Crossunder tycker jag är sämst, eftergiften blir för slö/obefintlig.
Plus att flera hästar fått tryckskador i munnen av dem. Slemhinnan inne i munnen pressas emot kindtänderna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Crossunder tycker jag är sämst, eftergiften blir för slö/obefintlig.
Olika bettlösa huvudlag fyller olika funktion.
Sidepull kan man ta ledande tygeltag med, något som inte går med hackamore. Hackamore reglerar mer huvudets upp och ner.
Själv växlar jag mellan ett sidepull av LG-bridle modell (tycker det funkar sådär, vanligt sidepull är bättre) och en bosal (ett "äkta" hackamore). Jag föredrar bosal framför alla andra alternativ jag testat.
Fast det hänger ju ihop med vad du ska göra. Jag rider bettlöst som ett trevligt komplement. Tränar gör jag på bett.
Ska du rida enbart bettlöst är det bra med något som går att finalira lite på, så då är inte sidepull eller kapson nödvändigtvis det bästa. Samtidigt som du kanske inte vill träna, utan mest mysa runt? Då är det ju skitsamma bara hästen är nöjd.
Drömmen är att göra allt på bettlöst. Att inte behöva bett alls.
Sen har vi ju dom som rider både utan sadel och träns.
Det är väl ett jättebra mål!
Min respons gällde bara att det blir lite som att skriva "vilket bett är bäst"... det beror på olika saker, och det är svårt att svara på något vettigt sätt. Utöver då att nämna vad jag använder / har använt själv och tycker om det.
Jag tycker halsring är roligt att rida på. Det går inte at finlira så mycket, men hästen är ju helt fri i hals och huvud, och jag är övertygad om att de skulle välja den varianten om de fick bestämma fritt.
@hier Hittills har jag inte sett någon av alla dessa bettlösa ryttare som inte först tränat in grundridning och rörelser på bett och sen förhöjt träningen med att rida bett/huvudlagslöst. Jag tror faktiskt att det blir svårt (om än naturligtvis inte omöjligt) att göra all träning från grunden enbart bettlöst.
.