Bästa bettlösa?

Beror väl på ;)
Om du ska rida med hackamore så kan man ta ett gammalt träns och bygga om det.
Är du ute efter sidepull så finns det ju några att välja mellan. Rambo Micklem har ju ett som man kan bygga om.

Jag har bara provat ponnyhackamore och Micklems olika. Det skarpaste alternativet på Micklem fungerade inte så bra för oss, mitt emellan alternativet var trevligt, lite sämre broms än hacket men mycket enklare att styra med. På hacket får man bättre broms men sämre möjlighet till ledande tygeltag.

Det finns massor av andra spännande alternativ också. Om du ska rida typ dressyr skulle jag satsa på ett stabilt sidepull för att testa. För uteritt använder jag mitt hack, det funkar super, ligger där som en grimma större delen av turen men ger tillräcklig broms för att jag ska få stopp ur galoppen.

Beror väl på ;)
Om du ska rida med hackamore så kan man ta ett gammalt träns och bygga om det.
Är du ute efter sidepull så finns det ju några att välja mellan. Rambo Micklem har ju ett som man kan bygga om.

Det var ju just det som var frågan, vilket av de du tar upp som är bäst;)

Jag har bara provat ponnyhackamore och Micklems olika. Det skarpaste alternativet på Micklem fungerade inte så bra för oss, mitt emellan alternativet var trevligt, lite sämre broms än hacket men mycket enklare att styra med. På hacket får man bättre broms men sämre möjlighet till ledande tygeltag.

Det finns massor av andra spännande alternativ också. Om du ska rida typ dressyr skulle jag satsa på ett stabilt sidepull för att testa. För uteritt använder jag mitt hack, det funkar super, ligger där som en grimma större delen av turen men ger tillräcklig broms för att jag ska få stopp ur galoppen.

Bra svar! Tack!

Det var ju just det som var frågan, vilket av de du tar upp som är bäst;)
Beror på hästen, sen måste man ju lära hästen bettlös också, många förstår spontant, men för att få till finliret krävs ofta lite övning.
Jag rider in mina hästar på bettlöst, spänner upp en remontnosgrimma och sätter tyglar i ringarna, sen brukar jag växla med det även senare och ofta går de lika bra på bettlöst som bett.

Om man vill rida bettlöst, vilken typ av träns är bäst?

Bäst blir ju svårt att svara på. Det beror på vad du vill göra.

Jag har ett sidepull som jag tycker är det enklaste bettlösa att rida på - det funkar med ledande tygeltag. Lite som att rida med en tajt grimma.

Hack:et är skarpare, ger tryck i nacken, och går inte att leda med handen. En del hästar funkar bra med nacktrycket och accepterar det - andra blir griniga och tycker att det är obehagligt. Kan de gå med stång kan de oftast gå med hack.

I paddock rider jag med halsring ibland - det är rätt skoj. På en juste och någorlunda trygg häst så kan du rida de flesta rörelser även på ringen, bara de är intränade med träns. En bra övning för ryttaren och lite kul för hästen tror jag.

Jag tycker personligen om sidepull bäst. Har ett i läder från Markus Holst som både jag och pållen är väldigt nöjda med! Tycker om sidepull då det är väldigt skonsamt för hästen och ger bra med eftergift. Med min häst krävdes heller ingen introducering utan vi bara tränsade på och körde :banana: Repgrimma använder vi också lite då och då. Har en så kallad ridrepgrimma med ringar i nosen vilket gör att den fungerar som ett sidepull, fast skarpare då.

Har man en hetare häst eller är rädd för att "tappa kontrollen" kan ju ett klassiskt hackamore vara ett alternativ i början då det är skarpare. Sen finns det ju flertalet olika skänklar att välja på, allt från korta och milda till längre och skarpare ;)

Det bettlösa alternativet jag skulle rekommendera minst är crossunder som snör runt huvudet. Väldigt många hästar får klaustrofobisk känsla och tycker att trycket blir obehagligt. Men finns ju även hästar som funkar fint på det. Enklast är ju att testa dig fram! Kolla vad din häst trivs bäst med och vad du känner dig säker och bekväm med :)

På ämnet hackamoreskänklar: jag provade ett "vanligt" ponnyhack och bestämde mig för att köpa ett eget. Jag föll för utseendet på skänkeln "alta Escuela" och köpte ett sånt.

Medan jag upplever de båda sorterna lika långa och därmed skarpa så blev en trevlig överraskning med alta Escuelas skänklar att de är lätt böjda vilket gör att de inte stör min bredkäftade grodas mungipor som de klassiska skänklarna.

Om man vill rida bettlöst, vilken typ av träns är bäst?

Om du menar själva huvudlaget så beror det på vilket typ av bettlöst eftersom sidostyckena behöver vara antingen kortare/längre beroende på om du har sidepull/crossunder/hackamore/kapson osv.

Jag håller själv just nu på att plocka ihop ett mer välsittande bettlöst alternativ till en häst som brukar ridas i bara grimma och tyglar. Det finns nosdelar, remmar och skänklar hos t ex Markus Holst eller Taur. Jag personligen går i funderingar på att prova ett centerhackamore :)

Kör jag bettlöst är det främst en ridkapson från Marjoman.
Den ligger stadigt och har rätt längd på pinnarna tyglarnas ringar är i. Det blir bäst balans i tygeltagen. Och den ger tydligare signaler om man vill rida dressyr än grimmor.

Ibland rider jag i grimma, repgrimma eller halsring. Men då är det på bekostnad av optimalt arbete och ett medvetet val.

Jag menar om man bör satsa på hackamore eller om sidepull är bättre. Crossunder kanske? Eller ridkapson?

Testa med en vanlig remontnosgrimma först och se vad hästen tycker. Hästen kanske inte alls gillar konceptet. Då sätter du tyglarna i ringarna på remontnosgrimman (remontnosgrimman sätter du något högre upp) och kan ha kvar bettet och ha dubbla tyglar tills hästen har vant sig vid bettlöst. Vilken typ av bettlöst hästen föredrar är väldigt individuellt så det kan man inte säga utan du får prova dig fram. Jag har en häst och har haft en annan som avskyr trycket som blir på nosryggen och hellre har/hade bett i munnen.

Jag varierar hackamore och sidepull.
Är en periodmänniska och just nu är sidepull min favorit som fungerar bäst för mig och ponnyn. Ska ut på jakt efter ett lite smidigare sidepull när jag känner att ekonomin tillåter :)

Tror det inte finns nåt som är bäst, beror ju helt på hästen och ryttaren vad man trivs med.

Testa med en vanlig remontnosgrimma först och se vad hästen tycker. Hästen kanske inte alls gillar konceptet. Då sätter du tyglarna i ringarna på remontnosgrimman (remontnosgrimman sätter du något högre upp) och kan ha kvar bettet och ha dubbla tyglar tills hästen har vant sig vid bettlöst. Vilken typ av bettlöst hästen föredrar är väldigt individuellt så det kan man inte säga utan du får prova dig fram. Jag har en häst och har haft en annan som avskyr trycket som blir på nosryggen och hellre har/hade bett i munnen.

Finns ingen häst nu, det var mest en hypotetisk fråga. Jag gillar tanken med bettlöst mer och mer och ville veta helt enkelt.

Olika bettlösa huvudlag fyller olika funktion.
Sidepull kan man ta ledande tygeltag med, något som inte går med hackamore. Hackamore reglerar mer huvudets upp och ner.

Själv växlar jag mellan ett sidepull av LG-bridle modell (tycker det funkar sådär, vanligt sidepull är bättre) och en bosal (ett "äkta" hackamore). Jag föredrar bosal framför alla andra alternativ jag testat.

Jag menar om man bör satsa på hackamore eller om sidepull är bättre. Crossunder kanske? Eller ridkapson?

Fast det hänger ju ihop med vad du ska göra. Jag rider bettlöst som ett trevligt komplement. Tränar gör jag på bett.

Ska du rida enbart bettlöst är det bra med något som går att finalira lite på, så då är inte sidepull eller kapson nödvändigtvis det bästa. Samtidigt som du kanske inte vill träna, utan mest mysa runt? Då är det ju skitsamma bara hästen är nöjd.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
396
Senast: ptr
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Morganhästföreningen vill ligga i framkant vad gäller inkludering och hästvälfärd. I deras tävlingsreglemente ha de därför...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross