Bästa medlet mot svanskliande

Sv: Bästa medlet mot svanskliande

;) det är ju inget recept belagt medel pga medicinsk diagnos direkt ;)

Lugn och fin ;)

Rapportera gärna hur det funkar .
Tänk också på att ibland är det sol känslighet med i bilden så prova AVS först , brukar göra underverk om man tar på regelbundet och inget mer behövs . Men i vissa fall är det sunscreen som behövs som komplement ovanpå ovansidan av svansroten .

Ja, vi får se. Hon är mörkbrun/svart så jag tror inte hon är solbränd. Men vi ser ju :)

Jag har också nylanders. Testar för första gången i år! Gillar det hittills

Här är en till som använder PROB-oil!
I början av våren badas han 2 gånger i veckan med deras schampo för att sen gå ner till 1 gång i veckan. Det viktiga är att inte använda annat schampo imellan, för då förstör man "skyddslagret". Sen har dom en olja (som tyävrr missfärgar den vita manen och svansen :() som jag använder vid behov! Fungerar bra! Första sommaren så rek gamla ägaren att han skulle gå med insektstäcke, men mannen föll, i stora tofsar när jag tog av täcket... :(

Oj, det låter extremt. Din häst måste ju ha eksem och inte bara lindrigt svanskliande som min? :crazy:

AVS14 är bra och effektivt-även om du bara fixar en gång om dagen;). Är det lite kli så har jag haft bra effekt med vanlig hudlotion med aloe vera i. Verkar som att problemet är att svansroten blir torri solen och kliig?

Jag kan ju inte svära på om det är pga sol eller insekter. Jag har bara räknat med att det är insekter då hästen är i princip svart. Och isf är det bara svansroten hon bränner sig på?

Mystiskt är att nu har jag sett tagg tagel lossnat så att den ser spretig ut upptill, men den är inte ruggad så som det ser ut när dom skrubbat. Kan det vara sol då iaf eller vad kan det bero på? Hästen är precis träckprovad för mask med 30 i resultat.

Det är säkert sol och de behöver inte vara ljusa i pigmentet i sig i svans rot för att reagera . AVS brukar funka om man lägger på varje dag . Syftet anges på flaskan dvs fyller båda funktioner .

Senast ändrad:

Då ska jag vänta och se, har smort in henne i två dagar nu. Ska väl komplettera med solkräm när jag tagit mig iväg och handlat, det skadar ju inte :)

Mitt gamla sto har "alltid" kliat svansroten i början av sommaren. Sedan slutar hon.

Jag har tänkt att det är insekter som hon sedan tål. Svansen blir lite tunn upptill och såklart väldigt ful. I år tipsade medryttaren om neemoil och det har faktiskt fungerat. Hon råkade ha en lite förpackning med ren olja som jag blandat ut med lite kokosolja vid smörjning (kan blandas med mycket annat, men jag råkade ha kokosolja) och det verkar faktiskt hjälpa. Har inte sett svansen ruggad sedan jag började med det, men väl innan. Dessutom har jag bara smörjt med 1-2 veckors mellanrum och det är drygt. Men luktar mindre mysigt...

Har nu testat även på de andra som inte har direkt kliat, men sett lite irriterade ut i man/svans bringa och det ska bli kul att se om det hjälper även dem. Vore skönt att slippa ta på flugtäcke i alla fall vissa dagar.

Fast det är inga stora mängder olja. Neemoil är dessutom (liksom kokosolja) fast i rumstemperatur men smälter i handen. Och jag har använt en klick som precis fått plats i handen när den smält varav det mesta är kokosolja och några droppar neemoil. (Dvs. till hela svansroten samt mankam eller bringa, annars ännu mindre).

..och tja, vet inte varför det fungerat, men inget annat har kommit i närheten på gammeltant. Å andra sidan har jag inte testat enorma mängder av det som finns på marknaden heller, särskilt inte som det alltid blir bra på någon dryg månad och inga sår bildas.

Nyfiken... Ni som skrivit här, ser ni något i svansroten på era hästar, alltså eksem eller nåt? Eller förstör de bara taglet?
Medryttarhästen kliar sig året om, särskilt om svansen börjar bli smutsig. Håller man efter med tvätt så kliar hon inte. Men sommartid får man tvätta ofta - enligt ägaren oftare för varje år dessutom, så det kanske vore lämpligt att prova något annat.
Jag har inte kunnat se någon irritation i svansroten, hon är dessutom mörkbrun så hon borde ju inte vara extremt "lättbränd", särskilt inte som hon dessutom kliar även vintertid.

fast alltså, skvanskli kan ju bero på en million olika saker, att det är sol just din häst reagerar på vet ju ingen här. Eller vice versa så att säga.

Eh, nej? Det hade jag inte riktigt trott heller. Utan frågan löd om de vars hästar blivit hjälpta av diverse krämer hade sett något i svansroten på sina hästar? Eksem, irritation etc.
Att jag sedan tog upp det med solen var för att hon kliar sig året om men värre på sommaren.
Min tanke var snarare att kanske någon hade liknande problem med sin häst och hade hittat något som hjälpte. I dagsläget är problemet inte så allvarligt att veterinärbesök känns befogat nämligen.
Men det kanske var dumt tänkt av en simpel medryttare :o

Hur är den för övrigt i pälsen? Är den mjällig? Fäller den pälsen som den ska eller är den lurvig långt efter alla andra?

Det finns många orsaker, hormonfel, bristtillstånd, dålig foderstat, allergi...
Det kan ju vara så att det är flera problem. Den kanske alltid har lite kliande, och sedan blir det kaka på kaka sommartid med ev extraeffekt av insekter och/eller sol. Det behöver ju inte ha ett direkt samband att den kliar mer sommartid.

Hon är fin i pälsen i övrigt, fällde i år klart något lite senare än övriga hästar men då är hon 10 år äldre än de andra också (17 år, så ändock ingen gamling). Fin och fräsch i huden, inte mjällig eller "flottig" eller att man upplever att hon kliar sig mycket där. I vinter har hon mestadels gått utan täcke och har varit blank och fin trots lurv.

Hon har tydligen varit en kliare så länge ägaren har haft henne, vilket är ca 10 år, det som har hjälpt har varit grundlig tvätt med schampo. Under vinterperioden handlar det om tvätt varannan månad för att hålla henne ifrån kliandet, förra sommaren blev det nog varannan vecka. Jag kan också tycka att intensiv användning av pälsglans håller henne ifrån att klia. Det man ser med blotta ögat är att själva taglet i svansen ser väldigt torrt och sprött ut, svansroten däremot ser helt normal ut, så länge hon inte hinner börja klia förstås.

Är hästen avmaskad och har du kollat att det inte är under svansen problemet sitter ?

Det låter annars som ngn allergisk reaktion av ngt slag . Hade inte använt schampo om det inte typ är ngt som är just framtaget för klåda ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka