Bästa bettlösa?

Olika bettlösa huvudlag fyller olika funktion.
Sidepull kan man ta ledande tygeltag med, något som inte går med hackamore. Hackamore reglerar mer huvudets upp och ner.

Själv växlar jag mellan ett sidepull av LG-bridle modell (tycker det funkar sådär, vanligt sidepull är bättre) och en bosal (ett "äkta" hackamore). Jag föredrar bosal framför alla andra alternativ jag testat.

LG-bridle, är det denna? (bild från nätet)

Den har jag funderat på - går ju att använda utan skänkel också. Varför tyckte du att vanlig sidepull var bättre?

@Lager Jag har utan skänkel. Mitt ex gjorde ringarna till mig, så det är hemmagjord variant. Jag föredrar vanligt sidepull just för att det är enkelt att ta ledande tygeltag. Vid vanlig ridning funkar LG-kopian perfekt men det blir lite otydligt vid ledande tygeltag. Eller rättare sagt, min ena häst tycker det är otydligt. Den andra tycker det är kanon. Jag själv får inte samma känsla av tydlighet som med bosal eller sidepull.

Jag föredrar cavemore. Sidepull och hackamore kombinerat. Rids med dubbla tyglar.

Jag använder mest sidepull tygeln och tar bara i stången vid längning el nödbromsning. Funkar utmärkt för mig och min häst :)

Fast det hänger ju ihop med vad du ska göra. Jag rider bettlöst som ett trevligt komplement. Tränar gör jag på bett.

Ska du rida enbart bettlöst är det bra med något som går att finalira lite på, så då är inte sidepull eller kapson nödvändigtvis det bästa. Samtidigt som du kanske inte vill träna, utan mest mysa runt? Då är det ju skitsamma bara hästen är nöjd.

Drömmen är att göra allt på bettlöst. Att inte behöva bett alls.

jag föredrar att rida i grimma på min häst, dvs vanlig lädergrimma. kort korta kapson tycker jag också om(typ lg bridle och liknande). tycker att sidepull verkar onödigt komplicerat och långa kapson är, ja.. för långa :p. repgrimma är jag inget fan av öht och tror det fungerar bättre med western skolade hästar.

grannens häst går dock bara på ponny eller riktigt hack då hon går bettlöst. väääldigt glappande broms på den hästen så där är det bra med en ordentlig nödbroms.

min ponny hade jag också grimma på, eller grimskaft runt om halsen, behövde inte mer och han stannade alltid tids nog. aldrig haft ett riktigt sidepull egentligen, fungerat så bra med vanlig grimma eller remont nosgrimma på alla mina.

rider både ut, hoppar och lite smått dressyr i grimma. inget super finlir då jag inte är så pass duktig även med bett.
i en idealisk värld så är det ju knappt ens broms man har i tyglarna, allt ska sitta i sitsen.

@MissFideli
Om du står mellan hack och sidepull kanske något sånt här kan vara en bra början?
LDBridle1.jpg

Då kan du välja mellan ingen eller en lättare hävstångsverkan.

Själv föredrar jag ett stelare sidepull eller en ridkapson.

Drömmen är att göra allt på bettlöst. Att inte behöva bett alls.

Det är väl ett jättebra mål!

Min respons gällde bara att det blir lite som att skriva "vilket bett är bäst"... det beror på olika saker, och det är svårt att svara på något vettigt sätt. Utöver då att nämna vad jag använder / har använt själv och tycker om det.

Jag tycker halsring är roligt att rida på. Det går inte at finlira så mycket, men hästen är ju helt fri i hals och huvud, och jag är övertygad om att de skulle välja den varianten om de fick bestämma fritt.

Det är väl ett jättebra mål!

Min respons gällde bara att det blir lite som att skriva "vilket bett är bäst"... det beror på olika saker, och det är svårt att svara på något vettigt sätt. Utöver då att nämna vad jag använder / har använt själv och tycker om det.

Jag tycker halsring är roligt att rida på. Det går inte at finlira så mycket, men hästen är ju helt fri i hals och huvud, och jag är övertygad om att de skulle välja den varianten om de fick bestämma fritt.

Tänkte lite på om nått av dom var sämre för hästen anatomiskt.

@hier Waalers häst är intränad på bett. Hittills har jag inte sett någon av alla dessa bettlösa ryttare som inte först tränat in grundridning och rörelser på bett och sen förhöjt träningen med att rida bett/huvudlagslöst. Jag tror faktiskt att det blir svårt (om än naturligtvis inte omöjligt) att göra all träning från grunden enbart bettlöst.

Själv rider jag alltid ut på hack för att vila munnen och händer att jag dressyrar på remontnosgrimma med tyglar i :).

@hier Hittills har jag inte sett någon av alla dessa bettlösa ryttare som inte först tränat in grundridning och rörelser på bett och sen förhöjt träningen med att rida bett/huvudlagslöst. Jag tror faktiskt att det blir svårt (om än naturligtvis inte omöjligt) att göra all träning från grunden enbart bettlöst.
.

inom western är det inte helt ovanligt att hästar utbildas på bettlöst (bosal) först och sedan går över till bett när grunden sitter. Så visst går det!

@sthu Det är väl ändå enormt stor skillnad på hur en dressyrhäst utbildas och hur en westernhäst utbildas? En dressyrhäst ska gå med stöd på bettet, westernhästarna går med slak tygel och att gå från en grund som då är bettlös till blank stång är väl mer rimligt i deras utbildningssystem?

Jag rider mkt bettlöst. både dressyr, WE, tömkör /långa tyglar uteritt och hoppning. varierar mellan följande:
grimma (främst lädergrimma. ibland fluffgrimma (spanjorens favorit). stora halvblodet och spanjoren föredrar grimma för den kan sitta lösare och ger ordentlig eftergift direkt. jag har en favorit där kökremmen/spännet gått sönder så det är bara nosdelen och nackstycket. smidigt och inget onödigt under huvudet. (rider jag ut brukar jag iaf ha en hel grimma ;-), men hemma känns det bra att slippa onödiga remmar och spännen (svag i kroppen/händer/fingar så slipper gärna knäppa/spänna om det det går) )
hel grimma
I3588631W676H489V20160808T115715Z.jpeg

fluffrgrimma (med mulle på förståss)
I3587667W526H507V20160808T115658Z.jpeg

halv lädergrimma
I3506390W676H466V20160808T115711Z.jpeg

ridgrimma i läder: svårt att få tag på, bra på hästar som gillar att det sitter löst och få ordentlig eftergift, mindre bra på hästar som vill att det sitter helt still. mina exemplar (från charisma) är väldigt stora i storlek och lite klumpiga, men funkar bra att hobbyrida, rida ut, hoppa med osv.
I3519313W676H463V20160808T115710Z.jpeg

ibland har vi remont (gäller att hitta en med längre nosdel, och att självklart ha den högre upp än normalt). bra vid finlir/ dressyr och lilla halvblodet föredrar att huvudlaget inte rör sig något som en grimma kan göra, den blir ju lite tajtare än grimma (men självklart flera fingrar mellan nosgrimma och hästens huvud.
I3588633W676H488V20160808T120133Z.jpeg

micklem: rätt bra på hästar det sitter bra på och som gillar att det ligger stabilt, som mitt lilla halvblod.
I3554635W676H468V20160808T115703Z.jpeg

har även sidepull som jag tycker om. samt samtliga hästar. har dock tagit bort crossunderdelen utan att ens testat då jag anser att det lär fördröja eftergiften. lite klumpigare än remont, men har hästen stort huvud funkar inte alltid remont.
I3588634W676H479V20160808T115945Z.jpeg

och halsring blir det ibland också.
I3587186W676H491V20160808T115658Z.jpeg

I3559033W676H479V20160808T115702Z.jpeg

har ponnyhackamore liggande i stallet och använde förr men tycker det blir förskarpt med hävstång + svårt med ställande/böjande med det.

bosal snyggt men inte så praktiskt vid svängande/ställande/böjande och lite klumpigt.

repgrimma skarpare än vanliga grimmor, lite svårare att ställa böja om man har tyglar i ringarna under (finns ju iof ridvarianten också), men ogillar vad som kan hända om man ramlar av/tappar hästen med sådan. (går ju inte sönder utan riskerar att dra sönder/bränna sönder huvudet på hästen). men inhägnat på lättfångad häst kan det nog vara alternativ. (har använt det själv förr och är inte helt anti, men föredrar läder).

hemmagjorda bettlöst har jag också.. slakta en gammal grimma och ta ringarna eller grimsidorna och sätt på valfri nackrem. och sätt dit hackamorenosdel eller om det är en lädergrimma du slaktar kan du ha kvar nosdelen som ska vara över eller annan tjock läderrem. osv.

detta är vad jag kommer på nu. och bara mina personliga åsikter. alla tycker vi olika, och framförallt tycker våra hästar olika så bara att testa sig fram. men ett tips är att tex. testa rida¨
i grimma inan du köper ett sidepull för det är rätt likt. och kanske testa remont innan du lägger pengar på micklem, eller testar någons micklem. innan du köper sådant.

samtliga foton fotade av My Resén

Jag tycker sidepull är lättast att jobba hästen på av dom bettlösa. Finns ju olika skapa, från platt läder som man kan klä med nosludd till smalare rep och där i mellan.

Jag tror man får provs dig fram. Har en häst som ogillar bett och går utmärkt på ett ponnyhack. Med längre skänklar blir hon överkänslig, med sidepull lite tung i handen. Testade hack på en av mins andra när vi drog vargtänderna. Hon är fin på bett, men ogillade märkbart hackamoret - går däremot fint i sidepull vid arbete på marken
... Så testa dig fram!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
396
Senast: ptr
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Morganhästföreningen vill ligga i framkant vad gäller inkludering och hästvälfärd. I deras tävlingsreglemente ha de därför...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross