Barnvagn i snö, vilka hjul är bäst?

cambodia

Trådstartare
Jag har läst en del men vad har ni för erfarenhet? Vilka hjul är bäst att köra med i snö? Funderar på om det är värt att kosta på nya hjul då det inte krävdes mer än cirka 2 cm nysnö innan mina hjul packades med snö och inte kunde rulla :meh:

Jag har en Emmaljunga super nitro-någonting med punkteringsfria hjul, fasta bak och rörliga fram som går att låsa (men det har jag aldrig gjort).

Jag tror det krävs fasta. Min vagn har överlag bra hjul men just i snömodd är det hopplöst med rörliga hjul. Även om man låser dem så packas det snö i "hjulhuset".

Vi har en Bugaboo, bytte till fasta terränghjul, klart värt det. Förra barnet åkte bara vintagevagn, då kom vi fram utan problem.

Ju större hjul desto bättre. Och bättre med fasta än svängbara hjul eftersom kramsnö har en tendens att packas i ”upphängningen” på de svängbara hjulen (samma erfarenhet som @Jenka alltså).

Jag är så himla nöjd med vårt skepp till barnvagn, Thule Chariot Cross. Enorma hjul med luftdäck och grymt bra gung. Den tar sig fram överallt, lastar massor och barnen stortrivs.

Jag tror att det blir skillnad, säker är jag förstås inte..
Sitter stänkskärmen på däcket eller chassit?

Senast ändrad av en moderator:
Vi har fasta, rejäla lufthjul (Kronan Duo barnvagn). Tar sig fram överallt. Grusvägar, skogsstigar, snömodd. Enda problemet är att man kan köra fast om det är för djup snö pga dålig markfrigång (varukorgen är lite långt ner) men det är ju inte så ofta en kör i mer än 5 cm snö ändå.

Nu såg jag priset :eek:
Ett annat alternativ kan ju annars vara att köpa en begagnad terrängvagn :)
Haha, jag vet! Det värsta var att jag inte tyckte det var så mycket, men det är det kanske :o
(Sambon sa för övrigt samma sak som dig :angel:)
Jag kanske ska kika vad som finns begagnat...! :)
Och @pajaztar den varukorg vi har på våran nu kan man iallafall ta bort, inte för att det hjälper men :rofl:

Jag mötte en mamma vid förskolelämningen som hade såna hjul på sin syskonvagn och det hade nog gått ganska bra att köra men det hade varit tungt. Jag såg ingen packad snö kring hjulen. Vi har närmare 10 cm kramsnö. Fast det var i och för sig relativt nyplogat runt förskolan...

Senast ändrad av en moderator:
Jag mötte en mamma vid förskolelämningen som hade såna hjul på sin syskonvagn och det hade nog gått ganska bra att köra men det hade varit tungt. Jag såg ingen packad snö kring hjulen. Vi har närmare 10 cm kramsnö. Fast det var i och för sig relativt nyplogat runt förskolan...
Okej, vad bra! Gick bättre att köra idag faktiskt när det var kramsnö/packad snö konstigt nog men speciellt ett hjul satte igen sig rätt ofta ändå. Beror nog mycket på den där jäkla stänkskärmen. Jag vill ha de där tuffa hjulen :angel:

Jag har dessa lufthjul på min superviking:

17872_3.jpg

Stora och rejäla och jag tycker dom funkade bra i slasket idag. Hade låst hjulen. Förvisso utan barn i vagnen då jag drog henne i pulka till förskolan men måste ha med vagnen då hon sover middag i den. Får se hur det går på vägen hem :p
Lite slaskigt idag så ingen kramsnö så kan inte uttala mig hur dom fungerar i det, men i slasket gick dom iaf fram utan problem :)

17872_3.jpg

Stora och rejäla och jag tycker dom funkade bra i slasket idag. Hade låst hjulen. Förvisso utan barn i vagnen då jag drog henne i pulka till förskolan men måste ha med vagnen då hon sover middag i den. Får se hur det går på vägen hem :p
Lite slaskigt idag så ingen kramsnö så kan inte uttala mig hur dom fungerar i det, men i slasket gick dom iaf fram utan problem :)
Låter bra! Ser ut att vara högre under stänkskärmen på dessa också så jag tror det är lite där skon klämmer på våra hjul...

17872_3.jpg

Jag har likadana. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka