Bästa hundmaten?

F

fRiida

Vad ger ni era hundar för mat?
sjävklat beror det ju på ras, storlek och ålder.
vi ska i alla fall snart få hem våran blandras (mestadels labrador) och då undrar jag lite vad ni kan rekomendera för foder?

bara torrfoder?
kombination med något annat?
köper ni special foder i duraffären eller något på ica?

tack :)

Sv: Bästa hundmaten?

Kör på det som ni får med när ni hämtar valpen. Funkar hunden bra på det finns ingen anledning att byta. Vill ni ändå göra det så ta det successivt och blanda de olika sorterna ett par veckor innan ni byter helt.

Mina DS äter Magnusson. Nikita ett vuxenfoder och Leia ett juniorfoder med mer energi i. Beställer det från deras hemsida.

jaha, okej. det låter ju som ett bra alternativ :)

Torrfoder är ju det bästa då det hjälper till att hålla tänderna friska och fina också..
Man brukar väl fortsätta med det fodret de fått hos uppfödaren men det är kanske inte säkert att det är det bästa för din hund..
Man kan tex fråga veterinären vad de tycker är lämpligast för just din hund.. Själv har jag en blandis med mkt bordercollie i och jag köper doggy den gröna påsen till henne och det funkar jättebra, förut hade jag nutra nuggets som jag också tycker var väldigt bra men nu har jag flyttat och har svårare att få tag i det fodret..

Torrfoder är väl inte alls alltid det bästa ?

Att hunden går tugga på märgben m.m ser jag som ett mycket bättre sätt att få bukt med tandsten än att låsa sig vid torrfoder.

Min 1-åriga goldenhanne har testat Nutra nuggets, Royal Canin och nu Pro Plan sensitive (mjäll)

Tycker Pro Plan funkar bäst av just dessa alternativ, iaf till min hund. Han äter villigt och pälsen är fin, hullet perfekt. Royal Canin åt han också med hyfsad aptit men han sket 4-5 ggr/dag.
När han äter Pro Plan bajsar han 2 ggr, känns mer normalt.

För övrigt är Hill´s väldigt populärt, har inte testat själv men har enbart hört positiva reaktioner av de som använt/använder det.

Vi har nyss haft Royal Canin Adult, men då Arne, som fyller tre på lördag, och är kastrerad, lägger på sig lite väl mkt, ska vi byta.
Vi brukar för övrigt inte ha samma sorts torrfoder så länge, hans mage är van vid det, och han blir mkt sällan lös i magen tex. Dock har jag testat de billigare foderna i matbutikerna, och han gillar dem inte.
Vi har en liten påse RC light som vi ska göra slut på, och några bitar Magnussons. Även lite olivers, som jag faktiskt gillar, och Arne med. De är nya, och om man beställer för över 200 tror jag det var, får man det hemkört, gratis :-D Hade billiga leversnittar o annat också. Jag ska ge det en chans i alla fall.

Arne är oxå av den smaken att han tröttnar på mat. Sen kan jag inte säga om det beror på att han är van att byta, eller om det bara är sån han är.

Labradorer lägger lätt på sig, och äter väl det mesta, så tänkt på fetthalten i fodret :-)

Vi fodrar endast med torrfoder. Vi fodrade med Royal canin förut. Men golden hon slukade maten utan att ens smaka, hon tar inte ens upp nosen ur skålen och det är slut på 15sek... Och efter att ha läst nyhetsartiklarna om att billig hundmat är lika bra som dyr så bytte vi till Doggy Original till henne. Hon har ätit det i ett år nu och ser minst lika fin ut som förr. Våran andra hund, som är lite mer kräsen och lite besvärligare i magen slutade det med att vi fick byta upp oss i prisklass -till Hills. Hon sket ner sig inomhus så ofta om nätterna, men sedan vi bytte till Hills så har det slutat. Hills skall tydligen vara så bra och näringsrikt att hunden tar upp mer näring och skiter mindre. Verkar vara sant iaf, det har gått lång tid nu utan nattliga toabesök i vardagsrummet (tur det är en liten hund...).

Så dels köper vi svindyrt specialfoder och dels ett av de billigaste på marknaden. Bästa fodret till just sin individ hittar man ju genom att pröva. Lita oxå på din uppfödare, de har ofta mycket erfarenhet o vet vad som är bra.

jag ger min hund precept, det är ett bra foder som är ampassat väldigt bra efter olika hundars olika behov.. men under säsongen när han jobbar hårdare så ger vi han färskfoder också. :)

innan så har han ätit hill's men det tyckte han verkligen inte om, sedan har han ätit Royal Canin men verkade bli dålig i magen av det (tror att det va majsen som finns i det fodret, och i många andra också) men memd precept har allt funkat fint :D

Senast ändrad av en moderator:

Torrfoder är ju det bästa då det hjälper till att hålla tänderna friska och fina också..
Man brukar väl fortsätta med det fodret de fått hos uppfödaren men det är kanske inte säkert att det är det bästa för din hund..

¨jisses är det det viktigaste att tänderna blir rena trodde huvudmålet med ett foder är att det är milt för magen o hunden ska funka på det. Många som testat färskfoder byter aldrig tillbax till torrfoder jag är en av dom kommer aldrig mer ge nåe torrfoder åt en hund. Har testat två olka färskfoder men fastna för klass det är ett foder jag verkligen gillar.

Första kvällen jag kom hem med min valp fick han klass o blev inge dålig i magen då det är milt mot magen sen sen dess har han ätit det med outtröttlig aptit.

Min får Bravo Torrfoder Lamm & Ris. Hade färskmat innan av samma märke, men slutade äta det...

Min GD-valp och min vuxna Amstaffhane äter mat från Royal Canin. Håller på att gå över på deras högenergifoder nu, efter att valpen ätit Babydog sen han kom. Båda är jättefina på RC, och äter med god aptit. Amstaffen har alltid ätit RC.

Min tik, en Staff på 5 år, har en STOR aptit och lägger på sig väldigt lätt. Som yngre var det svårare att hålla hullet uppe på henne, men sen några månader tillbaka blir hon tjock av alla foder som håller en hög kvalitet. Inte ens på Lightfoder kan hon äta tillräckligt mycket för att bli mätt, utan att bli tjock.
Så hon har övergått till ett billigt Icafoder nu, och får äntligen bli mätt i alla fall. Vi får se hur fin hon håller sig på det, iom allt spannmål. Jag hoppas på att det ska fungera, så att hon slipper leva på svältgränsen för att inte rulla fram.. Dogman Dinner får hon, det var det fodret hon kunde äta störst mängd av.

Vi kör Standardt. Hur bra som helst.

Helsvenskt foder med mycket kött.

Kan inte bli bättre!

Planerar dock att börja barfa.. Naturligt är bäst.

Gilly

Min cocker äter eukanuba (euknubeukhurdetnustavas?)
En variant som heter just cockerspaniel.

Rottisen äter best in show.

De har det foder de har för att de funkar bäst på dem! :)

Synd bara att det tar sådan plats, annars hade jag också provat KLASS till Zaga ..

Senast ändrad:

Ger min schäfer Eukanuba Adult Large Breed och det funkar han alldeles ypperligt på! Slukar maten med en gång och inget tjafs som när han fick Royal Canin German Sheperd eller Hill's.. Håller hullet fint och mår bra! När jag gav honom Hill's så kliade han sig något fruktansvärt och jag bytte till RC och det funkade väl bra med kliandet men å andra sidan åt han det dåligt och tappde i vikt. Däremot blev katten fet som en övergödd julgris eftersom han gick och åt RC så fort hunden gick ifrån skålen.... :p

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 862
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 407
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 535
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 310
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka