Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

KisseNova

Trådstartare
För att inte få ursprungstråden på fel håll så tänkte jag först att jag inte skulle svara ang Basset Hound, men sen kom jag på att en diskustion vore klart mycket roligare :angel:

En basset Hound ska vara rörlig i mitt tycke men ändå likna en Basset Hound. Där går åsikterna isär om vad som tolkas som vad.

Det finns EXTREMA exemplar som både jag och min mamma (pippilotta) är en skam för rasen, åt båda håll. Antingen så har dom alldeleds för mycket skinn eller så har dom alldeles fel storlek likandes en basset artersiand normand.

Jag vet inte hur mycket man får diskutera innan tråden tas bort eller varnas men uppfödaren som nämndes i tråden är en mycket kunnig uppfödare som fått både ris och ros för sina hundar. Hon har fått väldigt skinniga hundar men vad som bör nämnas är att hon även har fött upp ett flertal hundar som går viltspår med goda resultat, samt att hon är uppfödare till Sveriges enda agilitybasset! Vilket visar att hon har väldigt bra utställningshundar men samtidigt kan man avända hennes hundar till fler områden. Jag förstår erat synstätt men jag tycker att det är synd att man ska klaga på skinnigheten utan att ta reda på hur hunden faktiskt är i verkligheten.

Jag vet att många på forumet tycker att basset hounden är osund och jag vill se fler sådana i tråden oxå. Inte för att jag ska försöka övertyga dom på något sätt men att se hur folk faktiskt ser på en alldeles underbar ras.

Senast ändrad:
Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

En basset Hound ska vara rörlig i mitt tycke men ändå likna en Basset Hound. Där går åsikterna isär om vad som tolkas som vad.

Dom här liknar basset hound tycker jag och ser dessutom trevliga ut!

http://www.dogbreedinfo.com/images19/BassettHoundBandit2Years.JPG

http://cache.eb.com/eb/image?id=29814&rendTypeId=4

Sen sökte jag på "showdog" inom kategorin..och jojo...se vad som dök upp:

http://www.suomenbassetkerho.com/pics/erkkari2006/lapsijakoira3.jpg

http://www.swedesun.com/images/imagemybassets/aelsa.jpg

Jag understryker nu från början att jag ser inte något fel i rasen i sig, de bassets jag har träffat har onekligen varit oerhört goa hundar med stor portion personlighet. Vad som får mig att riktigt rysa är det faktum att människan avlar fram en hund på ett sådant sätt att den ser ut på ett vis som den inte behöver. VAD är funktionen med allt skinn utöver det i någons fantasi skulle vara snyggt?

Det jag frågar mig när jag ser exempel på sådan ahundar är.
Vilka föder upp dom och varför?
Vart tod medkänslan vägen? När slutade man bry sig om hundens välbefinnande? Varför vill man inte ha en funktionsduglig hund som man vet kommer leva ett ganska okomplicerat liv och inte behöver lida för sitt utseendes skull?

Att hunden är kapabel att viltspåra ser inte jag som en direkt merit heller, det kan så vitt jag vet alla möjliga slags hundar göra.
Sedan kan jag inte låta bli att funderar hur det är att viltspåra i skogen där grenar, sten stock och andra ojämnheter dyker upp på vägen med allt skinn släpandes i alltihop?

Oerhört synd på en annars trevlig hund.

Detta är min typ på Basset , så där håller jag med dig att den är snygg:
http://cache.eb.com/eb/image?id=29814&rendTypeId=4

Det är ju trots allt en drivande ras som ska kunna klara sig galant i skogen.

Basset Hounden gick i gruppen sällskapshundar när den kom in i Sverige 1958 , och det verkar nästan som om den är tillbaka där :smirk:

Håller med dig om att det har gått överstyr med rasen, men där är det faktiskt till stor del domarnas fel , eftersom det är dom som tar fram dom mest extrema exemplaren.

Vet att den framgångsrikaste kenneln vill ha fram högre hundar med mindre skinn.

För min del så är mentaliteten A och O , fast därför inte sagt att jag vill ha en "skinnpåse"

Den Basseten som jag har just nu , har en supermentalitet som jag önskar att alla bassar hade , men tyvärr är det inte så.

Min första Basset var fruktansvärt stram och hade markfrigång , precis som jag vill att dom ska ha , men attans vilket temperament han hade p.g.a felavel.

Håller med dig om att det har gått överstyr med rasen, men där är det faktiskt till stor del domarnas fel , eftersom det är dom som tar fram dom mest extrema exemplaren.

Fast det är ju knappast domarna som avlar på extremerna....

Just den där "förklaringen" till extremavel är jag allergisk emot :cool:

Ansvaret ligger på rasklubben och de enskilda uppfödarna!

Ovanstående gäller alla raser och inte just basset.

Fast nog tycker jag att ansvaret ligger lite i en domares händer också.

Ex igår när jag stod och studerade Frallorna så såg jag att domaren plockade bort dom med lite nos och svans, kvar fanns plattrynen och svanslösa ( såg ut som ett hål där svansen skulle ha suttit )

Hur kan det INTE vara delvis en domares ansvar om han kan döma till fördel för en mer "välmående" typ men väljer bort den och låter den osunda vinna?

Fast det är ju knappast domarna som avlar på extremerna....

Just den där "förklaringen" till extremavel är jag allergisk emot :cool:

Ansvaret ligger på rasklubben och de enskilda uppfödarna!

Ovanstående gäller alla raser och inte just basset.

Jag håller med Calazirya. Domarna påverkar ju ändå dom uppfödarna som är kåtast på vinsten. Vinner man med en hund som ser ut som jabba the hut så avlar dom som är riktigt sugna på det. Att dom sedan inte verkar ha så mycket innanför pannan är en annan sak.

Skönt att höra. Den typen av basset som jag (och du) tycker är snygg är ju egentligen inte konstigare än en tax om man ska jämföra med något.

Min poäng är att jag bara inte inser varför folk väljer att lyfta fram individerna som ser ut att ha det värst. Kenneln som togs upp var det fler som gjorde "kärlekssmilies" åt och hundarna på den sidan var uteslutande riktigt skinniga och dessutom väldigt kortbenta. Man försvarade utseendet med att "hon har faktiskt vunnit flest utställningar". Jag menar...sen när blev utställningsrosetter en ursäkt för att en hund ska få se ut hursomhelst?

Jag tror att en basset hade mått som bäst om den fick se ut som att den fortfarande gick att bruka!

Gnist ; Kul att se dig i tråden :D Men jag kan hålla med min mamma om att det är faktiskt upp till domarna (och uppfödarna) att få fram sundare variant av rasen. Just när det gäller basset hound så är det många basset som är för extremt skinniga och som domarna plockar fram som vinnare. Jag vet inte hur det är i dina raser men jag tror att om domarna tänker på sitt ansvar så kommer snart uppfödarna att följa deras val av hundar.

MrsScabtreee; menar du mina inlägg? Men om en uppfödaren har stått som årets uppfödare i många år så tycker jag att det visar hennes kunskap om rasen. Det kan ju inte bara bero på tur och bra domarval. Bruka på vilket sätt? Jag skrev ju om viltspår innan, vilket jag faktiskt talar för att rasen kan gå i skog och mark utan större bekymmer trots sitt skinn. Jag ser inte viltspårsresultet som en merit utan som ett bevis på hur rörlig rasen ändå är. Att kenneln ifråga dessutom har fött upp sveriges enda agilityhund (som dessutom var skinnig) visar ju faktiskt på att trots rasen kan vara extremt skinnig så finns det "guldklimpar" kvar som visar rasens allroundsida.

MrsScabtreee; menar du mina inlägg? Men om en uppfödaren har stått som årets uppfödare i många år så tycker jag att det visar hennes kunskap om rasen.
Att kunna är en sak, att sedan behärska vad man kan teoretiskt ska funka också. Jag måste säga att jag inte är det minsta imponerad av hennes hundar. De må vara skitsnygga i vissas ögon-det berättigar inte faktumet att hundarna får sota för det.

Jag ser inte viltspårsresultet som en merit utan som ett bevis på hur rörlig rasen ändå är. Att kenneln ifråga dessutom har fött upp sveriges enda agilityhund (som dessutom var skinnig) visar ju faktiskt på att trots rasen kan vara extremt skinnig så finns det "guldklimpar" kvar som visar rasens allroundsida.
Jag har då aldrig sagt att hundarna i fråga inte kan gå eller röra sig!
Däremot ser jag en oerhörd skillnad i röreösemänstret på skinniga varianter och de andra som är långbenta och strama.
Det är skillnad på att leva och att överleva.

Jag är välmedveten om vad du har skrivit, och jag har fattat det som så att du vill att man återgår till den mer "jaktstorleken" på basseten än att ha denna "utställningsstorlek", och där står vi isåfall på samma punkt. Jag är inte heller för skinniga hundar och som jag skrivit innan så finns det flera hundar som jag tycker är en skam för rasen just pga deras extrema skinnighet, men jag kan fortfarande tycka att en uppfödare är kunnig fast att hon har några extremfall.

Du behöver inte vara ett dugg imponerad av hennes hundar, det är inte vad saken handlar om.

Tyvärr kan jag inte kolla på filmen på min dator, men jag ska leta upp ett kort på en basset som jag tycker är ett bra exemplar på min syn av basset hound. Så du inte tror att jag gillar dom extrema bassarna ;)

http://hem.passagen.se/a-b_fernstrom/
klicka sedan på hundar vi ägt och scrolla ner till en rödvit hund som hette Hubert (Affections up to the top). Detta är mitt ideal på basset hound, våran underbara Hubert (jaa, det är mammas hemsida). En underbar hund som hade ett ljuvligt temperament,högbent, lätt rörlighet i skog och mark. Inte fullt så "stram" hund som du har visat på kort men ändå en stram hund om man jämför med andra bassar. Hubert fick alltid kritik på utställningar för att han var för stram , hur dömer domarna då?
Sen har vi ju min svarta skönhet Mascot (finns på samma sida) som hade allt Hubert hade men var en lågbent basset istället. Men han hade inga problem i skogen, vilka faktiskt inga av våra bassar haft fast vi har olika typer av skinnighet.

Senast ändrad:

http://www.youtube.com/watch?v=ujPfR1GloNk
Bara här ser man skillnaden. Det finns någon svartfläckad basset som är ganska stram och rör sig betydligt friare än dom skinnigare varianterna som "vaggar" fram.

Tyvärr så är det blandat även här, min Basset är rätt skinnig och låg(tyvärr) , men han rör sig friare än många stramare Bassar.

Jag kan gå fort med honom och han sträcker ut ordentligt med bakbenen, medan hans pappa hade trippande gång med bakbenen och inte sträckte ut ordentligt , trodde att han hade höftfel men han gick igenom med A på höfterna , så där är det individuellt vad man avlar på.

Måste ju bara opponera mig för att få liv i tråden :p

Jag är välmedveten om vad du har skrivit, och jag uppskattar att du inte har något emot rasen ifråga utan faktiskt utseendet (har jag fattat fel?)

Du behöver inte vara ett dugg imponerad av hennes hundar, det är inte vad saken handlar om.

Tyvärr kan jag inte kolla på filmen på min dator, men jag ska leta upp ett kort på en basset som jag tycker är ett bra exemplar på min syn av basset hound. Så du inte tror att jag gillar dom extrema bassarna ;)

http://hem.passagen.se/a-b_fernstrom/
klicka sedan på hundar vi ägt och scrolla ner till en rödvit hund som hette Hubert (Affections up to the top). Detta är mitt ideal på basset hound, våran underbara Hubert (jaa, det är mammas hemsida). En underbar hund som hade ett ljuvligt temperament,högbent, lätt rörlighet i skog och mark. Inte fullt så "stram" hund som du har visat på kort men ändå en stram hund om man jämför med andra bassar. Hubert fick alltid kritik på utställningar för att han var för stram , hur dömer domarna då?
Sen har vi ju min svarta skönhet Mascot (finns på samma sida) som hade allt Hubert hade men var en lågbent basset istället. Men han hade inga problem i skogen, vilka faktiskt inga av våra bassar haft fast vi har olika typer av skinnighet.

JAAAA, underbara Hubert , som tyvärr inte blev gammal:cry::cry::cry:

Tyvärr så är det blandat även här, min Basset är rätt skinnig och låg(tyvärr) , men han rör sig friare än många stramare Bassar.

Jag kan gå fort med honom och han sträcker ut ordentligt med bakbenen, medan hans pappa hade trippande gång med bakbenen och inte sträckte ut ordentligt , trodde att han hade höftfel men han gick igenom med A på höfterna , så där är det individuellt vad man avlar på.

Måste ju bara opponera mig för att få liv i tråden :p

Du missförstod nog! Jag syftar inte på kavlitén i gångarten. Utan hur de skinniga liksom pendlar mer från sida till sida än de strama gör.
Ska se om jag hittar något bättre och tydligare exempel..

Du missförstod nog! Jag syftar inte på kavlitén i gångarten. Utan hur de skinniga liksom pendlar mer från sida till sida än de strama gör.
Ska se om jag hittar något bättre och tydligare exempel..

Jo, jag förstår hur du menar, men måste ju opponera mig lite;)

Hubert ser skinnigare ut på bilden än vad han var , varför vet jag inte........

Det är uppfödarna som ska avla fram friska, rastypiska exemplar av den ras de föder upp. Inte domarna..
Att avla på extremer är det ju ändock uppfödarna som väljer att göra.

Om uppfödare (oavsett ras) bara går på utställningsresultat och inte ser till sundhet, rastypiskhet, funktionsduglighet etc. så kanske både rasklubb och uppfödare ska tänka om för sin ras skull..

Nog vet jag att många inte tänker som jag i detta, men detta är ändå mina tanker ;)

Jag förstår hur du tänker, men resonerar du då att en basset hound inte är sund, rastypiskt och funktionsduglig?

Jag hänger inte med :crazy: För jag anser att domaren faktiskt har lika mycket ansvar som uppfödarna. Uppfödaren ser till att välja rätt avelsmaterial för sin uppfödning och domaren ser till att dom prisbedöms. Om man inte kan lita på att en domare är kunnig, hur ska man då kunna lita på att hunden ifråga är värd sitt pris? Jag vet uppfödare som omplacerar sina hundar oavsett utställningsresultat när dom inte lngre platsar i aveln på olika sätt. Man får väl ändå lita på att en uppfödare avlar på mer än bara "skönhet".

Men jag håller med dig om att som uppfödare så är man ansvarig för att man förbättrar rasen och ser till att få så friska hundar som möjligt. Tyvärr så finns det klåpare i varje ras som nästan förstör mer än vad dom gör nytta.

Det är uppfödarna som ska avla fram friska, rastypiska exemplar av den ras de föder upp. Inte domarna..
Att avla på extremer är det ju ändock uppfödarna som väljer att göra.

Om uppfödare (oavsett ras) bara går på utställningsresultat och inte ser till sundhet, rastypiskhet, funktionsduglighet etc. så kanske både rasklubb och uppfödare ska tänka om för sin ras skull..

Nog vet jag att många inte tänker som jag i detta, men detta är ändå mina tanker ;)

Jag håller med dig fullständigt om detta.

Fram med mer sunda rastypiska hundar oavsett ras.

Man får aldrig glömma vad dom en gång i tiden var avlade för.

2 gånger i tråden har jag skrivit att detta gäller för alla raser och inte bara basset..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka