Bästa fodret till en Islänning

F

Fífit

Jag skall flytta min islänning till ett nystartat stall och undrar vad ni anser om vad det bästa fodret till en islänning är. Vi tränar sparsamt och han blir riden ca 5 ggr per vecka.

Jag vet ju att islänningar är lättfödda, men man vill ju att han ska få bästa möjliga foder. Han har gått på lösdrift: hösilage, betfor och fibergi innan.

/Jessika :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa fodret till en Islänning

Bästa möjliga foder (oavsett om det är en islänning eller inte) är fri tillgång på ett hö som täcker hästens näringsbehov. Då behöver du inte ge kraftfoder alls, och hästen får sitt tuggbehov tillfredställt utan problem.

Har höet brister (för lite protein är rätt vanligt) så ger du ett kraftfoder eller annat som fyller upp det som saknas. Lucern brukar vara ett bra foder att börja titta på i det fallet, och det är ett grovfoder.

Mineralfoder brukar också behövas.

Med ett bra hö behöver du inget tillskott.

Enligt min erfarenhet så behöver de flesta islandshästar relativt lite energi, men mycket protein.

Om hästen inte går på lösdrift, så håller jag inte med ang fri tillgång av grovfoder. I övrigt anser jag precis som du, med ett tillräckligt bra grovfoder behövs just inget kraftfoder om behoven blir täckta.
Men att sätta en islänning på fri tillgång, är som att be att få en rullnade tunna.
Digivande ston, dräktiga märrar samt unga hästar klarar fri tillgång utmärkt därefter brukar de bli klot av de flesta.:angel: Orsaken är att islandshästen har en tunntarm som är betydligt längre än för övriga raser, det gör rasen till en effektiv grovfoderomvandlare. Man bör därför se till att hästen främst får grovfoder, och täcka endast ev brister för att slippa överutfodring.

Men att sätta en islänning på fri tillgång, är som att be att få en rullnade tunna.

Vet inte om jag vill generalisera så, gör man det på rätt sätt är min erfarenhet att det kan bli tvärt om också. De som tidigare såg ut som öltunnor fick en mer behaglig form ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Vet inte om jag vill generalisera så, gör man det på rätt sätt är min erfarenhet att det kan bli tvärt om också. De som tidigare såg ut som öltunnor fick en mer behaglig form ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Skulle vilja påstå att detta kan vara en definieringsfråga från person till person, det jag uppfattar som en fet häst uppfattar nästa som musklad osv.:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 827
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka