Barocksadel

L

Louise

Tänkte köpa mig en Bent-sadel (Ecuyer). Funderar lite på bomvidden. Har ridit i en 3a (vid) och undrar nu hur stor skillnaden är mellan den och stl 4 (x-tra vid)? Är det någon som kan gissa ungefär hur många grader dom är? Eller hur dom är i jämförelse med vanliga storlekar, vad dom nu mäts i (?). Normala bommar ligger ju runt 31-32. Vad kan då en "vid" resp. "x-tra vid" vara?

Har en islandshäst och har hittills haft en Nordica stl. 31. Han har växt ur den nu (byggt muskler och grejer :)), så jag tror han kan ligga runt 34-36 eller nått. Frågan är om en "vid" räcker eller om man skall ta en "x-tra vid" så han kan växa i den? Vad tycker ni?

Jag misstänker att de är ganska smala i bomvidden. Själv provade jag nyligen en renaissance med extravid bom på min kallblodstravare. Den låg uppskattningsvis en decimeter ovanför hästen.... :mad:

Immer

ojj.. vad tyckte du om renaissancen annars? funderar på en sån istället för Bent-sadeln.. den är ju iaf lite billigare :crazy:

Tänkte rita och få gjord en sadel till Dino, är så sabla trött på att ingen sadel passar, vad rider du i annars?

Vi hittade en hoppsadel som låg hyfsat, men hur kul är det. :smirk:

Nu har jag som sagt gett upp, vill ha en sadel som rätar upp mig, med rejäla stöd, mjukt säte, och som PASSAR hästen. Jag har ju lite tur med att han är vuxen och redan bra musklad.

Så, snart har vi designat en kallblodstravarsadel här... :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 965
L
Islandshäst Hej! Jag undrar vad ni har för bomvidd till era islandshästar och hur många graders vinkel sadlarna har. Vill veta hur graderna på...
Svar
15
· Visningar
5 968
Senast: Svalan
·
T
Utrustning Undrar om ngn vet hur många grader 32, 34 och 36 bommarna är i Globus dressyrsadlar? Har hört från ett håll att de är smala i storleken...
Svar
3
· Visningar
1 229
C
Utrustning Är på jakt efter en ny sadel då inget verkar passa. Har nu en äldre stubben, (32 i bom), men de äldre är smalare än dagens så den är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 672
Senast: EQL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar