MissFideli
Trådstartare
Om man vill rida bettlöst, vilken typ av träns är bäst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror väl på
Om du ska rida med hackamore så kan man ta ett gammalt träns och bygga om det.
Är du ute efter sidepull så finns det ju några att välja mellan. Rambo Micklem har ju ett som man kan bygga om.
Jag har bara provat ponnyhackamore och Micklems olika. Det skarpaste alternativet på Micklem fungerade inte så bra för oss, mitt emellan alternativet var trevligt, lite sämre broms än hacket men mycket enklare att styra med. På hacket får man bättre broms men sämre möjlighet till ledande tygeltag.
Det finns massor av andra spännande alternativ också. Om du ska rida typ dressyr skulle jag satsa på ett stabilt sidepull för att testa. För uteritt använder jag mitt hack, det funkar super, ligger där som en grimma större delen av turen men ger tillräcklig broms för att jag ska få stopp ur galoppen.
Beror på hästen, sen måste man ju lära hästen bettlös också, många förstår spontant, men för att få till finliret krävs ofta lite övning.Det var ju just det som var frågan, vilket av de du tar upp som är bäst
Jag menar om man bör satsa på hackamore eller om sidepull är bättre. Crossunder kanske? Eller ridkapson?
Jag menar om man bör satsa på hackamore eller om sidepull är bättre. Crossunder kanske? Eller ridkapson?
Testa med en vanlig remontnosgrimma först och se vad hästen tycker. Hästen kanske inte alls gillar konceptet. Då sätter du tyglarna i ringarna på remontnosgrimman (remontnosgrimman sätter du något högre upp) och kan ha kvar bettet och ha dubbla tyglar tills hästen har vant sig vid bettlöst. Vilken typ av bettlöst hästen föredrar är väldigt individuellt så det kan man inte säga utan du får prova dig fram. Jag har en häst och har haft en annan som avskyr trycket som blir på nosryggen och hellre har/hade bett i munnen.
Crossunder tycker jag är sämst, eftergiften blir för slö/obefintlig.Jag menar om man bör satsa på hackamore eller om sidepull är bättre. Crossunder kanske? Eller ridkapson?