Bästa kortet utomlands?

Helga

Trådstartare
Vilket är bästa betalkortet om man reser utomlands och betalar i lite olika valutor?

Vilket ger lägst avgifter och bäst kurs?

Det har i flera år varit ICA-bankens kort. Jag kan dock inte svära på att det gäller nu.
De tar inte avgift för kontantuttag utomlands. Dock får man ändå se upp, eftersom den likala banken, som ATM-maskinen är anslutetn till, kan ta ut en avgift. Det brukar stå på ATM-maskinens display, så man hinner ångra sig innan man genomför uttaget.
Allmänt vid köp utomlands:
Betala ALLTID i lokal valuta. Om affären "erbjuder" att du kan betala i din egen valuta (t ex SEK, säg ALLTID nej, det är alltid sämre).
Vissa skurkaktiga näringsställen frågar inte, utan genomför betalningen i kortets valuta ( i ditt fall SEK). Det får de egentligen inte göra. Dock står det på kvittot, så om du är uppmärksam kan du protestera och låta köpet gå tillbaka.
Vilket kort som ger bäst kur kan nog variera, men jag tror AMEX hör till de sämre.
ICA-banken brukar vara hyfsad.

Icabankens kort har numera valutapåslag med 1,25%

Jag använder Santander Consumer Mitt kort Master Card när jag är utomlands. Det är gratis och har inget valutapåslag. Om man ska ta ut pengar på det måste man för att slippa ränta från första dagen sätta in en summa på kortet innan.

Beroende på hur mycket pengar man tar ut/köper för är olika kort bäst. Jag har Ica, men är lite missnöjd över att de lagt till valutapåslag utan info om det. Dock är det ändå ett av de billigare korten, trots relativt hög årsavgift. Coop har ett som har 0% och 0kr i uttagsavgift, men är lite dyrare per år. Så där kan det också bero på när man är i Sverige var man handlar och hur mycket rabatter och bonus man kommer upp i. För mig som behöver ta ut många olika valutor i mindre summor är det viktigast att de inte tar en avgift för uttag, för då snurrar det snabbt iväg mycket pengar. 10 uttag med 35kr per uttag blir ju plötsligt 350kr och 10 uttag kommer jag upp i ganska fort. Ett valutapåslag på 2% däremot, om man totalt tar ut 10000kr blir 200kr.

Mitt tips efter att ha stått på en flygplats i Vietnam med spärrat kort och precis ha dumpat min dåvarande kan jag tycka att två kort är bra att ha...
Kan bara instämma.
Man är så beroende av kortet och funkar det itne så blir det lite kaos.

Min bror fick sitt kort uppätet av en uttagsutomat när han var hit på besök. Han hade sin frus kort i plånboken också så det löste sig men det var en rätt snopen känsla att se kortet försvinna in i automaten och inte spottas ut igen....

Kan bara instämma.
Man är så beroende av kortet och funkar det itne så blir det lite kaos.

Min bror fick sitt kort uppätet av en uttagsutomat när han var hit på besök. Han hade sin frus kort i plånboken också så det löste sig men det var en rätt snopen känsla att se kortet försvinna in i automaten och inte spottas ut igen....

Är man fler än en på resa kan man ju dock nyttja swish sinsemellan!

Vilket kort som är bäst beror ju, som andra varit inne på, en kombination av fasta och rörliga avgifter samt vilket land och vilken valuta det handlar om. Samma kort (master, VISA) har också olika villkor beroende på vilken bank som har utfärdat det och om det är knutet till något annat företag (ex flygbolag, bensinbolag, ICA, coop). Vill du ta ut små summor ofta eller större summor mer sällan? Reser du mycket eller sällan? Enklast är väl att sätta ihop någon sorts ekvation och testa på olika kort. T ex vad kommer det att kosta med (ev) årsavgift + fem, tio eller tjugo uttag per år? Man väljer det som motsvarar de behov man har och anpassar sig sedan lite efter villkoren.
Inom Europa brukar VISA och Mastercard vara mest gångbart, men i andra delar av världen kan Amex och Diners vara vanliga. Man kan också stöta på ställen som endast tar ett kort, så bra att ha flera.
Förutom växlingskurser och hur gångbart kortet är i landet kan reseförsäkring och försäkring vid hyra av bil vara viktigt. Här kan man spara flera hundra kronor på att ha rätt kort.
Vissa kort måste man komma ihåg att öppna för utlandsbruk. Kan vara bra om man är rädd att det ska komma i orätta händer, men inte så kul om man har glömt det.

Inte om man precis dumpat vederbörande:D

Sant! Jag har dock "skaffat en swish-vän" vid ett sådant tillfälle en gång! ;)
Är ju bara hooka upp med ngn som verkar reko, swisha och sen göra ett ATM besök. I mitt fall ledde det hela även till en trevlig utekväll och nya vänner! ;)

Senast ändrad av en moderator:
Det beror lite på var du ska. I vissa länder är Mastercard mer gångbart, i andra länder (som här) är det Visa som gäller. Jag har Forex visa, ingen avgift på uttag, men antagligen lite halvkass växlingskurs.

Det beror lite på var du ska. I vissa länder är Mastercard mer gångbart, i andra länder (som här) är det Visa som gäller. Jag har Forex visa, ingen avgift på uttag, men antagligen lite halvkass växlingskurs.

Tänkte på det där med "som här", jag har mastercard och har aldrig hittat nåt ställe som tar Visa men inte mastercard i Sverige..

Tänkte på det där med "som här", jag har mastercard och har aldrig hittat nåt ställe som tar Visa men inte mastercard i Sverige..

Sant, insåg att jag kanske inte var tydlig med att jag inte bor i Sverige. :) Här, Östra Afrika, är det cash som gäller i butik och visa som gäller i ATM.
I Sverige funkar väl alla kort överallt, typ?

I Österrike har jag haft problem med mastercard. Till och med på internationella kedjor har dom nekat och sagt att de tar maestro eller visa men inte mastercard.

Sant, insåg att jag kanske inte var tydlig med att jag inte bor i Sverige. :) Här, Östra Afrika, är det cash som gäller i butik och visa som gäller i ATM.
I Sverige funkar väl alla kort överallt, typ?

Jahaa då är jag med :) Tja det enda jag varit med om att neka folk (jobbart i handel/restaurang många år) var Amex pga att de på den tiden hade så höga avgifter för den som tog deras kort.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag skulle tro att många här inne reser mycket mer än mig och tänkte därför fråga; har ni separata betalkort för resor utomlands? Något...
Svar
16
· Visningar
726
Senast: Acto
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 273
Hemmet Har inskaffat ytterligare en vit Malmbyrå som ska stå bredvid den några år äldre. Nu när den ställdes dit syntes det att den gamla hade...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 007
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama