Bästa mineralerna?

Lycanthrope

Trådstartare
Finns det någon forskning eller så kring vilka mineraler som är bäst?
Är lite osäker på vad jag ska ge för något.

Jag vill ha något naturligt, har funderat på örter från en hemsida men då måste man väl lägga till lite annat utöver det också.
Vill inte ha något med onödiga tillsatser osv.

Har tidigare gett biopromin i ungefär ett år men har inte märkt någon skillnad på hästarna, som iofs ser välmående ut men även gjorde det innan.

Inte bara "jag tycker dom är bra..." utan lite mer fakta bakom, vore bra.
Har ingen analys på betet, inte höt heller men det är ju lättare att ordna till hösten när det är dags.

Sv: Bästa mineralerna?

Det bästa är ju såklart att täcka hästens behov och ha bra kvoter. I övrigt så ska hästar tydligen ofta få i sig ett överskott av järn, men typ alla mineralblandningar innehåller järn. Så mitt enda tips är några med lite järn i!

Finns det någon forskning eller så kring vilka mineraler som är bäst?
Är lite osäker på vad jag ska ge för något.

Jag vill ha något naturligt, har funderat på örter från en hemsida men då måste man väl lägga till lite annat utöver det också.
Vill inte ha något med onödiga tillsatser osv.

Har tidigare gett biopromin i ungefär ett år men har inte märkt någon skillnad på hästarna, som iofs ser välmående ut men även gjorde det innan.

Inte bara "jag tycker dom är bra..." utan lite mer fakta bakom, vore bra.
Har ingen analys på betet, inte höt heller men det är ju lättare att ordna till hösten när det är dags.

Mineraler är grundämnen som finns överallt i naturen. Alla mineraler är därför “naturliga”. Det finns inga “onaturliga” eller syntetiska mineraler eftersom man inte kan tillverka mineraler.

Mineraler är däremot bundna vid andra kemiska ämnen (kallas för ligand) som kan vara organiska eller oorganiska. I princip kallas ämnen som innehåller grundämnet kol för organiska. Ett mineral blir dock inte bättre bara för att det är bundet till en molekyl som innehåller en kolatom. Mineralerna frigörs från liganden i hästens tarm och existerar i jonform innan de tas upp av hästen. Metalljonerna är desamma oavsett om de tidigare har varit bundna vid en organisk eller oorganisk ligand. Det som kan skilja är biotillgängligheten, dvs. hur stor andel av mineralerna som tas upp av hästen. Vetenskapliga studier har visat att det inte är någon större skillnad mellan organiskt eller oorganiskt bundna mineraler. Oftast har dock oorganiskt bundna mineraler visat sig ha något högre biotillgänglighet.

Biopromin är väl ett av de mest meningslösa fodertillskotten som finns på marknaden så att detta inte gav någon positiv effekt på din häst är inte så konstigt. Den information som tillverkaren av denna produkt ger på sin hemsida är så bedrövligt falsk och felaktig att man borde anmäla detta till jordbruksverket.

De “bästa” mineralerna är de som hästen behöver och de “sämsta” är de som hästen inte behöver utan kan t.o.m. vara skadliga. Det är egentligen så enkelt. Man måste dock veta hästens behov av olika mineraler och ha en analys av sitt grovfoder för att veta vilka mineraler man ska komplettera foderstaten med. Har man ingen analys bör man nog inte ge något mineraltillskott överhuvudtaget. Ett undantag kan vara vissa mineraler som man vet att det alltid är brist på i ett grovfoder, t.ex. natrium, klorid, selen, jod, zink och koppar.

Tack för ett väldigt bra svar :)

Finns det någon bra allroundmineral att ge under betestiden?
Eller bör man isåfall ge dessa "natrium, klorid, selen, jod, zink och koppar" separat?

Det skulle jag däremot inte ha, jag vill dosera själv så det blir så rätt som möjligt.
Tyvärr förstår inte alla hästar sådant.

Finns det någon bra allroundmineral att ge under betestiden?
Eller bör man isåfall ge dessa "natrium, klorid, selen, jod, zink och koppar" separat?

Problemet med våra marker idag är att de är försurade och försurningen påverkar tillgängligheten av mineraler i jorden. Zink och koppar blir mindre tillgängliga för växterna medan aluminium, järn och mangan blir mer tillgängliga. Grovfoder innehåller därför ofta höga halter av järn och mangan och låga halter av zink och koppar. Det man vill tillföra till foderstaten är därför mer zink och koppar och undvika att tillföra mer järn och mangan.

Jag känner bara till ett fodertillskott på den svenska marknaden som innehåller natrium, selen, jod, zink och koppar men inte järn och mangan. Andelen zink och koppar är dock rätt låg (5750 mg zink och 4500 mg koppar per kg foder). Jag har ingen koppling till företaget men vill ändå inte rekommendera detta tillskott. Fodertillskottet är importerat och förmodligen dyrt eftersom det utöver mineraler även innehåller vitaminer (som ofta inte behövs tillskott av) och aminosyror (lysin och metionin).

Jag rekommenderar istället att sätta ihop ett eget mineraltillskott baserat på hästens behov och en grovfoder- eller betesanalys. Natrium och klorid är koksalt och ger man jodsalt istället så får hästen i sig lite jod “på köpet”. Så jodsalt är lätt att ge separat blandat i lite annat foder. Selentillskott finns det gott om på marknaden. Zink och koppar är det tyvärr värre med. Det får man beställa utomlands.

På vilket sätt är biopromin värdelöst?? Har precis köpt ett spann av en equiterapeut.(ursäkta stavn) som även förespråkar homeopatmedicin......

På vilket sätt är biopromin värdelöst?? Har precis köpt ett spann av en equiterapeut.(ursäkta stavn) som även förespråkar homeopatmedicin......

Biopromin innehåller mkt kalk och selen, övriga vit / min är det obetydlig mängd av för en häst. Så du bör ha lite koll på att den får i sig tillräckligt av ffa fosfor och magnesium. (Värdelöst = onödigt dyrt, för du måste förmodligen komplettera med annat i alla fall).

Angående Zink / koppar tillskott - hur är det med Hippo Selection Hov? Den ska innehålla mkt zink och koppar samt biotin. Är det något att satsa på tro??

Hippo Selection Hov innehåller 22,6 % kalcium och 0,1 % fosfor. Fullständigt hisnande kvot. Nu ger man ju inga mänder av detta så i slutändan blir det kanske hyfsat ändån.

Oj, vad mkt kalk. Vet du hur mkt av zink och koppar den innehåller? Det framgår ju inte på deras hemsida. Innehåller den ytterligare några ämnen?

Om man går in på djuronatur.se och klickar på häst så på höger sida under bilden på hästarna så finns en länk till en pdf-katalog.

Hippo Selection Hov innehåller förutom kalcium och fosfor

Biotin 2 000 mg/kg
Zink, zinkchelat 15 000 mg/kg
Koppar, kopparchelat 2 500 mg/kg

Har ingen aning om vad chelat är för nåt.

Har ingen aning om vad chelat är för nåt.

”Äkta” kelaterade mineraltillskott är mineraler som är hårt bundna vid en eller upp till tre individuella aminosyror. Eftersom mineralet är bundet vid aminosyror klassas det som organiskt mineraltillskott (alla aminosyror innehåller grundämnet kol).

Kelatering är en naturlig process som förekommer i hästens tarmkanal där en fri metalljon kan binda vid en aminosyra och sedan tas upp genom tarmväggen. De kelaterade mineraler som finns på marknaden är dock inte ”naturliga” utan tillverkas på laboratorier.

Det är en väsentlig skillnad mellan kelaterade mineraltillskott och andra typer av mineraltillskott. Aminosyra kelaterade mineraler tas upp som dom är, dvs. mineralet tas upp i tunntarmen tillsammans med aminosyran. Kelaterade mineraler kan i princip inte tas upp i grovtarmen. Tas dom inte upp i tunntarmen så är dom så att säga ”förlorade” och hamnar i träcken. För alla andra typer av mineraltillskott måste mineralet först frigöras från sin ligand och bilda fria metalljoner innan de kan tas upp genom tarmväggen. Fria metalljoner kan tas upp både i hästens tunn- och grovtarm. Eftersom aminosyra kelaterade mineraler inte kan tas upp i grovtarmen har de ofta sämre biotillgänglighet än övriga mineraltillskott hos häst (men inte hos människor).

En fördel med aminosyra kelaterade mineraler är dock att eftersom mineralet inte frigörs i tarmen konkurrerar olika mineraler inte med varandra. De påverkas inte heller av andra ämnen som kan binda vid mineraler och göra dessa oåtkomliga för hästen.

Kelaterade mineraltillskott är dyrare och eftersom de oftast har sämre upptag hos häst är användningen av dessa mineraltillskott tveksamma till häst.

Jag kanske ska tillägga att om man har en hög järnhalt i sitt grovfoder och vill ge zink- och koppartillskott för att minska upptaget av järn (zink och koppar konkurrerar med järn om att tas upp av hästen) så fungerar inte kelaterade mineraler. Kelaterade zink- och koppartillskott minskar inte upptaget av järn.

Om man ska se till hästens tabellbehov av mineraler och vitaminer, finns det något vettigt mineralfoder då, som har rätt balans av allt och som tas upp bra av hästen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hundhälsa Hej! Nu tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att våran grannes hund, en liten chihuahua, sitter och skäller så fort den är ensam...
Svar
5
· Visningar
988
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar