Basjkirtips????

L

laroux

Hejsanhej!

Har lite frågor ang. basjkir hästar.

vad för typ av mat ska en basjkir häst få om den rids ca 5gg/veckan, Normal pass. Fång häst.

Ska man sko eller ej? Har hört att man inte behöver för att basjkirhästen har så hårt horn.

vad är basjkiren för typ av häst?

tack för svar!! :)

Sv: Basjkirtips????

Generellt kan man väl säga att basjkirhästen är en lättfödd häst. Men man måste se till individen, vissa behöver mer och vissa behöver mindre foder. Bottna med bra grovfoder, det klarar man sig ofta långt på. Kraftfoder behöver bara tillsättas om hästen behöver det där extra. Ta en analys på grovfodret, sedan finns det flera foderstatsberäknare på internet där du kan få vägledning, men det viktigaste är att titta och känna på sin häst.

Sök på fång här på bukefalos, där hittar du flera trådar med tips från personer med fånghästar.

Samma sak med skoning, man måste se till individen samt på vilket underlag den rids. Rådfråga din hovslagare.

Vad basjkiren är för typ av häst överlåter jag till någon annan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31