Barrelracing, Polebending & Ko-grenar...

I

idealb

Skulle vara kul på prova på BR eller PB & Ko-grenar fram över. Har du tävlat i ngn av dem? Kan du inte berätta lite då!? :bump:

Finns det D-tv med BR & PB? Eller är det på högre nivåer det kommer?

Hur började Du träna på kossor? Kan man göra det på hemma-plan om man har tillgång till kor eller är det bättre att åka till ngn ranch eller liknande?

Är på G nu & skulle vilja prova på massa nya grenar! ;) hihi..

Hade bra så länge! Mvh, Caroline

Sv: Barrelracing, Polebending & Ko-grenar...

Jag kan svara på några av dina frågor iallafall.

Pole bending och Barrelrace är oftast endast med på B och A Tävlingar och jag vet inte riktigt varför... jag har aldrig sett "Timed Events" på D eller C nivå. Kanske är det pga. att man måste vetbes. alla hästar som är med i Timed Events... (tror det är så iallafall).

Jag har precis börjat lite med att träna på kor och ska prova att tävla för första gången på High Chapparal...Så har inte så stor erfarenhet av detta så att jag vill svara på de frågorna...

kan tillägga att det är skitkul att Rida "på" kor och rida fort i BR och PB... !!! Så det är bara att få kontakt med en bra tränare och köra på !!:D /Erik

Det är synd att det är på B & A...man vill ju prova!:rofl:

Va kul! Hoppas det går bra för dig på High Chapparal!
//Caroline

förresten så glömde jag att lägga till att vi i vår klubb även brukar ha med det på våra tävlingsträningar... ;) så bara att packa ihop dej och fara ner till värmland :D /Erik

Om man inte har någon erfarenhet att rida på kor så skulle nog jag välja att åka på clinics först.
Det är mycket att tänka på,,,,koskänkel, vända hästen åt rätt håll, ligga rätt på kon osv osv........

Har hästen heller aldrig gått på kor så är det nog också säkrare att ha erfarna människor i närheten. Oftast är även de kor man använder vana vid hästar och det är ju en fördel om det är en nybörjarhäst du använder......

Vilken klubb är du medlem i?:)

lakrits
Tack för svaret!;)

Suncity Westernriders (SCW) ;)

Hola,
PB och BR brukar vanligen bara gå på A+B men det är ju lite upp till den arrangerande klubben vad de vill lägga ner "lyse på" så att säga.
Vet att det finns en klubb i Stockholm som brukar göra båda dessa klasser på sitt KM som brukar vara på D-nivå. Så det händer.

mvh Eva

Hej!

Alla dessa grenar har ju veterinärkrav, alltså att man måste ha en veterinär utsedd av Statens Jordbruksverk under tävlingen.
Detta blir dyrt, och det äör anledningen till att det nästan bara förekommer på A- och B-tävlingar.

Veterinärfrågan är framlagd till Jordbruksdepartementet, så det kan bli en ändring på detta, eftersom det liggande lagförslaget kräver veterinär vid allt tävlande med häst.
Detta skulle kommit upp till beslut redan tidigt 2005, men stormen Gudrun gav jordbruksdepartementet andra saker att tänka på.....

WCWR's tävling 'Final Countdown' är en C-tävling som brukar ha både boskap och timed events.

Hug your horses!

/Mike - ordf. WRAS Distrikt Syd (och Wild Bunch Skåne)

Jag såg proppar till barrel-race tävlingar på D-nivå förra året, i viimerby tror jag att det var. Men det är som sagt inte särskilt vanligt...

Synd bara att alla klubbar som anordnar BR- & PB-tävlingar är så långt bort!:crazy:
Det enda jag vet att det håller uppvisningar med BR efter ngr tävlingar här...:banana:

Men tack alla ni som svarar!!:bow: :D

Jag ställde upp i bla en liten Barrel Race klass. (D)
Gick jättebra, inget krångel, inga vetrinärkontroller. Snart blir det Pole bending också;) Prova!:)

ja det e kul me lite fart o fläkt .Har en 3 åring och jag vill helst rida reining o kosseklasser.Har varit på 2 kosse clinics här på för sommarn och det gav mig blodad tand fastän min häst var nybörjare oxå.Nu är hon hos en tränare för att allt ska gå rätt till,gud va tråkigt det e o bara vänta.Men sen ska vi köra så det ryker...
Men det svåraste e väl att det inte finns några "kossor" o träna på det e så långt speciellt om man vill träna vintertid då krävs ridhus oxå.

Senast ändrad:

Jaa:) Vad roligt, hoppas att det går bra för er.

--Kör så att det ryker!:banana: --

Gilly skrev:
Jag ställde upp i bla en liten Barrel Race klass. (D)
Gick jättebra, inget krångel, inga vetrinärkontroller. Snart blir det Pole bending också;) Prova!:)

VA KUL!! :banana: Vad bor du & vilken klubb är du medlem i?:D

----------------------------

Senast ändrad av en moderator:

Är inte medlem av någon klubb ännu.:D Har ju bara tävlat en gång, ganska oplanerat och det var ju D-tävling:)

Jag bor utanför Flen, som ligger i Sörmland.:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka