Barock Ultra Flex

Sv: Barock Ultra Flex

Kanske överskriften blev lite missvisande. Är nyfiken på om någon har en sadel med ultra flexbom. vilken modell är mindre intressant. Erfarenheterna av bommen är jag ute efter. Är också nyfiken på om någon har en sadel med läderbom och erfarenheterna av det.
 
Sv: Barock Ultra Flex

Jag har relativt nyligen skaffat en Espaniola, som ju har en form av lädernom. Den är så ny att den inte är helt inriden än, men jag är än så länge mycket nöjd. Dock har min sadelmakare fått göra bossorna lite tjockar samt kilformade. I oroginalutförande tycker jag att de är väl tunna och mjuka. (Att vi dessutom gjorde dem kilformade har ju bara med formen på min hästa att göra.)
 
Sv: Barock Ultra Flex

Kan du berätta mera om den? Hur är den att sitta i? Är inte Espaniolan helt bomlös förresten? Jag har varit inne på Amazonas hemsida och tittat på deras sadlar och de har läderbom eller ultra flexbommar att välja på. Jag har tyvärr ingen i närheten som har en sån sadel så jag kan inte provsitta.
Espaniolan har jag också kikat en del på. Hur är den i sätet? Bred eller smal? Känns den stabil ungefär som en bomsadel?
Berätta gärna så mycket du kan om den.:)
 
Sv: Barock Ultra Flex

Kan du berätta mera om den? Hur är den att sitta i? Är inte Espaniolan helt bomlös förresten? Jag har varit inne på Amazonas hemsida och tittat på deras sadlar och de har läderbom eller ultra flexbommar att välja på. Jag har tyvärr ingen i närheten som har en sån sadel så jag kan inte provsitta.
Espaniolan har jag också kikat en del på. Hur är den i sätet? Bred eller smal? Känns den stabil ungefär som en bomsadel?
Berätta gärna så mycket du kan om den.:)

Såvitt jag begriper så är den uppbyggd på en stabil läderbit=läderbom. Den är väldigt stabil jämfört med den bomfria modell stjärtlapp jag tidigare hade. Den känns ungefär som en bomsadel. Espaniolan i sig är rätt "lagom" bred i sätet. Hur bred den sedan blir, beror på hur du får placera panelena för att sadeln ska passa hästen. Min häst är väldigt bred och kort, samt är motsatsen till överbyggd, ryggen sluttar nästan bakåt på honom, trots rätt liten manke, och ganska rak rygg. Jag måste därför ha panelerna ganska brett isär framtill, och tätare baktill. Det var för att kunna flytta ihop dem mer framtill som vi gjorde kilformade bossor. Trots detta skulle jag för att få en helt optimal sits vilja flytta ihop panelerna ännu lite till men då kommer sadeln i bakvikt. Jag är ändå nöjd, och tror inte att jag får det bättre med någon annan sadel. Sitsen är mycket mjuk och skön. Så är den ju så snygg också!
sadelliten.jpg
 
Sv: Barock Ultra Flex

Espaniolan är bomlös och personligen så tycker jag att den är bred. jag sitter nästan på låren:D men den är jättemjuk men jag hamlar i en framåtlutad sits. Det är en stabil bomlös sadel. eller iaf vad jag tycker.. de andra turtles sadlarna som jag sett glider runt en del men det gör inte denna.
 
Sv: Barock Ultra Flex

Jag tycker Espaniolan är ganska smal att sitta. Dock jämför jag ju med de andra bomlösa jag har som är breda.
Lite pilligt att få panelerna på rätt plats annars en väldigt fin o stabil sadel. Men jag tycker att alla mina sadlar är stabila :D
 
Sv: Barock Ultra Flex

Hejsan.
Jag har alldeles nyligen "fått" en sadel från a..z...s. En Elisabeth, typ... Men Ultra Flex bom.
Den absolut bästa sadel jag någonsin suttit/ridit i. :love:
Har skrivit lite om det i min "lyckliga tråd" om du vill läsa mer...
/P
 
Sv: Barock Ultra Flex

du har rätt... espaniolan är bomfri.. den stabilaste av bomlösa sadlar jag ridit i:) tycker mycket om den men börjar känna att jag vill ha mer stöd av en med bom... rider nu i en med flexbom och tycker den är mycket bra! tog ett tag o vänja sig från espanilolan- då man sitter mycket närmare hästen men sen nu när man vant sig vid bom... då känns det helmysko att rida i espaniolan :D ... detta beror såklart på hur din egna sits är och hurdan din häst är... har upplevt sadlarna väldigt olika beroende på häst:) Det beror även på din sits vilken modell på sadel som du upplever som bäst.

känner själv att jag hamnar i en mycket mer korrekt sits i den sadel ja rider i nu jämfört med espaniolan då jag precis som sshameless upplever att man hamnade mer på låren....:)
 
Sv: Barock Ultra Flex

Tycker du Espaniolan är stabil :o
Jag tycker den är hemsk, har bytt namn på den till Hispaniola :crazy:

Fast jag har ju bara provat den på mitt djur, inte på någon annan bekvämare varelse :angel:
Satt rätt bra i den stillastående. Skritten funkade men traven var katastrof. Provade inte ens galopp...
Tog snabbt av sadeln å red barbacka istället :p
 
Sv: Barock Ultra Flex

Jag håller med om att den är väldigt snygg. Nu har jag inte ridit i någon bomlös sadel över huvud taget, men om jag uppfattat rätt så beror mycket på hur hästen är byggd och hur man sedan sitter i sadeln. Tyngdpunkten, mitten, av sadeln blir ju annorlunda beroende på hur hästen är byggd. Den kanske är väldigt skön på vissa hästar med inte alls så skön på andra? När det gäller bomsadlar så kan man ju välja en sadel som har sin djupaste del där hästen har sin.
Jag hoppas jag hittar någon i närheten som kan låte mig prova. Det skulle vara väldigt roligt att få provrida en Espaniola.
 
Sv: Barock Ultra Flex

Jag trivs bra i de flesta dressyrsadlar. Inte lika bra i de som har gigantiska vulster dock. Men jag sitter bra i dem och får en rak och rätt bra sits. Jag har provat en Portugisisk sadel en gång, men jättehöga gallerier både bak och fram. Jag satt som i ett skruvstäd och tyckte sadeln var otroligt bred. Det kändes som om mina knän stack rakt ut. Detta var en bomsadel. De spanska sadlarna har mycket mindre gallerier och det finns modeller med ganska smal sits också. Jag trivs kanonbra i min dressyrsadel nu, men jag har fått för mig att det kanske kan bli ännu bättre i en sadel av spansk modell som låter mig komma ännu närmare hästen.
Katten att jag inte känner någon som har en:devil:
 

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 506
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp