P

Pysen

Ge mig all information ni har om denna hund!

Det är nu dags att börja förbereda sig så smått inför nästa hund och jag har nu bestämt mig för basenji,och jag vill veta lite mer än vad jag redan gör...

Sv: Basenji!

Grattis!!! I mina ögon en alldeles underbar liten hund..nästan lite kattlik!!! Jättegoa!!!!!:banana: :banana: :banana: http://biphome.spray.se/zannaviken/Dessa vovvarna känner jag mkt väl..så goa..kräver lite av sin ägare,men på ett trevligt sätt,knähund..älskar värme..kissar fort ute om de e kallt:rofl:
Det är ju en urhund..så det här med att gå utan koppel o sånt kan va lite jobbigare...dom flåsar inte,dreglar inte och kan inte skälla men har ett alldeles underbart "joddlande" ljud för sej!!!:love: :love:
Lycka till!!!

Jag har en basenji...
Han är nu 3,5år...
Och jag kan säga att det blev inte alls som jag hade tänkt mig.
När vi samlade information kring denna ras så blev vi "missledda". Det stog att den går anmärkningsvärt bra ihop med hästar och vi fick veta att den var jätte beroende av sin ledare mm mm.... Att det är en trevlig och bra familjehund och en massa andra positiva saker. Vi lyssnade inte bara på en person utan vi pratade med ganska många.

Tanken med hunden var att han skulle kunna gå lös och vara med när jag rider mm... Jag har haft flera hundar tidigare och dom har jag alltid haft lösa och dom har varit väldresserade.
När han var liten funkade allt perfekt, han var lös, han gick att lämna hemma, funkade utmärkat på inkallning mm...
Och så hännde nått...
Helt plötsligt en dag (6 månader gammal blev han könsmogen) kunde vi inte lämna honom hemma för han åt upp allt och ylade, vi fick börja stänga in honom i en bur så fort vi skulle gå utanför dörren (givet vis testade vi en massa olika metoder för att få honom att sluta men inget fungerade). Han gick inte att ha lös för han stack. Han sticker efter vilt och finns det inga lukter så drar han iaf.
Vi pratade med veterinär om kastrering men dom sa att på just denna ras så har den ingen märkbar effekt...
Så...
Detta är min första och sista basenji....
(nu går han dock att ha lös i lägenheten när vi inte är hemma men han går inte att ha utan koppel ute)

Det är en jätte trevlig hund inne och i koppel ute och vi kanske har haft otur eller gjort nått annat fel....
Men jag ville bara berätta hur det kan vara med denna ras.
Dom är INTE som andra hundar och man bör nog tänka både 1, 2, 3, 4 och 5ggr innan man skaffar en basenji. Även om man som jag har mycket erfarenhet av många olika hundraser så kan jag säga att jag har aldrig teäffat nått liknande i hundväg.

Senast ändrad av en moderator:

-Låter tråkigt att det blev så illa med din vovve..håller med dej om att det inte är en hundras som alla andra,men väl värd att älska och köpa.:love:
Mamma har 3 st och har inga problem med att lämna dom ensamma,vare sej en o en eller tillsammans ,(mor + dotter och far...)
Mammas hundar måste vara kopplade..man får ju inte glömma av att det är en "urhund" och att den har kvar detta sinne,det är väl det som är det enda jag tycker är jobbigt..iallafall med mammas hundar..att dom alltid måste vara kopplade..förövrigt älskar jag denna hundras skulle gärna skaffa en!!!!
skickar med en bild på vovvarna:love: http://i8.photobucket.com/albums/a11/chika_1/f87a0dc7.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
679
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar