Basiblock+ Hippo Alfa/ Top

E

Ekra

Basiblock innehåller väldigt mycket selen, markerna här i sverigeinehåller väldigt lite vet jag, så höet innehåller antagligen inte mycket selen, men hästen käkar MYCKET basiblock, kanske så mycket som 0.5kg i veckan. (det är ju lite svårt att veta exakt, men jag tror att han äter åtminstone ett par munnar om dagen) Vilket ger gränsfall av så mycket Selen de tål.

Ni som fodrar med Basiblock; Vågar ni tillskottsfodra med foder som det är tilsatt Selen i?

Jag funderar på att vbörja ge antingen Alfa eller Top från svenska foder för att slippa behöva ge såna stora doser havre till hästen. Det känns som om det ger onödigt mycket energi.

Jag vet visserligen att en del både ger basiblock och Tokosel samt foder som innehåller selentillskott så de kanske är fånigt att oroa sig? (DET däremot låter som overkill och onödiga utlägg)

Sv: Basiblock+ Hippo Alfa/ Top

Hästens behov av selen är 0,2 mg/100 kg häst. Maximal toleransgräns är 5,0 mg/100 kg häst enligt "Utfodringsrekommendationer för häst"

Akut förgiftning visar sig i snabb puls, tung andhämtning, slöhet, diarre, och död... Kronisk förgifting ger symptom som håravfall och spruckna hovar.
//marti

Sv: Basiblock+ Hippo Alfa/ Top

marti130 skrev:
Hästens behov av selen är 0,2 mg/100 kg häst. Maximal toleransgräns är 5,0 mg/100 kg häst enligt "Utfodringsrekommendationer för häst"

Akut förgiftning visar sig i snabb puls, tung andhämtning, slöhet, diarre, och död... Kronisk förgifting ger symptom som håravfall och spruckna hovar.
//marti

Jag vet, det är därför jag frågar. Men tack ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: -moa-
·
Foder & Strö "Det ger man väl bara till unghästar?" , "Det ger man ju till hästar som tappat hull/är för tunna" är ett par kommentarer som har sagts...
2
Svar
36
· Visningar
3 450
Senast: Atomiic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar