att man är en bra prick att vara med. en som tar ut den i den stora vida världen o som ger den livserfarenheter- blir en trygghet.

hästar tycker att det är väldigt spännande o är det positivt får den mersmak- vill ut med sin människa. Mina hästar har alltid haft bråttom ut i skogen o masar sig hemåt:rofl:

Vi har nog olika definition på vad träning är...

Men det är klart... såg du framför dig en stilla promenad med hästen i grimma så var jag kanske lite otydlig..

Nej det där med att skritt ska bränna så mkt fett är bara strunt!

Visst det är bättre än att stå stilla i hagen och på en otränad häst kanske det är allt som går att göra i början men vill man trimma bort fläsket får man träna ordentligt!! Inte skritta runt i skogen....

Mkt galopp och trav så den verkligen får upp flåset och använder sina muskler är ett måste. Intervallträning, roadwork och intensivare dressyrpass.

Fattar inte varför så många envisas med att skritt är så bra för att banta, kolla bara i vilken kaloritabell som helst och jämför hur många kalorier man bränner pr timme på att gå jmf med att springa...

Att skrittbanta är endast lämpligt för gravt överviktiga, skadade eller väldigt otränade hästar. Dvs fall där det är det enda sättet att öht motionera hästen.

Håller med du.:bow:
Dessutom så efterbränner man efteråt o t o m mer övriga dygnet- vältränade har hög generell förbränning. soffpotatisar nästan noll.

Musklerna behöver använda sina glykogenlager o depåer behåller kroppen länge.

Hästen behåller sin kondition och muskelmassa i ca 6veckor med total vila. Så du kan rida precis som vanligt.

Det som gäller är att helt enkelt rida hästen svettig. Som någon annan sa; intervall träning, längre skritt tur-men för att det ska ge något så måste man skritta på i lite tempo, alltså inget "avslappnings tempo".

Jag har själv en 4åring under lite bantning. Jag rider henne som vanligt och försöker få henne att arbeta mer med bakdelen. En dag i veckan rider jag ut.. 1-2 dagar i veckan rider jag på vägarna runt på gården och ca 2 dagar i veckan rider jag i paddocken. Ibland tränar vi även ifrån marken. Sen tar jag in henne på nätterna och ger henne bara 1kg hö. sen betar hon på dagarna.

Alltså; ridning + lite mat senare på eftermiddagen/kvällen. =kroppen bryts ner ... Dagtid vilar hon + äter =kroppen byggs upp igen. Sen vilar hon 2-3 dagar i veckan ifrån träning. ev. lasttränas (då vi ska åka på en lång resa i höst..)

Ang. longering: Longering är ingen bra motions metod. Ska man motionera och låta hästen springa i fri form kan man lika gärna vara i skogen. Jag använder mig bara av longering när jag ska rida in en häst, eller repetera grunderna ifrån marken.

Tack för alla tips:laugh:. Då kör jag på med skogs/uteridning i högt tempo och backklättring, framåtandan är lite sisådär på ridbanan och eftersom han ska på finslipning om 3v så lär han få nog av det där, så jag får väl prioritera kondisen ;) och då är nog skogen och grusvägarna roligare. Lite löshoppning slänger vi nog in också. Får väl hoppas att gräset bränns bort så det inte finns så mycket att äta på i hagen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka