barnvänlig weekendsemester

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi funderar på att ta med oss hela familjen på en utflykt någonstans över en helg. Maken har "kuponger" från flyget (genom jobbet) som gör att vi kan ta ut fria hotellnätter på Elite eller Best Western så tanken var att vi skulle utnyttja detta, för en kortsemester hemifrån.
Maken hade spanat in hotellet i Falkenberg som ligger precis vid stranden och det kunde ju vara trevligt. Men vad kan man mer göra för något i Falkenberg med omnejd? Som är intressant för barn 4-7 år...
Eller är det någon som har nåt annat tips på resmål och aktivitet, där det också finns möjlighet att bada i havet?
Södra landsänden...

(Öland går bort, eftersom det är nästan hemma...)

Sv: barnvänlig weekendsemester

Falkenberg ligger ju inte långt från Varberg som har Varbergsfästning som mina ungar tyckte var spännande när vi var där för en dryg veckan sedan. Det var även en helt suverän badstrand vid själva fästningen.
Sen beror det ju på hur stora ambitioner ni har, mina ungar kan lägga en hel dag på att bygga sandslott och samla skatter på stranden.

ambitionerna är inte stora, men mamman i familjen är typiskt blond nordisk som inte överlever särskilt länge på stranden. Dessutom skulle tålamodet tryta... Så någon hel dag på stranden blir det inte, hellre då en stund på morgonen och en stund till på eftermiddagen-kvällen efter någon utflykt.

Parasol är fina grejer, :D Själv ligger jag helst i skuggan och läser en bok eller tidning, ungarna kör jag solskyddskläder och solhattar och solskyddsspray, mycket vätska och lite smått att stoppa i sig, en paus för lite lunch, eller glass.

Men som sagt Varberg finns ju nära till hands, det finns ju även en hel del minigolfbanor och liknade runt om kring. Kolla på Falkenbergs hemsida och se om de har några tips för turister.

Men för en weekend så skulle jag nog satsa på att bara hinna vara och kanske någon utflykt.

Fiska små krabbor höll jag på att glömma, det tyckte mina var jättekul, även maken... :angel:

Gå och titta i fiskehamnen, där finns det massor att titta på, det finns fiskehamn i både falkenberg och varberg.

Kom på att det är inte så långt till göteborg heller därifrån, en timme från Varberg, knappt. Paddan gillade mina, även om Freddan somnade halvvägs, han och båtar är likamed sömn... ;)
Universeum, liseberg, Marinitina, Sjöfartsmuseet och annat skoj.

Senast ändrad:

Fast jag tänkte mig nog aktiviteter betydligt närmare Falkenberg, för ska man göra utflykt till blöteborg kan man lika gärna välja hotell där...

Ett av dom starkaste semesterminnen jag har från när jag var liten är från Lysekil. Vet inte hur det är med hotell där men kanske värt att kolla upp.
Kommer ihåg att vi var i ett "havshus", massor med fiskar och annat att titta på. "Häftigast" där var att en haj hade ätit upp en annan haj på natten.

High chapparall!
Faller på flera saker:
1. Det ligger inte vid havet...
2. Vi anser att våra barn är alldeles för små för att uppskatta pangpang på High Chaparral, det får bli när de är större.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka