Bästa havrefria fodret?

T

Tesa_r

Vilket är det bästa havrefria fodret?
Vår ponny behöver absolut ingen extra energi :D men är i behov av protein för att hålla hullet och för musklerna, är i medelhård träning.

Red Mills, Fibergi, Spillers, Mustang... Vad använder ni?

Alla tips mottages tacksamt! :bow:

Sv: Bästa havrefria fodret?

Jag undviker alla former av spannmål så mycket som möjligt.

Är det protein du är ute efter så funkar lucern samt Salsa naturell grön.

Jag undviker alla former av spannmål så mycket som möjligt.

Är det protein du är ute efter så funkar lucern samt Salsa naturell grön.

Ger du bara det då (tillsammans med stråfoder)? eller komplementerar du med något?
Finns det inte risk att de får ett överskott av proteiner?

om du ger lusern, som är ett grovfoder - även i pelletterad form - så är ett eventuellt proteinöverskott ofarligt.

Bättre med ett överskott från grovfoder (dit räknas lusern) än från kraftfoder.
Men utgå från ditt grovfoder och komplettera med vad som behövs. Det kan inte vi gissa oss till.
Behövs extra protein är lusern ett utmärkt val.
// Linda

Ger du bara det då (tillsammans med stråfoder)? eller komplementerar du med något?
Finns det inte risk att de får ett överskott av proteiner?

Nu är ju inte någon mönsterfodrare för jag blandar en väldans massa för jag tror inte hästen kommer att överleva annars :angel:

Jag blandar;
Lucern (protein, fibrer)
betfor (nyttiga fibrer, bra för magen, jättegott)
foderjäst (protein, jättegott, bra för magen)
linfröolja (omega-3 måste till under vinterhalvåret)

Hö.... ^^

Behäver hästen ingen extra energi, varför ge kraftfoder??? Öka höet istället om den blir tunn. Mkt hälsosammare! Om man vill ge lite krubbskrammel så ge betfor och lusern =grovfoder.

öka höet för mer protein är ett bra råd - OM höet innehåller mycket proteiner...

Hö.... ^^

Behäver hästen ingen extra energi, varför ge kraftfoder??? Öka höet istället om den blir tunn. Mkt hälsosammare! Om man vill ge lite krubbskrammel så ge betfor och lusern =grovfoder.

Jag har fått för mig att man behöver (kan/ska) ge lite extra kraftfoder speciellt efter träning just för muskelsättningens skull?
Men jag kanske är ute och cyklar?? :angel:
Han går ett-två hoppass och ett dressyrpass/ veckan (+ev tävling) och eftersom han är lite het så förbränner han ju en hel del (antar jag!? :confused:)

Min häst är ett hbl som tränas och tävlas och hon klarar sig bra på hö, lucern och mineraler. Har ett enormt proteinbehov men behöver absolut inte något som ger explosiv energi, det har hon nog av själv. På vintern får hon även e-vitamin och lite olja. Ser inget behov av att ge kraftfoder om hästen inte behöver det för energin eller att den tränas mycket hårt eller behöver bygga mycket muskler snabbt.

Min häst är ett hbl som tränas och tävlas och hon klarar sig bra på hö, lucern och mineraler. Har ett enormt proteinbehov men behöver absolut inte något som ger explosiv energi, det har hon nog av själv. På vintern får hon även e-vitamin och lite olja. Ser inget behov av att ge kraftfoder om hästen inte behöver det för energin eller att den tränas mycket hårt eller behöver bygga mycket muskler snabbt.

Låter vettigt, har nog bestämt mig för att kika på Lucern! :laugh:

Nej, om höet är bra så behövs inte det. Är eg endast om dom tränas så hårt att dom tappar hull även om dom har fri tillgång på hö att man MÅSTE ge något extra. Tex galoppörer och travare. Sällan att våra vanliga ridhästar går så hårt. Men det är en vanlig uppfattning tyvärr att hästar måste äta någon form av kraftfoder och helst ett par kg eller mer. Och det skapar mkt problem i form av magsår, kolik, fång och beteendestörningar.

Vet ju inte hur ditt hö ser ut, men fattas det protein så kan du ge lusern. Det är ett grovfoder, även om det finns i pelletsform. Olika müslifoder som Eggersmann, Spillers osv har sällan särskilt högt proteininnehåll, utan är oftast en blanding av korn, majs och lusernhack samt melass. Godis tycker hästarna men eg ganska onödigt och i värsta fall onyttigt. Lite som att äta kakor istället för bröd.

Betfor räknas också som grovfoder och innehåller massa nyttiga fibrer som ger bra och långsam energi. Det är dessutom ett jättebra sätt att få i hästen extra vatten! :) Jag ger min häst 0,5 l betfor uppblött i 20 liter vann som han får slafsa i sig efter varje träningspass.

Vårt ensilage är iofs ganska bra och under vintermånaderna får han ända upp till 12kg! :laugh: och det räcker för att hålla hull!

Betfor brukar vi ge efter träning känns som vi bara fortsätter med det och krånglar inte till det med en massa annat :D

Tack snälla alla för massa matnyttiga tips!:bow:

Fast en ponny som har svårt att hålla hull på 12 kg hö/dag?

Har ni någon analys på det?

Eftersom du inte vill ge mer "energi" misstänker jag att du har en ganska het ponny, som har svårt att sätta hull?

Jag är också för att en häst mår mkt bättre av så bra grovfoder som möjligt, men här känns det faktiskt som om det finns ett behov att fylla.

Det kanske är så att din häst faktiskt behöver kraftfoder tex groov serien från Krafft (eller motsvarande hos annan leverantör),som inte gasar på din ponny så mkt som de med högt havreinnehåll.

Jag skulle utgå från analysen, ta hjälp av foderrådgivare och utgå ifrån en svårfödd ponny.

Fast den äter inte hö, och den kan hålla hullet på vintern enligt vad TS skrev:

Vårt ensilage är iofs ganska bra och under vintermånaderna får han ända upp till 12kg! :laugh: och det räcker för att hålla hull!

12 kg silage är inte väldigt mycket mat (beroende på TS halten givetvis) så jag vet inte om jag skulle utgå från att den är svårfödd.

"Vår ponny behöver absolut ingen extra energi men är i behov av protein för att hålla hullet och för musklerna, är i medelhård träning."

Kanske lite motsägelsefullt då?

Senast ändrad:

Fast det är inte vinter nu ;) Tror inte TS har skrivit vad och hur mycket ponnyn äter i dagsläget.

Om den håller hullet på vintern, varför ger ni den inte samma mängd foder nu om den har svårt att hålla hull?

Jag har lagt in en liknande tråd som din av samma anledning- jag kommer att ge luserpellets efter hagen o betfor efter ridning, men små mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 813
Senast: MaritH
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med fodret till mitt sto. Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS. TS halten ligger på 70 protein 65...
Svar
10
· Visningar
1 209
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama